دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا به بهانه روز جهانی نابینایان مطرح شد؛

صفر تا صد محتوای آموزشی دانش‌آموزان استثنایی

صفر تا صد محتوای آموزشی دانش‌آموزان استثنایی
معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی کشور در گفت‌گو با آنا جزئیات محتوای درسی دانش‌آموزان استثنایی را تشریح کرد.
کد خبر : 935422

اسماعیل برقی، معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفتگو با خبرگزاری آنا درباره کتب درسی دانش آموزان استثنایی کشور، بیان کرد: بخش عمده کتاب‌های درسی گروه‌های دانش‌آموزان استثنایی با استفاده از هوش‌بر عادی تهیه و در اختیار دانش آموزان استثنایی قرار می‌گیرد. به این معنا که ما کتاب‌های نظام آموزشی را برای استفاده دانش آموزان استثنایی مناسب‌سازی می‌کنیم.

وی افزود: مناسب‌سازی کتاب‌های دانش‌آموزی در سه سطح انجام می‌شود. این سه سطح عبارت از تعدیل، انطباق و بسط هستند.

معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: وقتی سخن از تعدیل بخشی از کتاب را به میان می‌آوریم، به معنای این است که بخش‌هایی از کتاب را با توجه به شرایط خاص دانش‌آموز کم می‌کنیم و برخی از قسمت‌ها را بسط می‌دهیم.
این مقام مسئول در نظام تعلیم و تربیت کشور تصریح کرد: این کتاب‌ها برای دانش‌آموزان نابینا به بریل، برای دانش‌آموزان نیمه‌بینا به درشت‌خط تبدیل می‌شود. این در شرایطی است که دانش‌آموزان، دانش‌آموزانی تلقی شوند که هوش‌بر عادی دارند و از نظام آموزش عادی متناسب با ویژگی‌های خاص خودشان استفاده می‌کنند.

برقی در بخش دیگری از اظهاراتش به کتب دانش آموزان نابینا اشاره کرد و گفت:، اما برای دانش‌آموزان نابینا باید محتوای خاصی تدوین شود.

به گفته معاون رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور، دانش‌آموزان ناشنوا به دلیل یادگیری سواد بصری یک سرفصل درسی با عنوان «زبان‌آموزی» دارند که دانش آموزان عادی این سرفصل را در عناوین درسی خود ندارند در مقابل برای دانش آموزان نابینا نیز به جهت تسریع و تسهیل در فراگیری دروس، درس «جهت یابی» به سر فصل‌های درسی آنها اضافه شده است؛ بنابراین محتوای ویژه‌ای برای این دانش آموزان باید تدوین شود؛ لذا برای تمام دانش آموزانی که با هوش عادی هستند، انطباق و مناسب سازی‌های این‌چنینی را نیازمندند.

برنامه آموزشی و محتوایی ویژه برای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی

معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی، ادامه داد: دانش‌آموزانی که دچار کم‌توانی ذهنی هستند، نمی‌توانند از نظام آموزشی عادی استفاده کنند؛ لذا باید برنامه آموزشی و محتوای خاص از مقطع پیش‌دبستانی تا آموزش متوسطه برایشان تدوین کرد.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان استثنایی نظام آموزشی خاص خود را باید داشته باشند، عنوان کرد: برای مثال، دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی در کلاس اول مردودی ندارند و به مدت سه سال، سه جلد اعم‌از جلد اول، جلد دوم و جلد سوم را مطالعه می‌کنند. همچنین دوره متوسطه پیش‌حرفه‌ای و متوسطه کاردانش خاص برای گروه کم‌توان ذهنی برگزار می‌شود، چون نظام آموزشی خاصی دارند.

برقی با بیان اینکه همه کتاب‌های دانش‌آموزان استثنایی با دانش‌آموزان عادی متفاوت است، ابراز کرد: همه دانش‌آموزان حتی در مناطق محروم از این امکانات بهره‌مند می‌شوند. درواقع، ما همه کتاب‌ها را برای آنها مناسب‌سازی و به تمام مدارس ارسال می‌کنیم.

معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه کتاب‌های بریل و درشت‌خط توسط سازمان پژوهش، برنامه ریزی آموزشی چاپ و تدوین می‌شود، اظهار کرد: در واقع، اقدامات لازم برای طراحی کتب درسی دانش‌آموزان استثنایی مانند دانش‌آموزان عادی از قبل آماده و به تمام مدارس ارسال می‌شود. دانش‌آموزان اول مهر با نبود کتاب درسی مواجه نیستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر
قالیشویی ادیب