ایران در صنعت بازی سازی جزء بهترینها بود/ لزوم افزایش سرمایه گذاری در این صنعت
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روزها استفاده از بازیهای موبایلی جایگاه ویژهای در میان مردم پیدا کرده است و در سنین مختلف مخاطب مخصوص به خود را دارد. از این رو در برخی از کشورها با توجه به گستردگی مخاطب بازیهای موبایلی سرمایه گذاریهای کلانی در آن انجام شده تا علاوه بر رشد در این صنعت بتوانند به اشاعه فرهنگ خود بپردازند و کشورهایی مانند عربستان و ترکیه یونیکورن بازیهای رایانهای راه اندازی کردند و حتی سال آینده عربستان برای اولین بار المپیک بازیهای رایانه را برگزار میکند. خوشبختانه ما نیز در این صنعت حرف برای گفتن داریم که با وجود جوانان پرتلاش و با انگیزه راه همواری را برای این صنعت ایجاد کردیم. اما یکی از چالش هایی که با آن مواجه هستیم این است که از نظر تامین مالی و سرمایه گذاری حاکمیتی خلا بزرگی احساس میشود خلائ ای که می تواند منجر به مهاجرت فعالین این حوزه شود . از این رو با توجه به رشد روز افزون این صنعت لازم است حاکمیت سرمایه گذاری بیشتری در این حوزه داشته باشد تا بتوانیم تا چند سال آینده در جایگاه مطلوب تری قرار بگیریم. در همین راستا با یکی از بازی سازان فعال این حوزه گفت و گو کردم که در ادامه میخوانید:
سعید حسنی مدیرعامل یک شرکت بازی سازی موبایلی درباره بازی تولید شده توسط این شرکت توضیح داد: «پوکه» یک بازی برخط به سبک (Hero Shooter) «تیرانداز قهرمان» است که در آن کاربرها میتوانند به طور کاملا آنلاین وارد مبارزات نفس گیر شوند. در این بازی مودهای تکنفره و تیمی وجود دارد. کاربران میتوانند از بین ۱۶ شخصیت بازی که هر کدام تواناییهای منحصربه فردی دارند مبارزی را انتخاب کرده و وارد مبارزه با دیگر کاربرها شوند.این بازی مناسب کاربران ۱۳ سال به بالاست.
حسنی ادامه داد: دنیای پوکه در آیندهای بسیار دور جریان دارد در این دنیا، شرکتی چند ملیتی به تکنولوژی سفر در بعدهای مختلف زمانی و مکانی دست پیدا کرده است. این شرکت از این تکنولوژی برای جمعآوری مبارزان از بعدهای مختلف و شرکت دادن آنها در مسابقات مرگبار استفاده میکند هدف این مسابقات مشخص کردن بهترین قهرمان تمام دوران است.مبارزات پوکه در محیطهای مختلفی از شهرهای مدرن گرفته تا جنگلهای متروکه برگزار میشوند. بازیکنان باید از تواناییهای مبارزات خودشان برای حرکت در محیط و حمله به حریفانشان استفاده کنند. شخصیتها در این بازی از نژادهای مختلف هستند. بعضی از شخصیتها انسان، بعضی جادوگر و حتی حیوانهای انساننما و گیاههایی با بدن انسانی. هر مبارز در بازی پوکه ۵ توانایی منحصربهفرد دارد. در این بازی افراد می توانند با یکدیگر چت کنند و تیم تشکیل بدهند.
این بازی ساز در پاسخ به این سوال که چقدر سعی شد از نشانه و نمادهای ایرانی در این بازی استفاده شود افزود: بازیهای ویدیویی در وهله اول وظیفه دارند تا سرگرمی سالم برای کاربرها ایجاد کنند و در کنار آن همواره یکی از دغدغه هایمان این بود که بازی دارای المانهایی از فرهنگ ایرانی باشد و بعد آن از نظر جهانی نیز بازی مورد پسند باشد در این راستا ما سعی کردیم شخصیتهایی مثل «فیجیل» که نماد یک جوان دهه ۶۰ هستش یا شخصیتی که نمادی از ننه سرما است را در بازی بگنجانیم. در کنار این موضوع تلاش شده در نامگذاریها و صدا پیشگی حدالامکان از محتوایی متناسب با فرهنگ ایرانی استفاده شود.
وی در ادامه افزود: این بازی در نهمین دوره از جشنواره بازیهای ویدیویی فجر جوایز متعددی از جمله بهترین بازی اکشن، بهترین بازی از دیدگاه فنی، بازی قابل تقدیر از دیدگاه هنری گرفت و جزء سه بازی برگزیده سال قرار گرفت.
بازی سازان راه پیشرفت این صنعت را هموار میکنند
حسنی در ادامه وضعیت بازی سازی را در ایران را ارزیابی کرد و بیان کرد: همانطور که همه مطلع هستند بازی سازی در دنیا جزء صنعتهای پولساز است و بعضی از کشورها مقدار قابل توجهی از اقتصادشان را روی این صنعت بنا کردند. اما بازی سازی در ایران مانند بقیه رشتهها با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند. اما همچنان جوانان کشور در صف تولید مقاومت کرده و سعی میکنند راه را برای پیشرفت این رشته در ایران هموار کنند.
وی ادامه داد: همانطور که شرکت ما بازی پوکه را در سبک Action Real-time Online توسعه داد نیاز به تکنولوژیهای بشدت پیچیدهای دارد، چون تمام بازی داخل سرورها در حال انجام هست و کلاینتها (گوشیها) به صورت یک پوسته فقط در حال نمایش و ارسال ورودیها از سمت کاربر هستند و سیستم صحت سنجی و تمام مکانیکها سمت سرور هندل میشود و با در نظر گرفتن اینکه در یک مبارزه ۶ نفر به طور همزمان در حال بازی هستند (با در نظر گرفتن وضعیت اینترنت ایران) پس کار پیچیدهای انجام شده است.
افزایش درآمد و تربیت نیروی انسانی اصلی ترین چالش های بازی سازان
حسنی در ادامه با اشاره به خلاء وچالشهایی پیشرو این صنعت افزود: در ابتدا و یکی از پررنگ ترین چالش ما مشکل مهاجرت نیروی متخصص است که به نظر من راه حل این است که بتوانیم درآمدهای داخلی را با توجه به درآمد نیروها در دنیا تنظیم کنیم یعنی اگر نیروی متخصصی در اروپا ۵۰۰۰ یورو دریافت میکند در داخل کشور هم حقوقها در همین سطح باشد و این مشکل تا زمامی که شرکتهای داخلی به بازار جهانی وصل نشوند و اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی همسو نشود امکان پذیر نیست؛ و در کنار این موضوع باید بتوانیم در ایران تورم رو یک رقمی کنیم که به واسطه آن نیروی کار امنیت مالی داشته باشد و بتواند برای درآمدش برنامه ریزی کند.
تا زمامی که شرکتهای داخلی به بازار جهانی وصل نشوند و اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی همسو نشود رشد امکان پذیر نیست
حسنی ادامه داد: مشکل دیگر تربیت نیروی کار جدید، راه اندازی مراکز تخصصی برای آموزش و ایجاد انگیزه برای نوجوانها و جوانان برای میل به یادگیری در این زمینه است همچنین موضوع مهم فیلترینگ که مسئله ساز اساسی است و مشکلات زیادی را بوجود آورده است؛ مشکل تحریمها، نقدینگی شرکتها، راه اندازی صندوقهای تخصصی و قبول ریسک در این رشتهها از دیگر معضلات و چالشهای این حوزه است. همچنین از میزان سرمایه گذاری در این صنعت میتوان اهمیت آن را متوجه شد.
ایران در صنعت بازی سازی جزء بهترینها بود
وی گفت: خوشبختانه نگاه حاکمیتی به مقوله بازی سازی تاحدی قابل قبول است و تا حدودی مورد حمایت قرار میگیرد، اما با توجه به اینکه کشورهای اطراف در این زمینه برنامه ریزی بلندمدت دارند اصلا قابل مقایسه نیست. نهادهای مسئول باید به این درک برسند که بازیهای ویدیویی زیرشاخه صنعت سرگرمی است و نه زیر شاخه آموزش پرورش یا حوزه علمیه وظیفه بازیهای ویدیویی در درجه اول ایجاد سرگرمی سالم برای کاربرهاست و در لایههای زیرین شاید بتوان مفاهیمی رو گنجاند.
و در نهایت حسنی گفت: ما در مقوله بازی سازی زودتر از کشورهای عربستان و یا ترکیه شروع به فعالیت کردیم و همیشه در منطقه جزء بهترینها بودیم، اما با یک بررسی ساده میتوان دید میزان سرمایه گذاری در آن کشورها چه حد است و مشکلاتی که در بالا ذکر شد داند و یا خیر؟ خیلی از بچههای ما به خاطر داشتن امنیت مالی به این کشورها مهاجرت میکنند.
انتهای پیام/