دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1403 - 00:03
کارِ کارستان محققان دانشگاه آزاد؛

ساخت استراتژیک‌ترین مواد اولیه صنایع «تیشوسازی»/ تحریم‌ها دور خوردند + فیلم

ساخت استراتژیک‌ترین مواد اولیه صنایع «تیشوسازی»  تحریم‌ها دور خوردند + فیلم
محققان دانشگاه آزاد اسلامی در یک شرکت فناور دانش‌بنیان موفق به ساخت استراتژیک‌ترین مواد اولیه صنایع تیشوسازی شدند.
کد خبر : 930908

علی حیدری‌مقدم، مؤسس و عضو هیئت مدیره یک شرکت دانش‌بنیان در مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با تشریح نوع فعالیت و دستاوردهای این شرکت اظهار کرد: فعالیت شرکت از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و موفق به ساخت ماده رهاساز یکی از استراتژیک‌ترین مواد اولیه صنایع تیشوسازی شده که حدود ۴۰ سال این محصول وارداتی بود.

وی افزود: این شرکت یکی از شرکت‌های زایشی دانشگاه آزاد اسلامی متشکل از اعضای هیئت علمی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول بوده و در زمینه تولید ماده رهاساز (رلیز) مورد استفاده در صنایع تیشوسازی فعالیت می‌‌کند.

عضو هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول با بیان اینکه ماده رهاساز تولیدشده در این شرکت تجاری‌سازی و به برخی از کارخانجات مطرح کشور فروخته شده است، عنوان کرد: دستمال کاغذی، یکی از اقلام ضروری در راستای رعایت بهداشت فردی در جامعه به حساب می‌آید. یکی از مهمترین مواد مورد نیاز برای تولید دستمال کاغذی، تیشو است. تیشو که نوعی کاغذ با ویژگی‌های منحصربه‌فرد بوده به روش خاصی تولید می‌شود.

حیدری‌مقدم ادامه داد: از آغاز فعالیت صنایع سلولزی در کشور همه مواد اولیه شیمیایی مصرفی مانند رهاساز، مواد افزایش دهنده مقاومت‌ تر و خشک و … وارداتی و عدم دسترسی به دانش فنی برای تولید این محصولات باعث شده که کارخانه‌های تولیدی کاغذ و تیشو، همواره وابسته به شرکت‌های خارج از کشور بوده که علاوه بر ارزبری به دلیل تحریم‌ها، تهیه آنها با مشکل مواجه شد.

وی اضافه کرد: شرکت با استفاده از مواد اولیه داخلی و یا بعضاً وارداتی برای به حداقل رساندن هزینه تولید، فرمولاسیونی ارائه کرد تا بدون اختلال در فرآیند تولید و با کاهش خوردگی تیغه جداکننده، تیشو تولیدی به راحتی از سطح یانکی جدا شده و محصول باکیفیتی به‌دست آید. این محصول اکنون، جایگزین نمونه‌های خارجی شده است.

عضو هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان فناور پژوهان مدرن فرتاک با اشاره به اینکه این شرکت در کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه نقش دارد، گفت: شرکت دارای قرارداد مشارکت بوده و ۶ درصد مالکیت معنوی و درصدی از فروش محصول متعلق به این واحد دانشگاهی دزفول است.

حیدری‌مقدم بیان کرد: محصول ساخته شده در این شرکت با استفاده از مواد اولیه داخلی با به حداقل رساندن هزینه تولید و ارائه فرمولاسیونی جدید، توانسته منطبق و جایگزین ماده رلیز وارداتی شود و  صنایع تیشوسازی را از واردات بی‌نیاز کند.

وی با ارائه پیشنهادی برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در  دانشگاه مطرح کرد: اگر هر دانشجو از بدو ورود به دانشگاه در یک تیم دانشجویی با هدایت استادان قرار گرفته و محصول‌محور و یا خدمات‌محور وارد فعالیت شرکت‌داری شوند، می‌توانند زمینه‌ساز رشد مراکز رشد در دانشگاه‌ها باشند ضمناً از ظرفیت باشگاه پژوهشگران جوان نباید در این مهم غافل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب