دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

۱۵ روستای برگزیده دهمین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب معرفی شدند

۱۵ روستای برگزیده دهمین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب معرفی شدند
در نشست خبری معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسامی ۱۵ روستای برگزیده دهمین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب اعلام شد.
کد خبر : 935988

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری دهمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب پیش از ظهر امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، اسماعیل جانعلی پور مدیر کل مجامع، تشکل ها و فعالیت‌های  فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: امسال ۲۵۱ روستا در این رویداد شرکت کردند. فعالان روستایی و عشایری به نسبت سال گذشته طرح‌های بیشتری و بهتری را ارائه کردند. ۳۹۰۰ فعالیت مرتبط با کتابخوانی در این روستا‌ها به ثبت رسیده است و در نهایت پانزده روستا و جامعه عشایری انتخاب شدند.

وی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم امسال از اول آبان‌ماه تدارک سفر‌های روستایی و حضور در جمع مردم این روستا را داشته باشیم. در سال گذشته بعد از این که توانستم قریب ۱۰۰روستا را به عنوان شبکه روستا‌های دوستدار کتاب طراحی کنیم که هرکدام از آنها از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجاه میلیون تومان به عنوان هدیه دریافت کردند.

 مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به این که جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب طرحی است که از دوران معاونت فرهنگی سید عباس صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شده است افزود: هدف اصلی این طرح مشارکت مردم و  تقویت ابتکارهایی است  که در روستا‌ها در حوزه تقویت کتابخوانی انجام می‌شود.

محمدمهدی احمدی اظهار کرد: این جشنو.اره سه کارکرد مثبت دارد که عبارتند از مشارکت مردمی، ورود کتاب در سبد خانوارهای روستایی و عشایری و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه.

۱۵ روستای برگزیده دهمین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب معرفی شدند

یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: از سازمان‌ها و نهادهای مشارکت کننده در این جشنواره تشکر می‌کنم، برای برگزاری این جشنواره حمایت‌های بسیاری از دستگاه‌های مختلف داشتیم. این رویداد در دولت یازدهم پایه‌گذاری شد و از ابتکارات آقای صالحی وزیر فرهنگ بود که ابتکار خوبی بود و فایده‌های ارزشمندی داشته است.

احمدوند ادامه‌داد: تفاوتی که این رویداد با سایر رویدادهای حوزه فرهنگ  دارد این است که سایر جشنواره‌ها توسط اهالی فرهنگ و هنرمندان حرفه‌ای برگزار می‌شود ولی این رویداد مردمی است و اهمیت ویژه‌تر اینکه مردم در روستاها و عشایر برگزار کننده آن هستند. در دوره‌ای که مسئولیت برگزاری این جشنواره با ما بود تلاش شد جشنواره تقویت شود و مراسم در بین اهالی روستا برگزار میشد و همین نکته باعث ایجاد نشاط در روستاها و عشایر بود.

وی خاطرنشان کرد: بنده شاهد بودم در روستایی که از کتابدار روستا تقدیر کردیم چقدر این اتفاق باعث ایجاد انگیزه در بین اهالی روستا بود و  شاهد ذوق و  شوق در بین کودکان و  نوجوانان آن روستا بودیم. امیدوارم به اهتمام وزارتخانه و وزیر فرهنگ در دولت جدید تحول بیشتری در حمایت از روستاها ایجاد شود و این رویداد رشد کند و به رویدادی با پیوستهای رسانه‌ای بیشتری تبدیل شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم دوره‌های ویژه‌ای هم برای خبرنگاران ترتیب داده شود‌ تا خبرنگاران از این روستاها بازدید‌کنند و گزارش‌های  مکتوب و تصویری تهیه شود و اثرگذاری آن بیشتر بازتاب پیدا کند.

۱۵ روستای برگزیده دهمین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب معرفی شدند

در ادامه، جانعلی‌پور با اشاره به این که سه استان یزد، مازندران و تهران هر کدام با بیست روستا بالاترین مشارکت را در این دوره از جشنواره داشته‌اند، اسامی روستاهای برگزیده «دهمین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب» را به شرح زیر اعلام کرد

  1. روستای اسفندآباد از توابع شهرستان ابرکوه یزد
  2. روستای نصرآباد از توابع شهرستان تفت
  3. روستای بالو از توابع شهر ارومیه در استان آذربایجان غربی
  4. روستای عصمت آباد از توابع شهرستان مهریز استان یزد
  5. روستای جلال آباد در شهرستان نجف اباد اصفهان
  6. روستای کهن‌سیاه از توابع شهرستان سیرجان استان کرمان
  7. روستای پسوه از توابع شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان غربی
  8. روستای خیرآبادسفلی از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد
  9. روستای اسبو کلا  از توابع شهرستان ساری در استان مازندران
  10. روستای کلاگر محله از توابع شهرستان قائمشهر در استان مازندران
  11. روستای مربچه از توابع شهرستان رامهرمز در استان هرمزگان
  12. روستای قنات ملک از توابع شهرستان راور در استان کرمان
  13. شهرک بختیاری جامعه عشایری شهرستان شوش
  14. روستای حاضرمیل از توابع شهرستان دهلران در استان ایلام
  15. روستای علوی از توابع شهرستان کاشان در استان اصفهان

ضمن این که روستای علوی کاشان به عنوان روستای استمرار در کتابخوانی معرفی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب