دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1403 - 00:03
در سرای نوآوری بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای محقق شد؛

از ثبت ۲۰ رقم جدید بذر‌ تا جذب شرکت‌های فناور/ فرآیند کارخانه تولید بذر تکمیل می‌شود

از ثبت ۲۰ رقم جدید بذر‌ تا جذب شرکت‌های فناور  فرآیند کارخانه تولید بذر تکمیل می‌شود
رئیس سرای نوآوری بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای دانشگاه آزاد اصفهان از ثبت حدود ۲۰ رقم جدید بذر‌های هندوانه، ملون، فلفل، خیار و گوجه و جذب هسته‌ها و شرکت‌های فناور در این حوزه خبر داد.
کد خبر : 932835

علی انصاری رئیس سرای نوآوری بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در تشریح چرایی و چگونگی ایجاد این سرا در اصفهان بیان کرد: ایده اصلی تولید بذر هیبرید صیفی‌جات از سال ۱۳۹۲ به منظور دستیابی به امنیت غذایی در کشور به همت استادان و محققان دانشکده کشاورزی واحد اصفهان به‌خصوص مرحوم دکتر عبدالرضا اقتداری، حمایت رئیس وقت دانشگاه دکتر احمدعلی فروغی و معاون پژوهشی وقت دکتر پیام نجفی رسید و نتیجه‌ای که پس از سال‌ها تحقیق به دست آمد به زمینه‌ای برای انتخاب این واحد دانشگاهی برای ایجاد سرای نوآوری بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای تبدیل شد.

به گفته انصاری، وجود دانشکده مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و استادان نخبه و پویا در گرایش‌های مختلف حوزه کشاورزی، وجود نخستین مرکز رشد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با ظرفیت بسیار خوبی از ایده‌های متعدد به‌خصوص در حوزه کشاورزی، وجود زیرساخت‌های مناسب آزمایشگاهی، گلخانه‌ای و مزرعه‌ای در واحد‌های دانشگاهی برای انجام تحقیقات مرتبط با حوزه‌های کشاورزی، وجود مرکز تحقیقات بذر و وجود قطب‌های مختلف کشاورزی و گلخانه‌ای مناسب در استان اصفهان بخش‌هایی از نقاط قوت استان در راستای ایجاد سرای نوآوری بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای در دانشگاه آزاد اصفهان بوده است.

سرای نوآوری بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای

کارشناس مهندسی کشاورزی دارای ۱۷ سال سابقه در حوزه فناوری و مدیریت مراکز رشد، تازه‌ترین فعالیت‌های سرای نوآوری بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای را ثبت حدود ۲۰ رقم جدید بذر‌های هندوانه، ملون، فلفل، خیار و گوجه (به‌طوری‌که ارقام کل ثبت شده توسط این سرا به ۶۷ رقم می‌رسد)،  انجام تحقیقات روی بذر‌های کدو، خیار و فلفل فضای باز و نیز انجام تحقیقات روی تکثیر گیاهان زینتی از طریق کشت‌بافت و افزایش زیرساخت‌های گلخانه‌ای به میزان پنج و نیم هکتار در مرکز فناوری شهر مجلسی وابسته به واحد اصفهان و تکمیل فرایند کارخانه تولید بذر برشمرد.

تجمیع نوآوری‌های مرتبط با ساخت گلخانه، هوشمندسازی، تولید کود و سم و سایر مسائل وابسته ازجمله برنامه‌های پیش روی سرای نوآوری بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای است

وی، اختصاص دو و نیم جریب گلخانه جدید در  دانشگاه آزاد اصفهان به منظور اختصاص به تحقیقات در زمینه بذر، جذب هسته‌ها و شرکت‌های فناور در حوزه بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای و تولید بستر کشت هیدروپونیک، تولید انواع کودها، تولید محرک‌های رشد و سموم کشاورزی، تولید انبوه حشرات دفع کننده آفات و ... را از دیگر فعالیت‌های تازه سرای نوآوری بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان دانست.

انصاری در پاسخ به این پرسش که نحوه تعامل و همکاری نهاد‌ها و سازمان‌های مربوط با سرای نوآوری متبوع‌تان به چه صورت بوده و آیا تفاهم‌نامه و یا قراردادی در مدت زمان فعالیت سرا تبادل شده است؟ به آنا گفت: قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دو قرارداد با صندوق نوآوری و شکوفایی نهاد ریاست جمهوری منعقد شده و یک قرارداد هم در دست اقدام است.

رئیس سرای نوآوری بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای دانشگاه آزاد اصفهان با بیان اینکه قرارداد ۲۰ ساله با شهرداری شهرمجلسی در راستای حمایت از تولید بذر منعقد شده است، اضافه کرد: تفاهم‌نامه‌ای هم با شرکت عمران شهرمجلسی در راستای همکاری‌ها و حمایت‌های مشترک منعقد شده است؛ علاوه بر اینکه در حال رایزنی با نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان برای ایجاد همکاری‌های عملیاتی در راستای توسعه تولید بذر هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به فعالیت متمرکز سرا در زمینه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز TTO، مراکز شتاب‌دهی، مراکز کسب و کار، مراکز ثبت اختراع و مراکز خدمات فناوری، چه فعالیتی در سرای متبوع شما صورت گرفته است؟ بیان کرد: با توجه به وجود مرکز رشد فناوری در واحد اصفهان و همکاری متقابل موجود با سرا، ظرفیت خوبی برای توسعه فناوری‌های مرتبط با بذر ایجاد شده است. علاوه بر این برای راه‌اندازی مرکز شتابدهی به کمک بخش خصوصی، اقدامات و توافقات اولیه صورت گرفته و در شرف آغاز عملیات ساخت هستیم.

سرای نوآوری بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای

انصاری برنامه‌های پیش روی سرای نوآوری بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان را تشریح کرد و افزود: تجمیع نوآوری‌های مرتبط با ساخت گلخانه، هوشمندسازی، تولید کود و سم و سایر مسائل وابسته ازجمله برنامه‌های پیش روی سراست و نیز تأمین همه موارد چرخه تولید بذر و فروش آن، شبکه‌سازی در استفاده از زیرساخت‌های واحد‌های سطح استان و کشور نیز از جمله برنامه‌های سراست. 

 ۱۵ هسته فناور و شرکت دانش‌بنیان در سرای بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای مشغول فعالیت هستند

این مسئول با بیان اینکه اکنون ۱۵ هسته فناور و شرکت دانش‌بنیان در سرای بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای مشغول فعالیت هستند، تاثیرگذاری سرای نوآوری را در دانشگاه، شرکت‌ها، کارآفرینی، رونق تولید و ... تشریح کرد و گفت: با توجه به حضور هسته‌ها و شرکت‌های مختلف فناور و دانشجویان در حوزه تولید بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای و فروش محصولات متنوع و صادرات برخی از این محصولات به چند کشور همسایه و مشارکت و سهامداری دانشگاه در این شرکت‌ها، شاهد درآمد‌های غیرشهریه‌ای قابل توجه و رو به رشد برای دانشگاه هستیم.

رئیس سرای نوآوری بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای دانشگاه آزاد اصفهان درباره استقبال دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان از ایجاد سرای نوآوری بیان کرد: با توجه به اشتغال‌زایی بیش از ۵۰۰ نفر در شرکت‌های مستقر که اکثر آنها از دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی هستند، فعالیت بیش از ۸۰ نفر در قالب طرح پویش هم نشان دهنده استقبال بی‌نظیر دانشگاهیان از این سرا بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب