دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری تشریح شد؛

جزئیات پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما اعلام شد/ تأکید بر فعالیت آموزشی و پژوهشی به جای برگزاری جشن

جزئیات پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما اعلام شد  تأکید بر فعالیت آموزشی و پژوهشی به جای برگزاری جشن
نشست تشریح برنامه‌های روز ملی سینما درحالی برگزار شد که رسول صدرعاملی و شادمهر راستین به برپایی برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و یادبود به جای جشن ملی سینما تأکید کردند.
کد خبر : 931017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری روز ملی سینما با حضور علی دهکردی رییس خانه سینما، رسول صدرعاملی سخنگوی خانه سینما و شادمهر راستین دبیر اجرایی پاسداشت صبح امروز نوزدهم شهریور ماه در خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای نشست رسول صدرعاملی در صحبت‌هایی گفت: آخرین جشن سینما قبل از کرونا برگزار شد که دیگر کرونا و مسائل دیگراجتماعی و سیاسی باعث شد جشن سینما هم برگزار نشود.بنابراین ما جشن سینما برگزار نمی‌کنیم بلکه یک پاسداشت در سطح شهر تهران با کمک نهاد‌های مردمی و خانه‌های فرهنگ با تعمیم به استان‌ها در عرصه‌های مختلف برپا خواهیم کرد.

وی درباره این پاسداشت گفت: رابطه سینما و جامعه و دیگر نهاد‌های فرهنگی در روز ملی سینما و در طول یک هفته بررسی می‌شود، نشست‌های تخصصی، بزرگداشت ها، یادبود‌ها به یاد داریوش مهرجویی، کیومرث پوراحمد، کامبوزیا پرتوی،… برگزار می‌شود. همه صنوف سینمای ایران در این پاسداشت حضور دارند تا کمک به سینما و جامعه شود.

وی افزود: همچنین برای روز ملی پژوهش نیز در دانشگاه‌ها برنامه خواهیم داشت. هفته کتابخوانی و رونمایی از کتاب‌ها نیز با حضور نمایندگان صنوف خواهیم داشت، امیدواریم هییت رییسه بعدی سینما جشن سینما را بتواند با شکوه برگزار کند منتها ما الان سیصد پرونده باز قضایی و قانونی همکاران را داریم که امیدواریم بسته شود و جشن را بعدا خواهیم داشت.

صدرعاملی درباره مراسم مهر سینما گفت: این مراسم هم با پاسداشت ما امسال تلفیق و برگزار می‌شود. امیدواریم دوباره سینما را برگردانیم به شرایط قبلی فارغ از مسائل سیاسی!

سپس شادمهر راستین نیز با تاکید بر اهمیت ارتباط جامعه و سینما  و نقش موثر رسانه‌ها گفت: در همین راستا فیلمنامه احمد محمود آماده چاپ است، کتاب فیلمنامه عیاری در نشر چشمه قرار است رونمایی شود و موسیقی فیلم نیز در خانه «بتهوون» رونمایی می‌شود. بیش از صد فیلم بازسازی شده از فیلم‌های دهه شصت تا هشتاد به صورت مجموعه نیم ساعته اماده شده و در طول این هفته در سینماتک خانه سینما اجرا می‌شود.

وی افزود: همچنین مجموعه نقد و بررسی فیلم و کتاب‌ها درباره سینمای فرهنگی و مستقل توسط کارشناسان صورت میگیرد و محتوایش در اختیار رسانه‌ها قرار خوهد گرفت.

سپس صدرعاملی اظهار داشت: برای سینمای مستند برنامه پژوهشی داریم که امیدواریم بتوانیم بدان نور بتابانیم. در زمینه زن در سینمای ایران هم فیلم و کلیپ‌هایی اماده کردیم.

وی سپس در بخش پرسش و پاسخ گفت: ما ۳ مسئله و ۸ درخواست از رئیس‌جمهور و وزیر منتخب برای رسیدگی به پرونده هنرمندان داشتیم قول‌هایی برای بررسی داده شده است و امیدواریم به نتیجه برسیم.

سپس راستین گفت: رویداد‌های پاسداشت از دیروز شروع شده و تا بیست و دوم ادامه دارد.

صدرعاملی درباره ابتذال در سینما پاسخ داد: این حرف غیرمنصفانه است به عنوان یک سینماگر چهل و اندی سال با تجربه کاری نمی‌شود سینمای کمدی را حذف کرد، اگر اینکاررا می‌کردیم سینما تعطیل شده بود اینطور لااقل آرامش اقتصادی به سینماگران برگشت تا سالن‌ها دوباره افتتاح شود و روند آن‌ها متوقف نشود تا ما به هزار سالن مورد بهره برداری برسیم. از سوی دیگر عدم حضور تولیدات جدی متفکر، نواندیش و نظریه‌پرداز واقعیت دارد و باید این هم درست شود.

وی درباره سند ملی سینما هم گفت: این را باید خود آقای دهکردی جلسه بگذارند و صحبت کنند، تلاش‌ها زیاد است، به نتایجی هم رسیدیم، آنچه مهم است بازگشت آرامش به خانه سینما از لحاظ مالی، فکری و اندیشه‌ای برای خانه و خود هنرمندان است.

وی در پایان با اعلام خبر‌هایی خوش گقت: انجمن بازیگران برای نخستین بار آئین‌نامه حضور کودک و نوجوان بازیگر را در صنعت سینما مدون کرده که تا پیش از این نداشتیم، همچنین برای بیمه بیکاری هنرمندان نیز با وزیر صحبت شده است.

همزمان با این رویداد از پوستر پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما رونمایی شد، این پوستر با الهام از فیلم  «هامون» ساخته داریوش مهرجویی توسط محمدامین شیخ‌الاسلام طراحی شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: نشست خانه سینما
ارسال نظر
قالیشویی ادیب