دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1403 - 16:36
حقایق نجومی ۴۹؛

غروب مریخ آبی‌رنگ است!

غروب مریخ آبی‌رنگ است!
دانشمندان در طول مأموریت مریخ‌نوردها متوجه شدند غروب مریخ آبی‌رنگ است. علت این امر این است که مریخ در مقایسه با زمین جو بسیار رقیقی دارد و بیش از هر گازی از دی‌اکسیدکربن، مقادیر کمی نیتروژن و آرگون تشکیل شده است.
کد خبر : 935736

به گزارش خبرگزاری آنا، وقتی به غروب خورشید فکر می‌کنید، اغلب سایه‌های زیبای نارنجی و قرمز در ذهن تداعی می‌شود. با این حال در مریخ غروب خورشید کاملاً متفاوت از تصورات شماست. اگر روزی به مریخ رفتید باید منتظر یک غروب آبی باشید! این پدیده غیرمعمول به دلیل نحوه پراکندگی ذرات نور خورشید در جو مریخ اتفاق می‌افتد.

مریخ در مقایسه با زمین جو بسیار رقیقی دارد و بیش از هر گازی از دی‌اکسید کربن، مقادیر کمی نیتروژن و آرگون تشکیل شده است. این لایه نازک شرایط آنجا را بسیار منحصر به فرد می‌کند. غباری که اتمسفر مریخ را پر کرده، نقش حیاتی در نحوه دیدن نور در این سیاره دارد.

نور خورشید از رنگ‌های زیادی تشکیل شده و هر رنگ دارای طول موج متفاوتی است. نور آبی طول موج کوتاه‌تری دارد، در حالی که نور قرمز طول موج بلندتری دارد. هنگامی که خورشید در مریخ غروب می‌کند، عبور نور از جو باعث می‌شود که ذرات غبار نور را پراکنده کنند. این فرآیند پراکندگی بر طیف رنگ‌های مختلف به طور متفاوتی تأثیر می‌گذارد.

در زمین اتمسفر طول موج‌های کوتاه تر را بهتر پراکنده می‌کند. به همین دلیل است که در هنگام غروب خورشید، رنگ‌های نارنجی و قرمز زیبایی را می‌بینیم. با این حال، در مریخ، ذرات بسیار ریز هستند و می‌توانند نور آبی را به طور منعکس کنند. بنابراین در حالی که خورشید به زیر افق می‌رسد، نور آبی در سراسر آسمان دیده شده و غروب آبی‌رنگ خیره کننده‌ای به نمایش درمی‌آید.

غروب مریخ آبی است!

دانشمندان اولین بار این پدیده را در طول مأموریت مریخ نوردها مشاهده کردند. مریخ نوردهایی مانند اسپیریت و آپرچونیتی تصاویر نفس گیر بسیاری از غروب مریخ ارسال کردند. محققان با بررسی نحوه برخورد نور خورشید با جو مریخ توانستند در مورد الگوهای آب و هوا و ترکیب هوای آنجا اطلاعات بیشتری کسب کنند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب