دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1403 - 13:58
عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با آنا:

کنشگران جشنواره «زیارت جامعه کبیره» دانشجویان هستند

کنشگران جشنواره «زیارت جامعه کبیره» دانشجویان هستند
دبیر علمی جشنواره زیارت جامعه کبیره گفت: انجمن‌ها و کانون‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی قم به‌صورت کنشگر فعال در این جشنواره حضور دارند.
کد خبر : 935678

حجت‌الاسلام سیدامیر سخاوتیان دبیر علمی جشنواره زیارت جامعه کبیره و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با اشاره به ارتباط معنایی و مصادیق مفهومی سه ضلع مثلث «جشنواره امامت و مهدویت»، «موضوع جشنواره زیارت جامعه» و «کتاب ارزشمند مکیال المکارم» اظهار کرد: اگرچه در نگاه اول یک مثلث با سه عنوان متفاوت به چشم می‌آید؛ اما در حقیقت یک مثلث با سه عنوان متعدد نیست؛ بلکه یک حقیقت در سه عرصه متفاوت است.

وی افزود: زیارت جامعه کبیره بیانگر حقایقی از وجود امام و معرفت بخش نسبت به امام است و مکیال المکارم نیز به دعای برای امام می‌پردازد. پس این سه‌گانه، در حقیقت یک امر واحد بوده که در سه عرصه ظهور و بروز می‌یابد.

دبیر علمی جشنواره زیارت جامعه کبیره با اشاره به اینکه بیان روابط مفهومی این ابعاد، کاری علمی است، گفت: شهر مقدس قم مهد علم و دانش به‌ویژه علوم اسلامی بوده بر همین اساس پژوهش درزمینه علمی به‌ویژه امام شناسی در زیارت جامعه کبیره و مکیال المکارم به این واحد دانشگاهی سپرده شده است.

سخاوتیان در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه برگزاری جشنواره‌های امامت و مهدویت که در واحد‌های دانشگاهی سراسر کشور به‌صورت موضوعی در حال برگزاری است، می‌تواند نقش روشنگری برای دانشجویان داشته باشد به نحوی که مخاطب را به امام عصر عج نزدیک‌تر کند و معرفت جامعه هدف را به امام عصر عج بیشتر کند پاسخ داد: دانشگاه آزاد اسلامی، اَبر دانشگاهی بوده که به تنهایی تقریباً به اندازه همه آموزش عالی در کشور فعالیت دارد و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در همه کشور گسترش یافته است.

دانشگاه آزاد مولد سبک زندگی است

وی بیان کرد: حداقل یک نفر در هر خانواده ایرانی بوده  که یک مقطع تحصیلی را در دانشگاه آزاد اسلامی گذرانده باشد. بر همین اساس می‌توان گفت که این دانشگاه آزاد اسلامی، صرفاً دانشگاه نیست؛ بلکه مولد سبک زندگی است.
 
دبیر علمی جشنواره زیارت جامعه کبیره گفت: هرگونه فعالیت در دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت مویرگی و بسیار ظریف به بدنه جامعه سرایت می‌یابد؛ بنابراین جشنواره مهدویت نیز از این موضوع مستثنی نیست وهرنوع فعالیت در این جشنواره در کوتاه‌مدت و بلندمدت آثار با برکتی برای جامعه اسلامی خواهد داشت و در دراز مدت می‌تواند سبک زندگی مهدوی را برای جامعه به ارمغان آورد.

سخاوتیان با ارائه گزارشی از فرایند برگزاری جشنواره در استان قم توضیح داد: از روزی که مرحله جدید جشنواره برای سال تحصیلی جدید آغاز شد، فعالیت‌هایی دردستورکار قرار گرفت که بیشتر رویکرد هماهنگی بین مجموعه‌های مختلف همانند مؤسسه امام المهدی (عج) و انجمن مهدویت حوزه علمیه و همچنین ارتباط گرفتن با فعالان علمی در این عرصه بود.

وی با بیان اینکه مرحله دیگری نیز اکنون آغازشده است، اضافه کرد: انجمن‌ها و کانون‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی قم نیز به‌صورت کنشگر فعال در این جشنواره حضور دارند و در همه مراحل کار‌ها به دانشجویان علاقه‌مند سپرده می‌شود؛ اگرچه آغاز فعالیت‌های دانشجویی از دانشجویان این دانشگاه بوده؛ اما منعی ندارد که دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها نیز در این مجموعه فعالیت‌های شرکت کنند و این فعالیت‌ها شامل کار‌های اجرایی جشنواره، کار‌های علمی و هنری مرتبط با موضوع امسال جشنواره می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب