دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بطحایی در گفت‌وگو با آنا:

مبارزه با فضای مجازی یک استراتژی غلط است/ هوشمندسازی مدارس از آموزش تا تجهیز

مبارزه با فضای مجازی یک استراتژی غلط است  هوشمندسازی مدارس از آموزش تا تجهیز
وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: به نظرم خیلی بیهوده است اگر خودمان را برای مبارزه با فضای مجازی آماده کنیم و بخواهیم انرژی‌مان را به این خاطر صرف کنیم.
کد خبر : 934192

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مسئله عدالت آموزشی یکی از مسائلی است که در سال‌های اخیر در رابطه با آن صحبت‌های زیادی مطرح شده است. صحبت‌هایی که نشان می‌دهد حداقل در کلام به این مسئله توجه ویژه‌ای شده، اگر هنوز تمامی طرح‌ها و ایده‌های عنوان شده در این حوزه به اجرا نرسیده است.
یکی از ارگان‌هایی که در این خصوص برنامه‌های مشخصی دارد، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است، سازمانی که در طول سال‌های اخیر در زمینه تاسیس و تجهیز مدارس در سراسر کشور تلاش‌های زیادی داشته، نکته‌ای که از مهم‌ترین زیرساخت‌های مربوط به عدالت آموزشی است.

طبق صحبت‌های دست‌اندرکاران بنیاد سه محور کارآفرینی و مهارت آموزی، تقویت بنیه علمی و گسترش سبک زندگی اسلامی ایرانی از مهم‌ترین نکاتی است که به تاسیس صد‌ها مدرسه جدید در کشورمان انجامیده است، مدارسی که اکثر آنها هوشمند هستند و با سبک و سیاق مدارس قدیم موجود در کشورمان تفاوت‌های عمده دارند.

در سال‌های اخیر هزار و صد کلاس درس و هزار و دویست مدرسه با تجهیزات هوشمند از طرف بنیاد مستضعفان ساخته شده و طبق ادعای مدیران این سازمان و البته بنیاد علوی، چهارصد مدرسه و ۵۰۰ کلاس دیگر هم در ماه‌های آتی به بهره‌برداری می‌رسد.

به بهانه طرح‌های جدید بنیاد با سید محمد بطحایی وزیر اسبق آموزش و پرورش که حالا به عنوان سرپرست موسسه آموزش، مهارت و پرورش در بنیاد علوی مشغول به فعالیت است گفتگو کردیم.

بطحایی در ابتدای سخنانش گفت: آموزش نقش شتابنده در پیشرفت کشور دارد و اگر ما به آموزش و پرورش توجه کافی نداشته باشیم تلاش‌های ما در سایر شئونات کشور بی ثمر خواهد بود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش درخصوص هوشمندسازی مدارس که از طرح‌های جدید و مهم بنیاد است هم عنوان کرد: آن چیزی که در حال حاضر وجود دارد و تحت عنوان هوشمندسازی مدارس افتتاح می‌شود از نظر تجهیزات سخت افزاری است. اما هوشمندسازی فقط به تجهیزات سخت افزاری محدود نمی‌شود.

آموزش معلمان و دانش‌آموزان، درخصوص آشنایی با پلتفرم‌هایی که می‌تواند در هوشمندسازی کمک کند و مسئله مهم سواد رسانه‌ای که نکته‌ای بسیار ضروری در هوشمندسازی است را نیز پایه‌گذاری کردیم تا امسال بتوانیم تعداد زیادی از دانش‌آموزان را در مناطق هدف تحت آموزش هوشمند قرار دهیم.

وی افزود: به موازات این آموزش‌ها باید تجهیزات سخت‌افزاری نیز تجهیز شود، چون بسیاری از طرح‌های آتی ما در گرو آماده‌سازی و تهیه تجهیزات سخت‌افزاری هوشمند برای مدارس جدید در سراسر کشور است.

بطحایی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اهمیت فضای مجازی و استفاده درست از این ظرفیت برای آموزش گفت: نمی‌توان با فضای مجازی مبارزه کرد. ما باید توانمندی فرزندانمان را در مواجهه با فضای مجازی افزایش دهیم و در عین حال آنها را با فرصت‌ها و تهدید‌های این فضا آشنا کنیم. به نظرم خیلی بیهوده است اگر خودمان را برای مبارزه با فضای مجازی آماده کنیم و بخواهیم انرژی‌مان را به این خاطر صرف کنیم، چون مبارزه با فضای مجازی یک استراتژی غلط است.

وی در پایان سخنانش عنوان کرد: باید فرزندانمان را با زمینه‌های مثبت فضای مجازی و خطرات و لطمات موجود در آن آشنا کنیم تا آنها خودشان بالغانه و با بصیرت از این فضا استفاده کنند. در حقیقت باید فضای مجازی را یک فرصت خوب بدانیم و از آن به درستی استفاده کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب