دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1403 - 15:04
با حضور اصحاب رسانه؛

پزشکیان: مدیران از نخبگان، دانشجویان و جوانان استفاده کنند/ نظر رئیس‌جمهور درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

پزشکیان: مدیران از نخبگان، دانشجویان و جوانان استفاده کنند  نظر رئیس‌جمهور درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی
رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری خود گفت: به مدیران توصیه کردیم که در مراحل پایین جوانان و نخبگان را میدان و آموزش دهند. ما دنبال کسی می‌گردیم که مفاهیم مدیریت نیروی انسانی را بداند.
کد خبر : 931976

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین نشست خبری مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان با حضور بیش از ۳۰۰ رسانه داخلی و خارجی از لحظاتی قبل در سالن اجلاس سران آغاز شد.

رئیس جمهور کشورمان درابتدای جلسه با درود بر روان پاک امام شهدا و شهیدان ایران اظهارکرد: به ما می‌گفتند چرا جلسه نمی‌گذارید، می‌گفتم بزارید کمی بگذرد، خلاصه امروز هم که هفته وحدت است و آن چیزی که ما به دنبال آن بودیم و با این جلسه تطابق پیدا کرد و از نظر باوری که دارم در مناظرات تلویزیونی و صحبت‌ها می‌گفتم همه کسانی که در کشور زندگی می‌کنند براساس توانمندی حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که حقشان است. مستقل از اینکه راست، چپ، ترک، عرب، ترکمن یا هرجایی که هست.

وی افزود: رسول الله نگفت که مؤمنین برابرند، فرمود مؤمنین برادر هستند. حالا چرا ما باید با هم دعوا کنیم؟ هیچ کسی بر کس دیگری برتری ندارد مگر در تقوا، تقوا برای من یعنی حرکت بدون خطا. حرکت بدون خطا در مدیریت یک معنی دارد، مؤمن و مسلمان حرف محکم و مستند می‌زند. مبنای کارمان را بر وفاق و وحدت و انسجام می‌دانم. با این نگاه نیامدیم جلو که یک جناح و دسته بیاید. یک تیمی درست کردیم و باید از مجلس نیز قدردانی کرد، مقام معظم رهبری نیز خیلی کمک کردند. روند قضیه را با همین نگاه ادامه خواهیم داد و معنی آن نیست که بدون اشتباه پیش خواهیم رفت، باید حداقل اشتباه را داشته باشیم.

پزشکیان در پاسخ به اولین سئوال که درباره سفر هفته گذشته رئیس جمهور به عراق و ایده برداشتن مرز‌ها و بهبود وضعیت معیشت مردم، اظهارکرد: چرا ما مسلمان‌ها رفتارمان با یکدیگر نباید طوری باشد که دیگران حسرت بخورند؟ رسول خدا گفته مسلمان‌ها برادرند، چرا ما باید با هم مرز داشته باشیم؟ آنها حکومت و سرزمین و اقتدار خودشان را دارند و ما هم همینطور، چرا کسی که در پاکستان و ترکمنستان و ... هست نمی‌تواند راحت به کربلا و نجف و استامبول برود و یا به مشهد و ... برود؟ وقتی ما توانستیم راحت رفت و آمد کنیم یعنی امنیت، اقتصاد و فرهنگمان را توسعه دادیم، جمعیتی شدیم که با هم نگاه و زبان مشترک پیدا کردیم و یک قدرت بزرگ در منطقه می‌شویم. یک ید واحده می‌شویم کسانی که بخواهند حقوق مسلمان‌ها را نادیده بگیرند می‌توانیم با یکدیگر یکی و واحد شویم.  

رئیس جمهور ادامه داد: اگر ما بتوانیم قدم اول در داخل مشکل خودمان را حل کنیم و اختلافاتمان را کنار بگذاریم و اعتماد نخبگان و تولیدکنندگان را برآورده کنیم و مسئله FATF و ... را حل کنیم ایران را به چشم اندازی که مقام معظم رهبری در نگاهشان ابلاغ فرمودند به آنجا برسانیم. اولویت اول پیدا کردن نگاه و زبان مشترک است، دوم این نگاه و زبان مشترک در چشم انداز و قانون برنامه شکل می‌گیرد و سوم عملیاتی کردن آنها در سیستم داریم. ما دیروز در هیئت دولت ابلاغ کردیم که هر وزارتخانه برنامه‌های خود را در این مورد ارائه دهند.

وی در پاسخ به ناترازی بانکی و بودجه و اینکه راه حل رفع تحریم‌ها است نیز بیان کرد: در رابطه با رفع تحریم‌ها و FATF چاره‌ای نداریم که این موضوعات را حل کنیم و نامه‌ای به تشخیص مصلحت می‌فرستیم که باید این موضوع را حل کنیم. در رابطه با مسائل خارجی اولویت بهبود روابط با همسایگان است، در همین سفر به عراق بر این نگاه بود که یکسری برنامه‌های راهبردی بنویسیم و عین همین کار را می‌توانیم با پاکستان، آذربایجان، ترکیه و ... داشته باشیم.  

پزشکیان گفت: لازمه رشد ایجاد بازار آزاد است. این دیپلماسی خارجی ما بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت حتماً پیش خواهیم برد.

رئیس جمهور در پاسخ به سئوالی درباره روابط ایران و چین و ابتکار چین در رابطه با چندجانبه‌گرایی و اجماع جهانی اظهارداشت: در رابطه با چین تا الان ارتباط خیلی خوبی داشتیم و بیشتر ارتباطات ما با چین، روسیه و کشور‌های همسایه است و کاری که چین بین ما و عربستان سعودی برای حل مشکلات انجام داد یک قدم بزرگ بود. موافقتنامه مشترکی (۲۵ ساله) یکی از جا‌هایی است که می‌توانیم آن را عملیاتی کنیم.  

وی افزود: هدف کشور چین در دسترسی به بازار‌های ما است، ما شاهراه‌هایی را می‌خواهیم درست کنیم که قبلاً در مسیر ابریشم وجود داشت. مطمئناً ما با چین یک شریک کاملاً همراه و استراتژیک خواهیم بود و آن را تقویت خواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد چیزی که نوشته شده عملیاتی کنیم.

پزشکیان در پاسخ به سئوال دیگری درباره برنامه‌های دولت چهاردهم و رسیدن به نرخ ۸ درصدی تولید و ناترازی انرژی از جمله بنزین و برق عنوان کرد: در رابطه با رونق تولید آن چیزی که در مقدمه عرض کردم قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاری‌های داخلی است. اکثر تولیدکنندگاه گلایه از FATF دارند که روند خرید و فروششان با مشکل مواجه می‌شود. ارتباطات بین‌المللی با مسیر‌هایی که گفتیم تسهیل خواهیم کرد و طبیعتاً با دنیا هم این کار را می‌کنیم. بدون سرمایه‌گذاری خارجی به نظر کارشناسان امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی در رابطه با ناترازی بنزین و برق گفت: همه شما می‌دانید امکان روند کشور با این روند با مشکل روبرو است. همه ناترازی‌های بنزین، گاز، برق و ... اگر رها کنیم روز به روز بدتر می‌شود. یکسری از نخبگان را در این کار همراه کردیم و از رسانه‌ها می‌خواهیم در این کار کمکمان کنیم. راه حل‌هایی به ما بدید و کمک کنید که ما بتوانیم ناترازی را حل کنیم، شما می‌توانید کمک کنید که ناترازی را حل کنیم. همگی قبول دارید که اینطوری نمی‌شود ادامه داد. شما هم می‌توانید جلوی ما را بگیرید و هم ما را توجیه و ایده بدهید برای حل ناترازی انرژی‌ها.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره سابقه وی در دانشکده علوم پزشکی و دستور وی که متوسط سنی افراد ۵۵ سال باشد، اما میانگین سنی اعضای دولت بالای ۶۰ سال است، بکارگیری جوان‌ها به عنوان استاندار، فرماندار و... استفاده خواهید کرد یا خیر؟ گفت: ما بنا را بر این گذاشته بودیم که برای وزرا میانگین سنی ۵۵ سال باشد، اما در فراخوان‌های ما و تیمی که گذاشتیم اینها را بررسی کرد حدود ۲۰ تیم بود، این ۲۰ تیم بیش از ۱۰ هزار ساعت کار کرد. آنهایی که جریان‌ها و جناح‌های مختلف معرفی کرده بودند در ارزیابی‌ها چیزی در آمد که شما الان با آن مواجهید. مشکل ما بی‌ثباتی در مدیریت و عمر محدود مدیریت در کشور ما است و در روند سازمان‌ها پله به پله بالا نمی‌آیند و، چون پله به پله بالا نمی‌آیند ثبات آنها خیلی کم است.

پزشکیان گفت: ما توصیه کردیم حتماً از نخبگان، دانشجویان و آدم‌های جوان در کنار خود داشته باشند و در مراحل پایین جوانان و نخبگان را میدان بدهند و در حین کار آموزش نیز ببینند. ما دنبال کسی می‌گردیم که مفاهیم مدیریت نیروی انسانی را بداند. هر نیروی انسانی وقتی کار می‌کند احتمال اشتباه دارد، مسئول یا مدیر سازمانی وظیفه‌اش تربیت نسل بعد خود است. حتماً از جوانان، خواهران، مذاهب و قومیت‌های مختلف براساس شایستگی‌ها در مدیریت‌ها استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره موشک هایپرسونیک یمن به اسرائیل گفت: الان کسی که می‌خواهد برود یمن یک هفته طول می‌کشد، چطوری آنها ادعا می‌کند که ایران موشک داده است و آن را ندیده‌اند. علم و مهارت چیزی است که در طی زمان به دست می‌آید، به دست آوردن چنین تکنولوژی در طول یکسال جنگ غیرممکن است، اما ما با هم هماهنگ هستیم و نسبت به نسل‌کشی اسرائیل یکصدا هستیم. آمریکا و اروپا هم به آنها هم موشک، بمب، هواپیما و حتی از آن دفاع می‌کنند. اگر آمریکایی‌ها نگران هستند چرا نسبت به ترور توسط اسرائیلی‌ها چیزی نمی‌گویند؟  

رئیس جمهور گفت: آمریکایی‌ها می‌دانند ایران نمی‌تواند موشک به آنجا بفرستد. از آن نوع موشک‌ها هم ما در ایران نداریم. ما قدرت موشکی داریم، اما اینکه ما به آنها موشک دادیم، آنها خود تکنولوژی تولید موشک را دارند، ما نمی‌خواهیم اسرائیل مردم را نابود کنند، همان قوانین بین‌المللی را مراعات کنند. کجا قوانین بین‌المللی اجازه دادند بیمارستان‌ها را بمباران کنند؟

پزشکیان در پاسخ به سوال دیگری که درباره صحبت‌ها در خصوص انتقال پایتخت و اینکه به گفته کارشناسان ۱۰ سال طول خواهد کشید و حل معضلات مسکن در تهران اظهارداشت: توسعه خیلی ساده است. تعادل بین منابع و مصارف است. اگر ما منابع را نبینیم و مصرف را بالا ببریم قطعاً یک روزی نابود خواهیم شد. الان نشست زمین در تهران از نظر محیط زیستی وحشتناک است، تمام سد‌های دور تهران بدون بارندگی با مشکل مواجه می‌شویم.

وی افزود: از نظر علمی و نگاه علمی این روش غیرممکن است. باید توسعه را به جای دیگری منتقل کنیم. در دنیا اکثر پایتخت‌ها کنار دریا‌ها است. ما در خلیج فارس همچین امکانی را داریم که بقیه کشور‌ها حسرت آن را می‌خورند. باید تمرکز را از مراکز به جا‌هایی که امکان ماندن است هدایت کنیم و یک تعادلی به وجود آوریم. باید ببینند که این روند غیر قابل ادامه است. یک روزی بالاخره باید فکر کنیم که چه کاری می‌خواهیم بکنیم. باید بین منابع و مصارف تعادل ایجاد کنیم. اکثر این کارخانه‌هایی که در تهران زدند از خلیج فارس ماده می‌آورند، دوباره می‌برند آنجا و از آنجا صادر می‌کنند، خب قیمت تمام شده بالا می‌رود.

رئیس جمهور تأکید کرد: برای حل مشکل مسکن شما رسانه‌ها به ما کمک کنید. ما در این وضعیت چه در انرژی، گاز، برق، محیط زیست، و پول به سمت فروپاشی می‌رویم و راه درست را کارشناسان و رسانه‌ها باید بگویند.

پزشکیان در پاسخ به سئوال دیگری درباره انتصاب افراد زاویه‌دار در دولت مقام گرفته‌اند و آیا شما با خبر هستید؟ گفت: آن چیزی که شما می‌گویید فتنه، شما تصور می‌کنید حق با شماست و طرف مقابل نیز تصور می‌کند حق با اوست. مندر یک جریانی من یک اعتراضی داشتم و شما یک اعتراض دیگر، سیاست‌های مقام معظم رهبری و ابلاغ آنها همه باید براساس آن کار کنیم. شاید بگوییم حق با شماست، اما وی آدم توانمندی است و او را کنار بگذاریم. اگر وفاق معنی آن است که هیچ کسی هیچ گناه و اشتباهی نداشته باشد، اصلاً پیدا نمی‌کنید.  

وی تأکید کرد: هر انسانی که کار می‌کند اشتباه می‌کند، قرار نیست به خاطر اشتباه، آدم‌ها را کنار بزنیم. باید براساس چارچوب قانون و رهنمود‌های رهبر انقلاب عمل خواهیم کرد اگر برخلاف آن عمل کرد او را کنار بزنیم. زمانی که برای نمایندگی مجلس من را رد کردند، جرم من را عدم التزام به مبانی اسلام بیان کردند. (با خنده حضار). ما باید کوتاه بیاییم و زیر پرچم اعتقاد به اسلام و رهنمود‌های رهبری عمل کنیم و عیب همدیگر را بپوشانیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه توسعه روابط با کشور‌های عربی و اینکه آیا قرار است سفری به عربستان داشته باشید یا سفر ولیعهد عربستان به تهران در راه است و آیا جدول زمانبندی برای این سفر‌ها دارید و چه تاثیراتی در اوضاع فلسطین دارد،  اظهارداشت: ما اول هم گفتم ما با هم برادریم. هر حرکتی بتواند ما را به همدیگر نزدیک‌تر کند من شخصاً از آن استقبال می‌کنم همانطور که در قرآن می‌گوید اصلاح بین برادران مهمتر از نماز و روضه است. چه با عربستان، چه با مصر و اردن و با بقیه کشور‌های اسلامی تلاش بر حل مسائل داریم. در گفت‌وگوی تلفنی با ولیعهد عربستان دعوتی از ایشان داشتیم و وحدت بین مسلمانان این را دارد که به اسرائیل بفهمانیم حق ندارد زن و بچه و فلسطینی‌ها را شهید کند.

پزشکیان همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر گرانی مجدد نان و عدم اعتراض مسئولان دولتی و اینکه گرانی نان با موافقت دولت چهاردهم انجام شد، اظهارکرد: ما در تمام صحبتهایمان گفتیم که نگاه ما به طرف کسانی است که مشکل دارند و در جلسات دولت هم این را ابلاغ کردیم، مشکلاتی هم که تا حالا داشتیم سعی کردیم رفع و رجوع کنیم. ما بدهی گندمکاران را داشتیم که پولی برای آن وجود نداشت، برای طلبکاری پرستاران و ... پولی وجود نداشت، اما ما آن را حل کردیم و می‌کنیم.  

وی افزود: اگر این ناترازی ادامه پیدا کند و ما با چاپ پول آن را جبران کنیم، سفره‌های مردم خالی و خالی‌تر می‌شود. الان هم در سازمان برنامه و بودجه و هم در کمیسیون اقتصاد فکر می‌کنیم که غوت معمولی زندگی مردم با مشکل مواجه نشود.

رئیس جمهور درباره کرسی‌های آزاداندیشی نیز گفت: اینکه من حرفی بزنم یا انتقادی کنم و بعد من را از دانشگاه یا جا‌های دیگر اخراج کنند. ما به عنوان مسلمان باید هر نوع گویش و حرفی را بشنویم و بهترین آن را تبعیت کنیم. ما از کرسی آزاداندیشی به دستور مقام معظم رهبری دفاع خواهیم کرد. ما جلوی پرونده‌سازی را خواهیم گرفت. ما در جایی گفتم که اخراجی‌ها برگردند، اما کسی که توطئه کرده باید محاکمه شود، اما کسی که سئوال کرده خب جواب او را بدهید. وقتی نمی‌توانیم جواب سئوالی را بدهیم یک انگی به آن بچسبانیم و او را اخراج کنیم؟ رهبر انقلاب بار‌ها و بار‌ها فرمودند که کرسی آزاداندیشی بگذارید، با دعوا و زور و اخراج مملکت درست نمی‌شود. یک آدم خائن و جاسوس را نگفتیم که به دانشگاه بیاورید.

پزشکیان درباره ارتباط با مقابله با فساد و ارتباط با کشور‌های همسایه بخصوص ترکیه افزود: هیچ کدوم از ما معصوم نیستیم؛ هنر آن است که خودمان را اصلاح کنیم و نکات قوتمان را تقویت کنیم. برای مقابله با رانت، فساد، رشوه خواری و زمین خواری و... گروهی مشخص کردیم تا با آن مقابله کنیم.  

وی افزود: ایران می‌تواند از طریق ترکیه با پاکستان و کشور‌های دیگر ارتباط برقرار کند. حتماً ترکیه خواهیم رفت و از سرمایه گذاران و سیاسیون ترک دعوت خواهیم کرد.

رئیس جمهور درباره عدالت آموزشی و استفاده نکردن از ظرفیت‌های مدارس دولتی برای آموزش و پرورش و ایجاد توازن بین مدارس دولتی و غیردولتی بیان داشت: روند اصلاح بسته به هدفی که داریم باید زمان بگذاریم تا اصلاح شود. جلسه‌ای برای عدالت آموزشی برگزار کردیم و در جلسه بعدی قرار شد که به یک زبان و نگاه مشترک برسیم. قابل قبول نیست کسانی که در مناطق محروم هستند نتوانند دانشگاه بیایند و کسانی که با پول و مدارس ویژه بالا می‌آیند بتوانند کرسی‌ها را بگیرند. ما با شورای عالی انقلاب فرهنگی این بحث را مطرح کردیم.

پزشکیان گفت: ما با نهاد‌های حاکمیتی تصمیم گرفتیم که یک برنامه ریزی کنیم و از نظر نرم افزاری نگاه را درست کنیم، فضا و تجهیزات را اصلاح کنیم، معلمان و روش آموزش را بحث خواهیم کرد. در حال اصلاح این نحوه هستیم. تمام کسانی که در مناطق محروم هستند باید عدالت آموزشی داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه دو رئیس جمهور پیشین ایران نتوانستند تحریم‌ها را رفع کنند، همراهی مجلس با طرح‌های شما برای حل مشکل تحریم‌ها آیا امیدوار به حل تحریم‌ها هستید یا خیر؟ اگر حل تحریم‌ها مستلزم گفت‌وگوی با آمریکا باشد چگونه می‌خواهید تحریم‌های مستقیم آمریکا علیه ایران را خنثی کنید؟ بیان کرد: ما نمی‌خواهیم تحریم شویم و با کسی دعوا نداریم. ما پایبند قوانین بوده و خواهیم بود. کاری که اسرائیل در منطقه انجام می‌دهد و کاری که با ترور اسماعیل هنیه انجام داد می‌خواهند ما را در یک جنگ وارد کنند، اما ما حق پاسخ را در زمان و مکان مشخص محفوظ می‌دانیم.

رئیس جمهور گفت: ما هر راهی که تحریم‌ها را بی اثر کنیم انجام خواهیم داد. ما با گفتگو با همسایگان و سازمان ملل نگاه و زبان مشترک می‌خواهیم ما کشور‌های منطقه باید با هم در منطقه آرامش ایجاد کنیم. غربی‌ها بین کشور‌های منطقه دعوا راه می‌اندازند، من در تلاش هستم تا ارتباطمان را با کشور‌های همسایه تقویت کنم. ما در بریکس و شانگهای و ... روند اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را تقویم می‌کنیم. ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم، غربی‌ها هستند که می‌گویند شما موشک نداشته باش، خب اسرائیل را خلع سلاح کنید. در مقابل قدرت باید قدرت داشته باشیم. ما برای دفاع از مردممان نیاز به قدرت دفاعی داریم. ایران هیچ وقت اقدام کننده و شروع کننده هیچ جنگی نبوده، در این ۱۰۰ ساله ۲ بار این قدرت‌ها آمدند و ایران را گرفته‌اند و نهایت بیرون رفتند. ما قدرت دفاعی‌مان را از دست نخواهیم داد مگر اینکه در دنیا همه خلع سلاح بشوند. در نتیجه با دنیا و با آنها هم صحبت می‌کنیم.

پزشکیان گفت: من از اول گفتم با همه وحدت کنیم و اختلاف نداشته باشیم. آمریکا هم اگر حق و حقوق ما را به رسمیت بشناسد ما با او دعوا نداریم، آمریکا ما را تهدید و تحقیر نکند، ما زیر بار تهدید و تحقیر نخواهیم رفت. (تشویق حضار)

وی در پاسخ به سوالی درباره رفع فیلترینگ فضای مجازی و اینکه چه زمانی رفع فیلترینگ تلگرام، واتساپ و اینستاگرام را داشته باشیم و اینکه آیا حاضر هستید با رئیس جمهور آمریکا دیدار داشته باشید؟ بیان کرد: ما درباره فیلترینگ در دستور کار داریم و در شورای امنیت این بحث است و تلاش می‌کنیم این روند هرچه سریعتر انجام شود. این هفته سفری به آمریکا دارم و بعد از برگشت یک سفر استانی داریم. آمریکا از ایرانی‌ها یک جنگ‌طلب ساخته‌اند، ما جلوی آنها سر خر نخواهیم کرد.

رئیس جمهور گفت: آمریکایی‌ها باید اول برادری‌شان را ثابت کنند و بعد از ما ارثیه بخواهند. همه راه‌ها را آنها بر روی ما بسته‌اند. با هرکسی می‌خواهیم حرف بزنیم می‌گویند فلانی اجازه نداده است. ما که با آنها دشمنی نداریم، ما دور آمریکا پایگاه نظامی نزدیم، ما آنها را تحریم نکردیم، ما با همه برادریم، با آمریکایی‌ها هم برادریم، اما زیر بار حرف زور نمی‌رویم. (تشویق حضار)

پزشکیان درباره سئوالی که کمیته راهبری دولت چه زمانی تشکیل خواهد شد؟ گفت: ما با اجازه شما قانون برنامه را برای هر وزارتخانه به صورت بند بند مشخص کردیم. معاونت برنامه و بودجه هم اضافه کرد. دستورالعملی هم به وزرای دولت ابلاغ کردیم و طبق این دستورالعمل قرار است از سازمان برنامه و بودجه به هر وزارتخانه برود و قرار شد که هر مدیر وزارتخانه بند‌های مربوط به خود را به معاونت‌های خود بدهد و در نهایت بگویند کدام بند قابل اجرا است و کدام بند به چه دلیلی قابل اجرا نیست و به مجلس اعلام کنیم که چهارسال دیگر نگویند فلان بند را چرا اجرا نکردید.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس بریکس و اینکه این اجلاس‌ها چقدر به ایران کمک خواهد کرد، افزود: ارتباط ما با روسیه، چین و کشور‌هایی که تحریم ناجوانمردانه بر ما هست ادامه خواهیم داد. روسیه هم همسایه ما است و ارتباطات اقتصادی اجتماعی و راهبردی داریم و این ارتباطات می‌تواند کار‌هایی که دولت شهید رئیسی انجام داده را عملیاتی‌تر کنیم. من مطمئنم کشور‌های بریکس اگر تعامل کنیم این تحریم‌های ناجوانمردانه بر ما اثر نخواهد گذاشت. ما دوست نداریم با کسی قطع رابطه کنیم، اما دوست نداریم که کسی به ما زور بگوید و ما زیر بار حرف زور نمی‌رویم.

رئیس جمهور در پاسخ به سئوال دیگری درباره تصمیمات اشتباه برخی مسئولین در اقتصاد کشور و معیشت مردم چگونه خواهد بود و اینکه مردم معتقدند هر چیزی گران شد و ارزان نخواهد شد و اینکه درباره مصوبه شورای انقلاب فرهنگی که شما آن را بی عدالتی خوانده بودید چه برنامه‌ای دارید؟ بیان کرد: ما باید مستقر می‌شدیم و باید میدیدم با چه چیزی مواجهیم در نتیجه تلاش کردیم یک ثبات ایجاد شود تا حدودی این ثبات ایجاد شد البته عمق قضیه را یواش یواش در حال درک هستیم.

پزشکیان گفت: اقتصاد ما مریض است. مداخله عمل، دارو و بیهوشی می‌خواهد. رسانه‌ها و دانشگاهیان باید کمک کنند که روش‌های درمان را اجرایی کنیم نه اینکه هر مداخله‌ای کنیم. باید این اقتصاد بیمار را درمان کنیم، این اقتصاد بیمار مداخله‌اش دارو اگر بخواهیم بدهیم ممکن است دارو تلخ باشد، این دارو به نفع اقتصاد و محروم است. اینها را اگر روشن‌فکرها، خبرگزاری‌ها، دانشگاهیان مداخله کنند. ما می‌خواهیم درست شود، ما از شما کمک می‌خواهیم، کمک کنید این بیماری را درمان کنیم، مداخله می‌خواهد، بپذیرید این مداخله کمی درد دارد، کمک کنید این کار انجام شود.

وی افزود: درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با کنکور هم قرار شد که یک جلسه‌ای بگذاریم و بنشینیم در رابطه با آن بحث و تبادل نظر کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سئوال دیگری درباره گرانی و افزایش نرخ تورم که خود این موضوع معلول است، برنامه شما برای جبران کسری بودجه در بودجه سال آینده چیست؟ و اگر بخواهید یک کار را به عنوان اولویت اصلی دولت در این چهار سال انجام بدهید، آن کار چه خواهد بود؟ بیان کرد: ما اگر با مردم صادق باشیم کار‌های دیگری نمی‌کنیم یعنی دزدی و خلاف دیگری نمی‌کنیم. یعنی بتوانیم صداقت را در عمل با مردم نشان دهیم خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

پزشکیان ادامه داد: در نهاد ریاست جمهوری ۴ هزار نفر نیرو دارم، اما شاید می‌توانستم با ۴۰۰ نفر مشکلات را حل کند، او تقصیری ندارد، نمی‌توانم او را بیرون کنم. اینکه چگونه این ناترازی در روند کار در دولت‌ها ایجاد شده و هزینه را بالا برده‌اند یک فکر و کار جدی می‌خواهد. ۳ اصل در مدیریت وجود دارد و ما دنبال این هستیم این ۳ اصل را اجرایی کنیم. قدم اول باید بگوییم چه کسی مسئول است، قدم دوم چه کاری باید بکند و قدم سوم چگونه انجام خواهد شد. کسی که اثرگذاری ندارد چرا باید پاداش دهیم.  

وی افزود: ما به بنگاه‌های دولتی اعلام کردیم که اگر ضرر دهید باید تاوان دهید. چیزی نیست که با یک نسخه ساده رفع شود و تلاش می‌کنیم با یک روش‌های علمی آن را حل کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره سفر خود به عراق نیز اضافه کرد: با عراق از نظر فرهنگی و رفتاری و باوری باهم هستیم و فرقی با هم نداریم و این طرف و اون طرف مرز با هم فامیل هستند. ما نباید گول آمریکا را بخوریم و با هم ارتباط داشته باشیم از نظر اقتصادی و فرهنگی و سیاسی. در اقلیم کردستان عراق و بصره استقبال خیلی خوبی بود. مسعود بارزانی در مهاباد بدنیا آمده و من هم در آنجا بدنیا آمدم او هم مسعود است و من هم  مسعودم.

پزشکیان در پاسخی جالب درباره هزینه‌های تبلیغاتش در انتخابات رئیس جمهوری گفت: من اصلاً پول نداشتم که برای ستاد خرج کنم؛ خودم هم نمی‌دانم چطوری شد که اینجوری شد! برخی‌ها حتی دلار داده بودند که دستور دادم پس بدهند.

وی در پاسخ به این سئوال که شما و وزرایتان چقدر حقوق دریافت می‌کنید؟ بیان کرد: برخی‌ها حتی دلار داده بودند که دستور دادم پس بدهند. خودمم خداوکیلی نمی‌دانم چطور شد که اینجوری شد. خداوکیلی نمی‌دانم چقدر حقوق می‌گیرم، می‌گویند ۶۰-۷۰ میلیون است.

رئیس جمهور درباره ادعاهای غربی‌ها برای تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران بیان کرد: ما دنبال سلاح اتمی نیستیم اما حاضر نیستیم اسرائیل را جلوی ما مثل لولو خورخوره بذارند، اینکه اسرائیل می‌گوید می‌خواهم بمب بزنم، بیخود میکنه اسرائیل بزنه. ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. 

مسعود پزشکیان در جواب به سئوال خبرنگاری در خصوص گشت ارشاد گفت: به دادستان انقلاب اعلام کرده‌ام حق برخورد ندارند. 

وی درمورد برخورد با حضور اتباع غیرمجاز افغانستانی در ایران نیز اظهارداشت: در مورد افغانی‌ها سه جلسه در شورای عالی امنیت گذاشته‌ایم. باهم برادریم اما مراعات چارچوب‌های بین دولت‌ها لازم است.

رئیس جمهور در پایان نشست خبری در پاسخ به سئوالی درباره اینکه پیام صریح وی به دولتمردان آمریکایی چیست؟ تأکید کرد: به حقوق مردم ایران احترام بگذارند و برای کشور ما توطئه نچینند. مردم ما انقلاب کردند و این مردم می‌خواهند با عزت و سربلندی زندگی کنند. ما نه دنبال کشورگشایی و نه دنبال صدور انقلابمان  به جای دیگری هستیم. آنها می‌آیند دانشمندان و نخبگان ما را ترور می‌کنند و بعد می‌گویند مسلمان‌ها جنگ طلب هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب