دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1403 - 00:03

تولید محصولی دانش‌بنیان برای تشخیص سریع‌تر ناهنجاری‌های بدن و انواع سرطان

تولید محصولی دانش‌بنیان برای تشخیص سریع‌تر ناهنجاری‌های بدن و انواع سرطان
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید دارویی شده که با تزریق مستقیم وریدی این دارو، پزشک به‌راحتی و وضوح قادر به تشخیص ناهنجاری‌های بدنی، انواع تومور و سرطان و بیماری‌های قلبی است.
کد خبر : 930992

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌غرب درراستای ایجاد تحول مثبت در صنعت داروسازی کشور با سه کلیدواژه «کیفیت»، «نوآوری» و «تخصص» فعالیت خود را آغاز کرد و با ارائه راهکارهای پیشرفته برای ارتقای سلامت عمومی جامعه و رفاه بیماران گام به حوزه علم، فناوری و نوآوری در صنعت داروسازی گذاشت.

این شرکت دانش‌بنیان با هدف هدایت نوآوری از طریق تحقیقات مستمر، متشکل از تیم محققان و دانشمندان ماهر در حال شکستن مرزهای دانش است تا با راه‌حل‌های نوآورانه که نیازهای پزشکی برآورده نشده را برطرف کند.

از سویی این شرکت دانش‌بنیان در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری انجام داده تا در صنعت داروسازی تحول بزرگی صورت دهد و درمان‌های پیشگامانه‌ای را برای بهبود سلامت جامعه ارائه کند.

این شرکت دانش‌بنیان که در توسعه، تولید و صادرات مواد فعال دارویی (API) و فرمولاسیون دارویی تزریقی فعالیت دارد، کار خود را از سال 2020 به طور رسمی آغاز کرد تا با استفاده از قدرت دانش و تجربه و ارائه محصولات دارویی با کیفیت بالا تفاوت معناداری در زندگی مردم ایجاد کند.

دستیابی به بالاترین رتبه در توسعه، تولید و صادرات داروهای حاجب، چشم‌انداز این شرکت دانش‌بنیان است تا گام مهمی در استقلال صنعت داروسازی ایران بردارد.

این شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید دارویی به نام دوتاسکن (DotaScan) شده که ماده‌ای حاجب مبتنی بر گادولینیوم است و برای استفاده تشخیصی داخل وریدی در طول بررسی‌های تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) طراحی شده و این به تجسم نواحی دارای اختلال در سد خونی مغزی یا عروق غیرطبیعی در بیماری‌های جمجمه، مغزی، نخاعی و شریان‌های غیر کرونری در بزرگسالان و کودکان کمک می‌کند.

محمدطه دهقان بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «شفیع‌ دارو آریا» است که در یک خانواده مذهبی و فرهنگی در یزد به دنیا آمد و از همان کودکی علاقه‌مند به علم و اختراع بود، بنابراین این علاقه وی را به‌سمت تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هدایت کرد.

معرفی تنها شرکت تولیدکننده ماده مؤثره داروی حاجب در کشور

خبرنگار آنا در راستای اطلاع از فعالیت‌های این شرکت دانش‌بنیان و دستاوردهای آن گفت‌و‌گویی را با دهقان بنیانگذار و مدیرعامل شرکت ترتیب داده است.

دهقان با تأکید بر اینکه برای ارتقای دانش مدیریتی‌ام مدرک MBA خود را در حوزه داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت کردم، درباره نحوه تحقیق و پژوهش در حوزه داروسازی و راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: در طول دوران تحصیلم با دو همکلاسی خود تصمیم به تشکیل یک تیم تحقیقاتی گرفتیم و بعد از ارائه مقالات علمی و انجام تعدادی کار تحقیقاتی سال ۱۳۹۹ شرکت دانش‌بنیان را با بهره‌گیری از تجارب بزرگان صنعت دارو و جذب سرمایه‌گذار راه‌‌اندازی کردیم.

وی متذکر شد: خوشبختانه امروز به‌عنوان تنها تولیدکننده ماده مؤثره داروی حاجب در کشور شناخته می‌شویم و تولیدکننده محصول نهایی دارو‌های حاجب در کشور هستیم که نخستین محصول تزریقی ما با برند «دوتاسکن (DotaScan)» برای عکسبرداری MRI مصرف دارد.

بنیانگذار و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه هدف از راه‌‌اندازی شرکت دانش‌بنیان ارتقای سلامت جامعه و ایجاد تحولی مثبت در صنعت داروسازی کشور بود، ادامه داد: تمرکز اصلی شرکت بر تولید دارو‌های حاجب و تشخیصی است؛ چراکه به پژوهش و نوآوری اعتقاد دارم و همواره در تلاش برای ارائه راهکار‌های جدید و مؤثر برای بهبود کیفیت زندگی مردم هستم.

دهقان تبیین کرد: علاوه بر فعالیت‌های حرفه‌ای، خانواده برایم بسیار اهمیت دارد و دوست دارم اوقات فراغتم را با آنها بگذرانم، همچنین در کنار تحقیق و پژوهش، سوارکاری یکی از ورزش‌های مورد علاقه‌ام است که به من احساس آرامش و نشاط می‌دهد.

وی یادآور شد: در روز‌های نخست ورود به دانشگاه به همراه دو همکلاسی‌ام یعنی حسین دهقان و قائم دشتی در همایش ملی علوم پزشکی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌غرب برگزار می‌شد به‌عنوان کادر اجرایی شرکت کردیم.

بنیانگذار و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان متذکر شد: ارائه مقالات از سوی دانشجویان و استادان بسیار جذاب بود و این تجربه ما را به تشکیل یک تیم تحقیقاتی ترغیب کرد؛ در این راستا به سرعت مقاله‌ای نوشتیم که پس از پذیرش در همایشی در مازندران آن را ارائه کردیم و به تدریج به سمت انجام پروژه‌های محصول‌محور حرکت کردیم و در نهایت سال ۱۳۹۹ با هدف دسترسی بهتر به امکانات و زیرساخت‌های دارویی به تهران مهاجرت کردیم.

پشتوانه دانش، تخصص و تعهد در تولید داروهای حاجب

دهقان توضیح داد: با بهره‌گیری از تجربیات پیشکسوتان صنعت دارو، شرکت دانش‌بنیان را راه‌‌اندازی کردیم و این شرکت به یاد پروفسور عباس شفیعی یکی از پیشگامان داروسازی کشور نامگذاری و با تمرکز بر تولید و خودکفایی در حوزه دارو‌های حاجب و تشخیصی آغاز به کار کرد.

وی در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا با معرفی محصولات این شرکت دانش‌بنیان متذکر شد: از اواخر سال ۱۳۹۹ که کار خود را آغاز کردیم، به تنها تولیدکننده ماده مؤثره داروی حاجب در کشور با عمق تکنولوژی بالا دست یافتیم و شرکت دانش‌بنیان نخستین و تنها تولیدکننده همزمان ماده مؤثره و محصول نهایی داروی حاجب «گادوترات مگلومین با برند دوتاسکن» در کشور است.

بنیانگذار و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اضافه کرد: این شرکت به پشتوانه دانش، تخصص و تعهد متخصصان خود در مسیر تولید محصولات نواورانه با کیفیت بالا برای کمک به تشخیص و درمان بیماران تلاش می‌کند و اکنون در حال کار و برنامه‌ریزی برای تولید تعداد دیگری از دارو‌های تخصصی موردنیاز بیماران است که بیماران در تأمین این داروها با چالش جدی مواجه هستند.

دهقان خاطرنشان کرد: محصول «دوتاسکن (DotaScan)» با کاربری تشخیصی در عکسبرداری MRI از بخش‌های مختلف بدن نظیر مغز، انترو، قلب، گوارش و … به‌صورت تزریق مستقیم وریدی استفاده می‌شود.

وی درباره اینکه آیا شرکت دانش‌بنیان در کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای  دانشگاه آزاد نقشی داشته و دانشگاه سهمی از فعالیت شما دارد؟ چنین پاسخ داد: بله، با توجه به استقرار تعدادی از واحد‌های شرکت در مرکز رشد، دانشگاه آزاد درآمد لازم را کسب می‌کند.

بنیانگذار و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا با بیان اینکه از زمان آغاز همکاری با دانشگاه آزاد شاهد تعامل خوبی بودیم، افزود: جوّ حاکم بر فضا حمایتی و در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های نوپا بوده و رفتار مسئولان هم محترمانه و امیدوارکننده بوده است.

دهقان برای رشد و شکوفایی مراکز رشد پیشنهاد کرد که حدود اختیارات، میزان اهمیت و توجه به معاونت پژوهشی و مراکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی افزایش یابد، در نتیجه خروجی این اقدامات درخشان‌تر و ملموس‌تر خواهد بود و درراستای توسعه زیست‌بوم فناوری و موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان گام‌های بلندی برداشته می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب