دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مهر 1403 - 00:03
تقویم علم؛

۱۴ مهر در دنیای علم چه خبر؟

۱۴ مهر در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 934039

به گزارش خبرگزاری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۱۴ مهر برابر ۵ اکتبر را ورق می‌زنیم. 

 ***

مخترع سینما 

۵ اکتبر ۱۸۶۴ میلادی برابر با ۱۴ مهر ۱۲۴۳ خورشیدی، لویی ژان لومیر به‌دنیا آمد. این مخترع فرانسوی با برادرش آگوست برای ساخت تجهیزات پیشرو برای فیلمبرداری کار کرد. لویی پروژکتور و دوربین دو کاره ۱۱.۵ کیلوگرمی سینماتوگراف را اختراع کرد که با افزودن سازوکار حرکت متناوب فیلم (بر اساس چرخ خیاطی) روی کینتوسکوپ (دستگاه نمایش‌دهنده تصویر متحرک) توماس ادیسون ساخته بود. ۱۳ فوریه ۱۸۹۵، برادران لومیر به طور مشترک این دستگاه را ثبت کردند و برای اولین بار در  ۲۲ مارس ۱۸۹۵ اولین فیلم خود را برای گروهی از مخاطبان که دعوت شده بودند نمایش دادند. در این فیلم کارگران کارخانه لومیر را ترک می‌کنند. با اولین نمایش عمومی بسیار موفق فیلم‌های آنها در ۲۸ دسامبر ۱۸۹۵ در پاریس سینما رسما متولد شد. 

۱۴ مهر در دنیای علم چه خبر؟

مخترع پارچه‌های بشوی- بپوش 

۵ اکتبر ۲۰۱۳ میلادی برابر با ۱۴ مهر ۱۳۹۲ خورشیدی، روث روگان بنریتو شیمی‌دان آمریکایی درگذشت. او در توسعه پارچه‌های معروف به بشوی- بپوش پیشگام بود. بنریتو پیش از ابداع این پارچه‌ها، انتقال چربی را در حیوانات بررسی کرده بود. همچنین نوعی امولسیون چربی را برای تغذیه داخل وریدی توسعه داد تا به تامین کالری لازم برای افرادی که به مدت طولانی در بستر بیماری مانده‌اند کمک کند. بنریتو همچنین اپوکسی‌های واکنش (پولیمرهای گرماسخت) را بررسی کرد. یافته‌های او نه‌فقط در صنعت نساجی، که برای تولیدکنندگان کاغذ، فیلم و پلاستیک اپوکسی هم مورد استفاده قرار گرفت. بنریتو بیش از ۵۰ اختراع ثبت کرد. تحقیقات او به تولید پارچه‌های پنبه‌ای منجر شد که راحت، بدون چروک و مقاوم در برابر لکه، خشک می‌شوند. 

۱۴ مهر در دنیای علم چه خبر؟

بنیانگذار اپل 

۵ اکتبر ۲۰۱۱ میلادی برابر با ۱۴ مهر ۱۳۹۰ خورشیدی، استیون پل جابز مخترع و کارآفرین آمریکایی درگذشت. جابز در سال ۱۹۷ همراه با استیو وازنیاک شرکت اپل را برای تولید رایانه‌های شخصی تاسیس کرد. او درطول زندگی‌اش نه‌فقط برای برنامه‌های کاربردی در رایانه‌ها، دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل و رابط‌های کاربر، که برای طیف وسیعی از فناوری‌ها، به‌عنوان مخترع یا همکار مخترع ۳۳۸ حق اختراع ثبت کرد یا درخواست ثبت داد. او از همان ابتدا در تمام جنبه‌های شرکت اپل، طراحی، توسعه و بازاریابی فعال بود. پس‌از موفقیت اولیه سری رایانه‌های شخصی Apple II، مکینتاش با رابط گرافیکی برپایه ماوس، جایگزین آن شد. جابز با محصولات جدیدی ازجمله تبلت آی‌پد و تلفن همراه آیفون، اپل را در خط مقدم طراحی‌های نوآورانه، کاربردی و کاربرپسند نگه داشت. 

۱۴ مهر در دنیای علم چه خبر؟

برنارد بولتزانو 

۵ اکتبر ۱۷۸۱ میلادی برابر با ۱۴ مهر ۱۱۶۰ خورشیدی، برنارد بولتزانو، ریاضی‌دان، منطق‌دان و الهی‌دان ایتالیایی اهل چک که هم در ریاضیات و هم در نظریه دانش مشارکت قابل توجهی داشت به‌دنیا آمد. او در سال ۱۸۱۶ اثبات دقیق‌تری برای قضیه دوجمله‌ای ارائه و ابزار تمایز بین کلاس‌های متناهی و نامتناهی را پیشنهاد کرد. بولتزانو به ایجاد مبانی آنالیز (مثلا قضیه بولتزانو- وایرشتراس) کمک کرد و سعی کرد روش ریاضی را به تفصیل شرح دهد. همچنین او برخی از ایده‌های اساسی نظریه مجموعه‌های کانتور را پیش‌بینی کرد. قضیه بولتزانو-وایرشتراس، برگرفته از نام بولتزانو و کارل وایرشتراس، قضیه‌ای بنیادی در آنالیز حقیقی درباره همگرایی در فضای اقلیدسی بعد متناهی‌ است.

۱۴ مهر در دنیای علم چه خبر؟

 

انتهای پیام/

برچسب ها: تقویم علم
ارسال نظر
قالیشویی ادیب