دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به مناسبت روز جهانی ناشنوایان؛

تولد حدود ۵ هزار نوزاد کم‌شنوا در سال/سالانه ۱۲۰۰ عمل کاشت حلزون در کشور انجام می‌شود

تولد حدود ۵ هزار نوزاد کم‌شنوا در سال سالانه ۱۲۰۰ عمل کاشت حلزون در کشور انجام می‌شود
رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت گفت: سالانه حدود ۱۲۰۰ عمل کاشت حلزون و پروتز انجام می‌شود. این عمل جراحی برای کودکان کمتر از ۷ سال این عمل رایگان است.
کد خبر : 933926

به گزارش خبرگزاری آنا، سعید محمودیان رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا به مناسبت روز جهانی ناشنوایان، اظهار کرد: شنوایی به عنوان یکی از مجاری حسی مهم در بدن انسان و همه موجودات تلقی می‌شود به طوری که مسیر ارتباط بین افراد است. اگر شنوایی به هر نوعی دچار اختلال شود مجاری ارتباط و شناخت افراد دچار مشکل می‌شود. همچنین اگر در شنوایی افراد مشکلی ایجاد شود زبان و گفتار فرد نیز دچار اختلال خواهد شد این موضوع در دوره نوزادی و کودکی بیشتر نمایان می‌شود.

ایجاد اختلال چند‌گانه برای کودکان با داشتن مشکل شنوایی

وی افزود: اگر کودکی که در سن زبان آموزی است و کمتراز ۱۸ ماه سن دارد دچار اشکال شود، برای کودک ناتوانی چندگانه ایجاد می‌کند و باعث می‌شود ارتباط او با دیگران کم یا قطع شود و این باعث انزوای کودک می‌شود.

محمودیان با بیان اینکه اختلال شنوایی علاوه بر دوران نوزادی در دوران سالمندی هم به سراغ برخی افراد می‌آید ادامه داد: در این دوران از زندگی برخی سالمندان و خانواده‌ها استفاده ازسمعک یا کاشت حلزون را که پزشک به آنها پیشنهاد می‌دهد ننگ می‌دانند و از این روش‌های درمانی استفاده نمی‌کنند که باعث دوری آنها از دیگران، انزوا و در نتیجه پنهان ماندن این معلولیت می‌شود.

صدای بلند برای سلامتی گوش‌ها مناسب نیست

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با بیان اینکه حفظ سلامت شنوایی چند رکن اساسی دارد گفت: باید سواد سلامت در حوزه شنوایی در همه افراد جامعه افزایش یابد که این سواد از راه آگاه‌سازی، آموزش و بینش به دست می‌آید. در ابتدای آموزش، باید این موضوع روشن شود که چه کار‌هایی در حفظ سلامتی گوش موثر است یا رعایت چه نکاتی موجب می‌شود که گوش آسیب نیند. متاسفانه مردم به سلامت گوش‌های خود توجهی نمی‌کنند و آن‌ها را در معرض انواع خطرات قرار می‌دهند. صدای بلند اصلا برای سلامتی گوش مناسب نیست و ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.

 

تولد حدود ۵ هزار نوزاد کم‌شنوا در سال/سالانه حدود ۱۲۰۰ عمل کاشت حلزون در کشور انجام می‌شود

 

آسیب ناشی از هدفون و هندزفری جبران ناپذیر است

وی تاکید کرد: متاسفانه استفاده از هدفون و هندزفری بسیار افزایش یافته است. استفاده از این ابزار‌ها آن هم با صدای بلند، به تدریج به گوش آسیب می‌رساند که گاهی جبران ناپذیر است. یکی از عوامل خطری که اکنون با ان مواجه هستیم استفاده از همین ابزار‌ها است. اکنون از سال ۲۰۰۵ میلادی تا ۲۰۲۰ میلادی بار بیماری‌های شنوایی از رتبه ۱۳ به ۳ ارتقا یافته است که این موضوع زنگ خطر است. یکی از دلایل افزایش آن علاوه بر دستکاری و استفاده از دارو‌ها و عفونت ها، استفاده از هدفون و هندزفری‌ها است. پس از دوران کرونا مجازی شدن و استفاده از گوشی بیشتر شد  از سوی دیگر صنعتی شدن کشور‌ها و همین طور بخش‌های نظامی و الودگی‌های صوتی که در بخش‌های نظامی وجود دارد، باشگاه‌های ورزشی، مهد کودک‌ها و برخی اسباب بازی‌ها با صدای بلندی که دارند برای گوش بسیار آسیب‌زا هستند که مردم از خطرات آنها غافل هستند.

متاسفانه استفاده از هدفون و هندزفری بسیار افزایش یافته است. استفاده از این ابزار‌ها آن هم با صدای بلند، به تدریج به گوش آسیب می‌رساند که گاهی جبران ناپذیر است

همه نوزادان متولد شده غربالگری می‌شوند/ تولد حدود 5 هزار نوزاد کم‌شنوا در سال

محمودیان به آمار‌ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در وزارت بهداشت اقدامات خوبی در جهت ثبت موارد کم شنوایی انجام شده است. در حال حاضر همه نوزادان متولد شده غربالگری می‌شوند و اطلاعات سلامتی و جسمی آن‌ها در شناسنامه الکترونیک خودشان ثبت می‌شود. لازم به ذکر است که ایران جز اولین کشور‌هایی است که این مورد را در نظام سلامت خود قرار داده است یعنی اکنون بحث غربالگری، سلامت شنوایی و مراقبت‌هایی که باید در دوره نوزادی یعنی ۰ تا ۲۸ روز، انجام شود در نظام سلامت ما ادغام یافته است که این موضوع در دنیا منحصر به فرد است. آمار ما در دوره نوزادی حدود ۳.۷ در هر ۱۰۰۰ تولد است یعنی تقریبا ۳ تا ۵ هزار نفر نوزاد در سال مبتلا به کم شنوایی می‌شوند. این امار در دوره پیش دبستان یعنی سن ۳ تا ۵ سال حدود ۱.۵ درصد می‌شود و در دوره مدرسه ۳ تا ۵ درصد کودکان ما به نوعی در مدرسه و در معرض کم شنوایی قرار می‌گیرند که باید تحت درمان قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: تنها راهی که سازمان جهانی بهداشت برای شناسایی مشکلات شنوایی اعلام کرده است، غربالگری زودهنگام است که اکنون در ایران در نوزادان به صورت اجباری اجرا می‌شود. باید توجه داشته باشیم که اهمیت غربالگری بسیار بالا است. درحال حاظر این غربالگری‌ها در بیمارستان‌ها و خانه‌های سلامت انجام می‌شود. غربالگری حدود ۲ یا ۳ دقیقه زمان می‌برد، اما به طور کلی تکلیف شنوایی نوزادان مشخص می‌شود.

تنها راهی که سازمان جهانی بهداشت برای شناسایی مشکلات شنوایی اعلام کرده است، غربالگری زودهنگام است که اکنون در ایران در نوزادان به صورت اجباری اجرا می‌شود

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت گفت: غربالگری برای گروه‌هایی که مدرسه می‌روند انجام می‌شود، اما به صورت اجباری نیست، لازم به ذکر است بسته‌های خدمتی که این غربالگری را برای این گروه اجباری کند، در حال آماده سازی است.

انجام حدود 1200 عمل کاشت حلزون در سال

محمودیان به کاشت حلزون اشاره کرد و افزود: پیشگیری از کم شنوایی شامل بخش‌های مختلف است. سطح اول غربالگری است. سطح دو تشخیص قطعی و سطح سوم بحث سمعک و کاشت حلزون و موارد فوق تخصصی است. در حال حاضر در سطح دو و سه به خوبی در حال ارائه خدمت هستیم. سالانه حدود ۱۲۰۰ عمل کاشت حلزون و پروتز انجام می‌شود. برای کودکان کمتر از ۷ سال این عمل رایگان است. هر پروتز کاشت شده حدود ۸ هزار دلار هزینه دارد که از این گروه سنی هیچ مبلغی دریافت نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد مراکز کاشت حلزون در کشور وجود دارد گفت: در حال حاضر حدود ۱۶ مرکز فعال در سطح کشور وجود دارد که تحت نظر وزارت بهداشت در حال فعالیت هستند. در تهران حدود ۴ مرکز وجود دارد که کاشت را برای مراجعین انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب