دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جشن میلاد پیامبر اعظم (ص) و امام صادق (ع) در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

جشن میلاد پیامبر اعظم (ص) و امام صادق (ع) در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد
جشن میلاد پیامبر اعظم (ص) و امام صادق (ع) عصر دوشنبه (دوم مهرماه) با حضور جمعی از معاونان، مدیران و کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در سالن شهید مطهری برگزار شد.
کد خبر : 932946

به گزارش خبرگزاری آنا، جشن میلاد پیامبر اعظم (ص) و امام صادق (ع) در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد شریفانی» مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، در ابتدای این مراسم با تبریک ایام ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع)، گفت: نبی مکرم اسلام در مسیر هدایت بشر زحمات بسیار زیادی کشیدند و اقدامات فراوانی در طول عمر با برکتشان انجام دادند. هیچ‌کس به اندازه ایشان در مسیر هدایت مردم اذیت نشد.

وی تغییر مفاهیم و واژه‌ها را یکی از اقدامات پیامبر اسلام برشمرد و اظهار کرد: تا قبل از ایشان واژه «صلاة» به معنای دعا بود، ایشان فرمودند نگاه کنید من چگونه نماز (صلاة) می‌خوانم و شما تکرار کنید و به این ترتیب صلاه به معنای نماز شد، یا «زکات» به معنای رشد بود و فرمودند بخشی از مال و طلا خود را زکات بدهید. بسیاری از مفاهیم قرآن با حضور پیامبر اسلام تغییر کرد. یکی از این واژگان، «حیّ» و «میّت» است، «حیّ» شخص زنده‌ای است که نفس می‌کشد و «میّت» کسی است که نفس نمی‌کشد، اما پیامبر (ص) فرمودند حیّ هرکسی است که ایمان و عمل صالح دارد و واژه حیّ و میّت را به مؤمن و کافر تعبیر کردند. 

حجت‌اسلام والمسلمین شریفانی ادامه داد: اینکه چه کنیم که «حیّ» باشیم و مرده نباشیم، خداوند متعال در آیه ۲۴ سوره انفال می‌فرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم...» یعنی «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را حیات می‌بخشد ...» 

وی خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام (ص) آمد تا مردم را زنده کند و حیات جدیدی به پیکره جامعه بدهد و اگر می‌خواهیم زنده بشویم باید گوش به پیامبر بسپاریم. پیش از بعثت پیامبر اسلام سه نوع حیات نباتی، حیوانی و عقلانی داشتیم، اگر می‌خواهیم به حیات چهارم برسیم، باید ایمان یه پیامبر بیاوریم و گوش به حرف ایشان بدهیم. درباره اینکه چه کنیم که گوش به حرف پیامبر بدهیم، خداوند در آیه ۷۳ سوره انبیاء می‌فرماید «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ وَ إِقَامَ الصَّلَاةِ وَ إِیتَاءَ الزَّکَاةِ وَ کَانُوا لَنَا عَابِدِینَ» خداوند متعال برای ما امامانی را فرستاد که کار آنها هدایت تحت نظر خدا بود، پیغمبران «یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا» داشتند و حرفشان از مسیر وحی می‌رسید نه مسیر عقل و تجربه، ارمغانی که پیامبران برای ما آوردند چهار چیز بود؛ اگر می‌خواهید زنده بشوید در این دنیا کار خیر انجام دهید (فِعْلَ الْخَیْرَاتِ)، نماز اقامه کنید (إِقَامَ الصَّلَاةِ)، زکات پرداخت کنید (إِیتَاءَ الزَّکَاةِ) و بنده عابد خدا باشید (کَانُوا لَنَا عَابِدِینَ). این چهار پیام هم در دو پیام «نماز» و «انفاق» خلاصه می‌شود. اگر می‌خواهیم به حیات برسیم و به پیام پیامبر (ص) جامه عمل بپوشانیم باید نماز و انفاق را برپا داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب