دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چند پرده از متفاوت‌ترین نماز جمعه قرن جدید

چند پرده از متفاوت‌ترین نماز جمعه قرن جدید
آرامش در تمام فضای نمازجمعه نصر موج می‌زد، میلیون‌ها نفری که از نقاط مختلف کشور آمده بودند عزت و شجاعت را به یادگار با خود به مواطنشان بردند، عزتی که نه فقط برای ایران بود، بلکه عزت برای اسلام و تشیع بود.
کد خبر : 935111

خبرگزاری آنا، تنها چهار روز از نماز جمعه نصر می‌گذرد، اما همچنان این نماز جمعه در صدر خبر‌ها و تحلیل‌های بین‌المللی است از امت اسلام گرفته تا روایت‌های دیگر از سوی کارشناسان غربی _ عبری، اما آنچه مهم است اقامه نماز جمعه به امامت ولی امر مسلمین حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای نشان از پرچم‌داری معظم‌له برای مبارزه‌طلبی با رژیم صهیونیستی است، همان اندیشه والایی که در تمدن نوین اسلامی تبلور دارد، حال آنکه دشمنان اسلام نمی‌خواهند درک کنند که قدرت اصلی جبهه مقاومت همان تفکر جهاد و شهادت مبتنی بر آموزه‌های اسلامی است که الهام‌بخش آنان برای شهامت و امتداد مسیر پیروزی است، در این اثنا این سؤال در ذهن متبادر می‌شود که اقامه چنین نمازجمعه‌ای چه لایه‌های پنهانی دارد؟ در واقع نمازجمعه نصر برای زندگی تک تک ما چه رهاوردی داشته و خواهد داشت؟

آنچه در ادامه می‌خوانید زوایای نمازجمعه نصر از سوی کارشناس امور تربیتی و سبک زندگی حجت‌الاسلام والمسلمین سجاد رجبی راوری است، با ما همراه باشید:

چند پرده از متفاوت‌ترین نماز جمعه قرن جدید

پرده اول: روز عزت

برای فردا داشت آماده می‌شد، کاغذ کوچکی را برداشت و شروع کرد به نوشتن. چند خط که نوشت آن را تا کرد و گذاشت بین صفحه‌های قرآن و گفت: «من فردا می‌روم، اگر نیامدم وصیتم را لای قرآن گذاشتم ...»

جمعه که شد، همراه غسل جمعه‌اش، غسل شهادت هم کرد و صبح زود راهی شد و گفت: «دوست دارم جزء اولین کسانی باشم که در صف قرار می‌گیرم»، اما اتفاق خیلی بزرگی افتاد، اتفاقی که کم نظیر یا بهتر بگویم بی‌نظیر بود.

حتی از شهر‌ها و روستا‌های دور کشور هم آمده بودند و همه پشت سر رهبر انقلاب نماز جمعه را اقامه کردند، این واقعیتی بود که روز جمعه ۱۳ مهر سال ۱۴۰۳ اتفاق افتاد، روزی که به واقع مظهر عزت، قدرت و صلابت انقلاب اسلامی ایران در جهان بود، آن روز «یوم الله» بود.

چند پرده از متفاوت‌ترین نماز جمعه قرن جدید

پرده دوم: پخش مستقیم

پخش زنده و مستقیم خطبه‌ها و نمازجمعه رهبر که حتی در رسانه‌هایی مثل بی‌بی سی پخش می‌شد. گویا همه دنیا منتظر اتفاقی بودند، اما لحظه به لحظه به عظمت و عزت مردم ایران اضافه می‌شد، طوری که برخی از رسانه‌های خارجی، پخش نمازجمعه را نیمه کاره رها کردند و مخاطبانشان را با چیز‌های دیگر مشغول کردند.

در نگاه ساده شاید تسلیم شدن شبکه‌های ماهواره‌ای انگلیسی و آمریکایی در مقابل عظمت رهبر و قبول انتشار زنده این خبر مهم بود، اما در نگاه عمیق‌تر نشان دهنده کینه و عداوتی بود که آنها با رهبر و مردم ایران داشتند، زیرا که غرض آنان از پخش زنده، پیداکردن خلل یا نقصی در روند نمازجمعه بود تا بتوانند روی آن مانور خبری بدهند، اما بعد از گذشت دقایق طولانی وقتی که دیدند نمازجمعه بدون نقص و حتی با تغییراتی شجاعانه اتفاق افتاده است، پخش زنده را قطع کردند.

چند پرده از متفاوت‌ترین نماز جمعه قرن جدید

پرده سوم: تغییرات شجاعانه

نماز جمعه ۱۳ مهر تهران، در شبکه‌های مجازی با عناوینی، چون «نمازجمعه نصر» و «جمعه نصر» از آن یاد شده، تفاوت‌ها و امتیازاتی با نماز‌های جمعه بار‌های پیش به امامت آیت‌الله خامنه‌ای داشت. برخی از آنها عبارت‌اند از:

ـ رهبر انقلاب بسیار زودتر از همیشه به همین محل اعلام‌شده آمدند. البته ایشان صبح تا آغاز نماز را به عنوان مجلس بزرگداشت شهدای اخیر و در رأس آنها عالم مجاهد سیدحسن نصرالله اعلام کرده بودند و قاعدتاً خودشان صاحب مجلس بودند، اما حضور حدود نیم‌ساعت زودتر در مصلی و نشستن و قرائت قرآن و فاتحه تأیید بیشتری بر نکته پیش‌‎گفته است.

ـ زمان ایراد خطبه‌ها بسیار طولانی‌تر از خطبه‌های مثلاً نماز عید فطر بود. دو خطبه نماز‌های عید فطر آقا جمعاً حدود ۱۵ دقیقه است، در حالی که فقط خطبه اول بیش از ۲۰ دقیقه طول کشید. سوره‌های انتخابی برای نماز هم سوره‌های کوچک نبود و نسبتاً طولانی بود.

ـ روال این بوده که رهبر انقلاب در نماز‌های جمعه، پس از خطبه‌ها و ۲ رکعت نماز جمعه، نماز عصر را به کسانی، چون مرحومان مهدوی‌کنی یا امامی کاشانی وا می‌گذاشتند، اما دیروز ایشان نماز عصر را هم خودشان برگزار کردند تا زمان بیشتری در محل مصلی حضور داشته باشند.

ـ بعد از نماز عصر، معظم‌له برخلاف همه این‌سال‌ها محل را ترک نکردند، نشستند با طمأنینه و آرامش تعقیبات نماز عصر را به طور کامل خواندند و به نظر می‌رسد یک نماز نافله هم گزاردند و باز هم محل را ترک نکردند و با مسئولان و شخصیت‌های حاضر در صفوف اول احوال‌پرسی کردند تا حضورشان در مختصات مزبور باز هم طولانی‌تر باشد و سر آخر با متانت و استواری و آرامش آنجا را ترک کردند.

این آرامش و وقار در تمام فضای نمازجمعه موج می‌زد، میلیون‌ها نفری که از نقاط مختلف کشور آمده بودند همه آرام بودند.  همه عزت و افتخار و شجاعت را به یادگار با خود به مواطنشان بردند، عزتی که نه فقط برای ایران بود، عزت که برای اسلام و تشیع بود و در بسیاری از کشور‌های دنیا زبانزد شد و مردم در جای جای جهان در شبکه‌های اجتماعی سخن از نماز جمعه با صلابتی کردند که پس از تهدید‌های رسمی توسط نخست وزیر رژیم اسرائیل و ترور آلارم انجام شد.

چند پرده از متفاوت‌ترین نماز جمعه قرن جدید

پرده چهارم: یوم الله ...

«ایام الله» یا همان «روز‌های خدا» در ۲ جای قرآن کریم، یعنی در آیات ۵ سوره ابراهیم، و ۱۴ سوره جاثیه مورد استفاده قرار گرفته است.

بی‌گمان تمام روزها، روز‌های خدا است؛ همه مکان‌ها متعلق به خدا است، همان‌گونه که همه موجودات از خدا است، اما اگر نقطه خاصى به نام «بیت اللَّه» (خانه خدا) نامیده شد، دلیل بر ویژگى آن است. همچنین عنوان «ایام اللَّه» به یقین اشاره به روزهاى مخصوصى است که امتیاز و روشنایى و درخشش فوق العاده‌‏اى دارد؛ به جهت حوادثى که در آن ایام مخصوص به وجود آمده و یا می‌آید و امر خداى تعالى را ظاهر ساخته و یا می‌سازد که در دیگر ایام چنین ظهور و بروزی را نمی‌توان مشاهده کرد؛ نگاه مفسران قرآن در تفسیرشان احتمالات مختلفى را مطرح کرده‌اند.

برای مثال رئیس‌المتحدثین ابوجعفر محمد بن علی معروف به شیخ صدوق در ذیل این آیه در کتاب خصال خود نوشته است: مقصود از «ایام الله»، آن زمان‌‏هایى است که امر خدا و آیات وحدانیت و سلطنت او ظاهر شد و یا ظاهر می‌شود، مانند روز قیامت که هیچ کس براى دیگرى مالک چیزى نیست و براى کسى کارى نمی‌تواند کند و همه امور، تنها به دست خدا است. همین طور ایامى که قوم نوح، عاد و ثمود در آن ایام به هلاکت رسیدند؛ چون این روزها، روز‌هایی هستند که قهر و غلبه الهى در آن ظاهر گشته، و عزت خدایى، خودنمایى کرده است.

با بررسی سایر تفاسیر می‌توان به این نتیجه رسید: هر روزی که فصل تازه‏اى در زندگى انسان‌ها گشوده شود و درس عبرتى به آنها داده و ظهور و قیام پیامبرى در آن بوده، یا طاغوت و فرعون گردنکشى در آن به قعر دره نیستى فرستاده شد و هر روزی که حق و عدالتى بر پا شده و ظلم و بدعتى خاموش گشته است، همه آنها از ایام اللَّه هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ محور سخنان خود را «ایام الله» قرار دادند و به ۲ واقعه تشییع پیکر شهید سلیمانی و حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد اشاره کردند و آن دو را «ایام الله» نامیدند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یوم الله را اینگونه معنا می‌کنند: «یوم‌الله یعنی آن روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده می‌کند. وقتی خدای متعال یک چنین حرکتی را در ملّت به وجود می‌آورد، انسان باید احساس کند که اراده الهی بر پیروزی این ملت است. نشان‌دهنده معنویات و باطن این ملت هم هست.»، اما در این میان، برخی روزها، نه تنها روز‌های مبارک و با سعادتی هستند، بلکه بالاتر از آن، روز‌هایی هستند که متعلق به خدایند و قرآن از آنها به «ایام‌الله» تعبیر می‌کند. روز‌های خاصی که شریف‌ترین و برترین روز‌های دنیا هستند.»

و روز جمعه، سیزدهم مهرماه سال ۱۴۰۳ اتفاق افتاد، روزی که به واقع مظهر عزت، قدرت و صلابت انقلاب اسلامی ایران در جهان بود، آن روز «یوم الله» بود.

چند پرده از متفاوت‌ترین نماز جمعه قرن جدید

پرده آخر: تحقق وعده ۴۴ ساله

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اولین نماز جمعه پس از آغاز دفاع مقدس با اشاره به ادعای رادیو عراق، پاسخ دشمن بعثی را این گونه دادند: «شنیدم دستگاه تبلیغاتی مزدور عراق پیغام داده است و سخن پراکنده است که چرا آنها که می‌گویند خودشان به میدان نمی‌آیند و شنیدم اسم مرا آورده است. ما میدان آمدنمان مانند میدان آمدن خائن و کافری، چون صدام نیست؛ ما به سوی میدان جنگ پرواز می‌کنیم. آن روزی که امام اشاره کند و اجازه دهد من اول کسی خواهم بود که به میدان خواهم رفت. ما میدان جنگ را سال‌ها است آزموده‌ایم. آن هم با کسی از صدام قوی‌تر و شقی‌تر و بر او پیروز شده‌ایم. در میدان رفتن ما شکست نیست. ما به میدان خواهیم رفت و اگر منِ شخصی، از میدان برنگردد و در آ‌نجا شهید بشود یقیناً جمع به میدان رفته‌ها از میدان بر نمی‌گردد مگر آن وقت که پیروز شده باشد. خدا راه شکست را به روی ما بسته است. «قل هل تربصون بنا ای‌ها الکفار، ای‌ها الصدام، قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ» شما مگر ۲ راه در مقابل ما بیشتر می‌بینید؟ این هر ۲ راه برای ما افتخارآمیز است. یکی راه شهادت که افتخارش همیشگی و ثابت و لایزال است و دیگری راه پیروزی، پیروزی ظاهری؛ و هر دو برای ما پیروزی است. (خطبه‌ها نماز جمعه تاریخ ۰۴ / ۰۷ / ۱۳۵۹)

دقیقا چهل و چهار سال و نه روز پیش بود که رهبر این چنین با صلابت خطبه خواند و الان بعد گذشت بیش از ۴۴ سال ثابت کردند که همان صلابت و قدرت را هنوز دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب