دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مهر 1403 - 12:04

توسعه و پیشرفت بدون قدرت امکان‌پذیر نیست

توسعه و پیشرفت بدون قدرت امکان‌پذیر نیست
عضو هیئت علمی دانشگاه دفاع ملی گفت: بعضی‌ها در کشور می‌گویند اینها به دنبال قدرت هستند و ما به دنبال توسعه و پیشرفت هستیم، این چه حرفی است که زده می‌شود؛ زیرا رابطه وسیع بین توسعه و قدرت رابطه جدا نشدنی بوده تا قدرتمند نباشید پیشرفت نمی‌کنید.
کد خبر : 934420

به گزارش خبرنگار آنا، شمس دولت‌آبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه دفاع ملی و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه در همایش ملی جایگاه راهبردی استان کرمانشاه در دفاع مقدس که در دانشگاه آزاد کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: غفلت استراتژیک مهمی در کشور نسبت به این خطه اتفاق افتاده و تعجب نکنید به‌ویژه در دفاع مقدس، که یکی از طولانی‌ترین جنگ‌ها حتی طولانی‌تر و مهم‌تر از دو جنگ جهانی اول و دوم بود.

وی بیان کرد: این روز‌ها بعضی‌ها در کشور می‌گویند اینها به دنبال قدرت هستند و ما به دنبال توسعه و پیشرفت هستیم، این چه حرفی است که زده می‌شود، زیرا رابطه وسیع بین توسعه و قدرت رابطه جدا نشدنی است تا قدرتمند نباشید پیشرفت نمی‌کنید از حیثیت خود دفاع نمی‌کنید، توسعه امکان‌پذیر نیست و امنیت ندارید، توسعه هم پایدار نیست به این ترتیب قدرت و توسعه ارتباط وسیعی با هم دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه دفاع ملی تأکید کرد: رابطه بین ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک رابطه ظرف و مظروف است و بستر ژئواستراتژیک می‌شود جغرافیای استان و ژئوپلیتیک در داخل آن بوده و اگر می‌خواهید استان پیشرفت کند باید ژئوپلیتیک حرکت کند، ژئو استراتژیک خوب فهم شود و بر بستر آن حرکت صورت گیرد. نقش ژئواستراتژیک کرمانشاه دو جهت دارد یکی شمال جنوب که امنیت بخش ایران بوده و یدیگری شرق و غرب که محور توسعه و پیشرفت در ۵۰ سال آینده است در طول بستر تاریخ یعنی ۲ هزار و ۸۰۰ سال این جهت‌ها حرکت کرده و نقش‌آفرینی استان از گذشته تاریخ، بعد از انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و جنگ هشت ساله تا امروز حرکت کرده است.

دولت‌آبادی اضافه کرد: موقعیت جغرافیایی، ارتباطی، نفوذی و اقتصادی کرمانشاه در جهان بسیار حائز اهمیت بوده و این استان یکی از اصلی‌ترین گذرگاه‌های راه ابریشم از چین تا اروپا است. در دوران ساسانی بزرگ‌ترین راه ارتباطی میان فلات ایران، چین، هندوستان با بین النحرین بوده که به راه شاهی معروف است در دوران صفویه کرمانشاه منطقه‌ای بسیار مهم بوده چه در درگیری با عثمانی همچنین مسیر عتبات عالیات و در دوران افشاریه نیز یکی از برجستگی‌های افشاریه اتکا به کرمانشاه بود؛ زیرا گره مواصلاتی شرق و غرب و شمال و جنوب است.

وی ادامه داد: استان کرمانشاه در دوران قاجار سرحد عراقین و ارتباط داد و مرکز دادوستد عراق با بمبئی و روسیه بوده در جنگ جهانی اول نیز ایران اشغال‌شد، زیرا کرمانشاه منطقه مهم کلیدی محسوب شده، کلید ورود غربی شرقی نیرو‌ها بوده ارتباط بغداد بمبئی محسوب می‌شده در جنگ جهانی دوم نیز شاهدیم ابتدا رئوف بیگ قصر شیرین را می‌گیرد و این نیز به دلیل اهمیت این استان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه دفاع ملی بیان کرد: پس از انقلاب نخستین مسئله تلاش استکبار برای مسئله خودمختاری بود، اسفند ۵۷ سنندج در حال سقوط ۳۰ نفر از کرمانشاه در لشگر ۲۸ هلی بورد شدند و لشگر ۲۸ سقوط نکرد و به قول رهبری اقدام به‌موقع و به هنگام نیاز به فهم به هنگام دارد، کرمانشاه موقعیت مکان مرکزی در اداره غرب کشور دارد، بعد شاهد قائله پاوه بودیم که پیوند نامنی از بعث عراق به آسیب‌پذیری کردی بود و به کمک شهید چمران و جوانان کرمانشاهی برای همیشه خاتمه پیدا کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب