دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد‌‌؛

بررسی چالش‌ها و درمان‌های اختلالات حرکتی در کودکان

بررسی چالش‌ها و درمان‌های اختلالات حرکتی در کودکان
روانشناس کودک و نوجوان به بیان برخی از راه‌های درمانی اختلالات حرکتی و معرفی چند راهکار برای درمان این بیماری پرداخت.
کد خبر : 934499

خبرگزاری آنا – امید زحمتکش؛ اختلال‌های حرکتی Movement disorderبه معنای سندرم عصبی همراه با حرکات اضافی یا کمتر ارادی و غیرارادی است.خیلی از مواقع وقتی‌که صحبت از اختلالات حرکتی به میان می‌آید، ما کودکی را تصور می‌کنیم که قادر به راه رفتن یا برداشتن اشیا و یا ناتوان در انجام فعالیت‌های روزمره است. اما واقعاً این‌طور نیست. خیلی از مواقع اختلالات حرکتی شامل اختلالات بزرگ در کودکان هستند؛ مانند ناتوانی درراه رفتن و مواردی که کاملاً قابل‌مشاهده است، اما گاهی اوقات این اختلالات شامل موارد محدودی از توانایی‌ها می‌شوند، که به‌صورت محسوس قابل‌لمس و قابل‌مشاهده نیستند.

مهسا ساداتی روانشناس حوزه کورک و نوجوان در گفت‌وگو اختصاصی با خبرنگار آنا بابیان اینکه کودکی که در حرکات کوچک و ظریف دچار مشکل است و به‌عنوان‌مثال نمی‌تواند لی‌لی بازی کند یا نمی‌تواند درست مداد به دست بگیرد. دچار مشکلات حرکتی است، که از آن‌ها تحت عنوان ناتوانی در حرکات ظریف، عدم هماهنگی دست و چشم و یا عدم تعادل بین دو نیمکره مغز یاد می‌کنیم.

روانشناس حوزه کورک و نوجوان تأکید کرد: اگر بخواهیم بازی‌هایی را برای بالا بردن این توانمندی‌ها معرفی کنیم بهتر است در ابتدا  بازی‌ها را به دودسته بزرگ تقسیم کنیم، که دسته اول بازی‌هایی که نشستنی هستند و باعث افزایش توجه و تمرکز در کودکان می‌شوند. دسته دوم بازی‌هایی که هیجانی هستند و باعث افزایش تعادل و مهارت‌های حرکتی در کودکان خواهند شد. طبیعتاً ما باید برای هر کودک با توجه به ناتوانی و توانایی‌ او بازی‌های به خصوصی را در نظر بگیریم.

وی افزود: برای بچه‌هایی که تمرکز پایینی دارند و سر کلاس درس حواسشان بیشتر پرت می‌شود یا در دیکته جااندازی بیشتری دارند، ما بیشتر از بازی‌های تمرکزی استفاده می‌کنیم، اما در مقابل برای بچه‌هایی که مهارت‌های حرکتی پایین‌تری دارند، به‌عنوان‌مثال نمی‌توانند توپ را به‌درستی  شوت کنند از بازی‌های تعادلی استفاده می‌کنیم.

اختلال حرکتی می‌تواند منجر به یک حرکت اضافی یا صدای تکراری مانند تیک حرکتی یا صوتی شود

روانشناس کودک و نوجوان بابیان اینکه تخته تعادل برای درمان اختلالاتی مانند بیش فعالی برای کنترل بچه‌هایی جنب‌وجوش بیشتری دارند، کاربرد دارد، گفت: زیرا این کودکان حرکات غیرارادی زیادی دارند، که روی یادگیری آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد که هماهنگی دست‌ها و پاها و چالاکی حرکات ریزودرشت به‌وسیله فعال نمودن بخش‌هایی از مغز توسط این بازی صورت می‌گیرد و این بازی یک ابزار کاربردی جهت افزایش مهارت‌های حرکتی و یادگیری در کودکان است.

وی تأکید کرد: بازی دیگری که می‌تواند در درمان اختلالات حرکتی کودکان مفید باشد، بازی با بادکنک است. ابتدا کودکان می‌توانند بادکنک را باد کنند. باد کردن بادکنک به تقویت عضلات دهان کمک می‌کند و برای کودکانی که مشکل فوت کردن یا بیان ناصحیح برخی از واژه‌ها به دلیل ضعیف بودن عضلات دهانی رادارند، مفید است. همچنین بازی با بادکنک برای از بین بردن ترس بچه‌ها نیز مفید است. وقتی‌که بچه‌ها بادکنک را پرت می‌کنند، این کار به تقویت عضلات دست آن‌ها کمک می‌کند. به‌علاوه اینکه فعالیت‌هایی که با بادکنک انجام می‌شوند، فعالیت‌های شاد هستند و در ارتباط مثبت شما با کودکتان تأثیرگذار است.

ساداتی تشریح کرد: همچنین یکی دیگر از بازی‌هایی که به رفع مشکلات حرکتی کودکان کمک می‌کند، پریدن است. پریدن را می‌توان به شیوه‌های مختلفی تمرین کرد. به‌عنوان‌مثال یکی از این شیوه‌ها می‌تواند پریدن از روی گودال کوچکی باشد یا می‌تواند بازی لی‌لی باشد، که می‌توانید پارچه‌ای این بازی را از بیرون تهیه کنید و یا مثل گذشته که خودمان آن را بازی می‌کردیم، با گچ آن را روی زمین بکشید، به کودک آموزش دهید و با او بازی کنید.

وی در پایان گفت: هرچقدر بازی‌هایی که برای کودک در نظر می‌گیرید، لذت و شادی بیشتری به همراه داشته باشد؛ کودک را برای همراهی با شما ترغیب می‌کند. بنابراین سعی کنید بیشتر مواقع این بازی‌ها را به‌صورت گروهی انجام دهید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب