دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛

تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیون دلاری برای بهسازی خطوط تولید تجهیزات پزشکی

تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیون دلاری برای بهسازی خطوط تولید تجهیزات پزشکی
ئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به کهنگی خطوط تولید تجهیزات پزشکی در کشور، گفت: بر اساس توافق با بانک مرکزی، ۲۰۰ میلیون دلار برای خرید ماشین آلات و بهسازی خطوط تولید تجهیزات پزشکی پیش بینی شده است.
کد خبر : 935499

به گزارش خبرنگار آنا، حیدر محمدی صبح امروز در افتتاحیه نمایشگاه تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی "ایران مد ۲۰۲۴" اظهار کرد: ضمن قدردانی از واردکنندگان تجهیزات و اقلام پزشکی که کمک بسیاری به نظام سلامت می‌کنند، با افتخار در حال حاضر بسیاری از اقلام پزشکی در داخل کشور تولید می‌شوند. 

 

وی با بیان اینکه کشور‌های همسایه مشتری کالا‌های ایرانی هستند، افزود: در کنار وظایفی که در ساختار وزارت بهداشت بر عهده داریم، خود را موظف می‌دانیم که پیگیری‌های لازم برای رفع موانع تولید در داخل را برداریم.

محمدی ادامه داد: یکی از چالش‌های جدی در حوزه تولید بحث کمبود نقدینگی است که می‌دانم، رئیس جمهور در جلسات مکرر در وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه پیگیر این‌موضوع هستند.

وی گفت: یکی از پیگیری اول ما مطالبات اعضای زنجیره تامین تجهیزات و اقلام پزشکی و دارو است، متاسفانه این عدد با رسیدن به حدود ۱۱ هزار میلیارد، عدد بزرگی شده، اما در تلاش هستیم که به هر نحو شده پرداخت شود.

رئیس سازمان غذا و دارو یادآور شد: در مراکز درمانی کشور موضوع فقط پرداخت این بدهی نیست، بلکه بیمارستان‌ها با توجه به نرخ پایین تعرفه‌ها و استهلاک زیرساخت‌ها در حال حاضر بهره ور نیستند. به طوریکه به غیر از بدهی‌های مربوط به تجهیزات پزشکی بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد بدهی دارند.

وی افزود: راه کار‌هایی برای رفع این‌چالش در نظر گرفته ایم که یکی از آنها تسریع پرداخت‌های مطالبات مراکز درمانی از سوی سازمان‌های بیمه گر بوده و پیشنهاد جدید ما پرداخت مستقیم اعتبارات از سازمان‌های بیمه گر و هدفمندی یارانه به حساب شرکت‌های تامین کننده تجهیزات و ملزومات پزشکی است که در صورت تایید هیئت وزیران ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومن از بدهی‌ها در این قالب واریز می‌شود.

محمدی به فرسودگی خطوط تولید اشاره کرد و گفت: در برنامه هفتم توسعه پیش بینی‌های لازم برای این موضوع شده و دولت موظف است تا اعتباراتی را برای بهسازی خطوط تولید در نظر بگیرد. به همین منظور جلسه‌ای را با رئیس کل بانک مرکزی داشتیم و قرار شده فعلا ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار اولیه برای خرید ماشین آلات در نظر بگیرند تا با معرفی وزارت بهداشت براساس اولویت‌ها به حوزه ارزی بانک مرکزی به تولیدکنندگان تخصیص داده شود.

وی ادامه داد: همچنین این امکان برای واردکنندگان مواد اولیه فراهم است که ۱۰ درصد هزینه خریدشان را به صورت نقد پرداخت کنند و ۹۰ درصد معادل ریالی ارز مورد نیاز را ۵ ماه بعد بپردازند؛ یکی دیگر از موارد توافق تسهیلات ۵۰ هزار دلاری با بانک مرکزی است که اگر مجموعه‌ای به بانک‌های عامل مراجعه کرده و ابن تسهیلات را نتوانسته بگیرد حتما به سازمان غذا و دارو اعلام کند.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تسهیلات ویژه برای پروژه‌های ملی، خاطر نشان کرد: برای اینگونه پروژه‌ها به تشخیص سازمان غذا و دارو، تسهیلات ارزی با بازپرداخت یکساله یا بیشتر در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب