دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 شهريور 1403 - 00:03
وقتی پیوند صنعت و دانشگاه عملی می‌شود؛

طراحی، ساخت و راه‌اندازی سیستم هوشمند نقلیه خودران هدایت‌پذیر/ «ست» چیست؟

طراحی، ساخت و راه‌اندازی سیستم هوشمند نقلیه خودران هدایت‌پذیر  «ست» چیست؟
رئیس سرای نوآوری توسعه قطعه‌سازی و نوسازی صنعتی دانشگاه آزاد تبریز گفت: پروژه طراحی، ساخت و راه‌اندازی سیستم هوشمند نقلیه خودران هدایت‌پذیر (AGV) با هدف به‌روزرسانی خط مونتاژ تراکتور با سیستم حمل و نقل هوشمند و اتوماتیک در این سرا اجرا شد.
کد خبر : 931539

دلایل ایجاد سرای نوآوری توسعه قطعه‌سازی و نوسازی صنعتی در تبریز

صادق رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، انتخاب و ایجاد سرای نوآوری توسعه قطعه‌سازی و نوسازی صنعتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز را به چند دلیل مهم دانست و تشریح کرد: یکی از این دلایل وجود صنایع بزرگ و متنوع و کارخانه‌های مادر مانند کارخانجات فولاد، هلدینگ تراکتورسازی ایران، گروه ماشین‌سازی تبریز، معادن مس سونگون، پمپیران، کمپرسورسازی، لیفتراک‌سازی، موتوژن، بلبرینگ‌سازی، پیستون‌سازی، سمتکو، چرخشگر، پمپ و توربین، ایدم، کارخانه گچ، سیمان صوفیان، کبریت‌سازی ممتاز و چرمسازی است.

رئیس سرای نوآوری توسعه قطعه‌سازی و نوسازی صنعتی دانشگاه آزاد تبریز اضافه کرد: علاوه بر اینها، حوله‌بافی لاله یا برق لامع، نختاب فیروزان، بافندگی لایکو، تریکو سهند، نساجی تبریز، ریسندگی پشمینه، پالاز موکت، کارخانجات صنایع غذایی بزرگ مانند آناتا، شیرین عسل و ... و وجود نیروگاه حرارتی تبریز، کارخانه پتروشیمی و پالایشگاه تبریز، باعث شده که این استان و مخصوصا تبریز به بزرگ‌ترین قطب صنعتی کشور تبدیل و منجر به راه‌اندازی سرای نوآوری توسعه قطعه‌سازی و نوسازی صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز شود.

AGV ساخته شده برای شرکت تراکتورسازی ایران قابلیت حمل ۸ تن بار را دارد و از این نظر از سطح فنی و علمی بالایی برخوردار و برای نخستین بار است که در ایران ساخته می‌شود

وی گفت: بیش از ۵۰ شهرک صنعتی با هزاران کارگاه نیز در شهر‌های مختلف استان آذربایجان شرقی دایر است و بیشتر این کارگاه‌ها در حوزه قطعه‌سازی برای صنایع بزرگ ازجمله صنایع خودروسازی، ساخت تراکتور، ماشین‌سازی، صنایع پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه، معدن، راه‌سازی و ریلی و... مشغول فعالیت و خدمت‌رسانی به صنایع داخل کشور و همین‌طور صادرات هستند.

رسولی یکی از دلایل مهم دیگر برای ایجاد سرای نوآوری توسعه قطعه‌سازی و نوسازی صنعتی در دانشگاه آزاد تبریز را وجود ظرفیت دانشی بالا در استان با توجه به حضور استادان مجرب در دانشگاه‌های مختلف ازجمله واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌های دولتی و غیرانتفاعی استان که بسیاری از آنها سوابق کاری مفیدی هم در صنایع دارند، دانست و افزود: وجود دانش‌آموختگان موفق و شاغل در این حوزه، وجود شرکت‌های تولیدی، شرکت‌های دانش‌بنیان و ... ازجمله دلایل بعدی ایجاد سرا هستند. بر این اساس مجوز اولیه سرا خرداد ۱۴۰۱ صادر و فعالیت آن با انتصاب سرپرست سرا از شهریور همان سال آغاز شد.

سرای نوآوری توسعه قطعه‌سازی و نوسازی صنعتی و 2 پروژه مهم/ «ست» چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز اظهار کرد: فعالیت‌های عمده سرای نوآوری توسعه قطعه‌سازی و نوسازی صنعتی غیر از جذب شرکت‌های دانش‌بنیان، هسته‌ها و واحد‌های فناور، مراکز تحقیق و توسعه و برگزاری دوره‌های تخصصی، شامل دو پروژه بسیار مهم است که یکی از آنها پروژه ملی طراحی و ایجاد سامانه «سکوی ست» (تولید، تضمین و تأمین) به آدرس اینترنتی ۳t.iau.ir است.

وی توضیح داد: دانشگاه آزاد اسلامی در نظر دارد سکویی به منظور اعلام نیاز برای تأمین مواد، کالا و خدمات از طرف شرکت‌های سفارش‌دهنده، اعلام مشخصات تأمین‌کنندگان و آمادگی تأمین‌کنندگان برای سفارش‌ها، ایجاد ارتباط مؤثر بین سفارش‌دهنده و تأمین‌کنندگان در پروسه‌های مذاکره، عقد قرارداد و تحویل سفارش، ارزیابی تأمین‌کنندگان، نظارت بر سفارش و ارائه راهکار‌های کارشناسی برای مسائل سفارش‌دهندگان و تأمین‌کنندگان را راه‌اندازی کند.

رئیس سرای نوآوری توسعه قطعه‌سازی و نوسازی صنعتی توضیح داد: با توجه به ویژگی بارز و منحصربه‌فرد گستردگی شبکه مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی در تمام نقاط کشور، احیای رشته‌های فنی و مهندسی، مدیریت و سایر رشته‌های مرتبط و تحول آموزشی با مهارت‌افزایی دانشجویان از طریق مشارکت در فعالیت‌های سکو، مدیریت زنجیره تأمین صنایع کشور، مرجع بودن در انجام مناقصات و مزایده‌های صنایع کشور و مرجع بودن در حل مسائل دانش‌بنیان و بومی‌سازی صنایع در نظر گرفته شده است.

قراردادی بزرگ به مبلغ تقریبی ۷۷۰ میلیارد ریال بین شرکت تراکتورسازی ایران و دانشگاه آزاد تبریز منعقد شده و هدف از آن به‌روزرسانی خط مونتاژ تراکتور با سیستم حمل و نقل هوشمند و اتوماتیک است

رسولی ادامه داد: طراحی و راه‌اندازی این پروژه با نظر مساعد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به استان آذربایجان شرقی و از طرف استان نیز به سرای نوآوری توسعه قطعه‌سازی و نوسازی صنعتی واگذار شد. برای انجام این پروژه از توانایی تعدادی از استادان مجرب دانشگاه و دانشجویان و دانش‌آموختگان مستعد استفاده می‌شود؛ بنابراین اسفند ۱۴۰۲ در مراسمی با حضور دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، تعدادی از معاونان و مدیران کل دانشگاه، مسئولان استانی و صاحبان صنایع بزرگ استان آذربایجان شرقی، فاز نخست این پروژه رونمایی و فاز دوم آن هم آغاز شده است.

درباره پروژه راه‌اندازی سیستم هوشمند نقلیه خودران هدایت‌پذیر/ AGV برای نخستین بار در ایران ساخته شد

وی با بیان اینکه پروژه دوم، پروژه طراحی، ساخت و راه‌اندازی سیستم هوشمند نقلیه خودران هدایت‌پذیر (AGV) است، افزود: قراردادی بزرگ به مبلغ تقریبی ۷۷۰ میلیارد ریال بین شرکت تراکتورسازی ایران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز منعقد شده و هدف از آن به‌روزرسانی خط مونتاژ تراکتور با سیستم حمل و نقل هوشمند و اتوماتیک است.

رئیس سرای نوآوری توسعه قطعه‌سازی و نوسازی صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز تشریح کرد: فاز نخست این قرارداد، شامل دو دستگاه AGV ساخته و تحویل تراکتورسازی شده و مورد تأیید شرکت هم قرارگرفته است. فاز دوم قرارداد شامل ۲۸ دستگاه دیگر نیز به‌زودی آغاز خواهد شد. این قرارداد توسط سرا و با همکاری واحد فناور مستقر در مرکز رشد واحد‌های فناور و مرکز تحقیقات رباتیک دانشگاه در حال انجام است.

رسولی توضیح داد: AGV‌ها در مدل‌های مختلفی موجود هستند و می‌توانند برای جابه‌جایی محصولات در خط مونتاژ، حمل و نقل کالا در سراسر کارخانه یا انبار و تحویل بار استفاده شوند و در بسیاری از صنایع ازجمله صنایع خوروسازی، داروسازی، غذایی و... کاربرد دارد. AGV ساخته شده برای شرکت تراکتورسازی ایران قابلیت حمل ۸ تن بار را دارد و از این نظر از سطح فنی و علمی بالایی برخوردار و برای نخستین بار است که در ایران ساخته می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب