دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

ضرورت توجه دولت با رویکرد خاص به علوم سلول بنیادی

ضرورت توجه دولت با رویکرد خاص به علوم سلول بنیادی
رئیس پژوهشگاه رویان گفت: دولت نیز باید رویکرد خاص و نگاه ویژه‌ای به علوم جدید مانند سلول‌های بنیادی داشته باشد. قطعا با حمایت‌های دولت و زنجیره‌ای که ایجاد می‌کند، قادر خواهیم بود در حوزه سلول‌های بنیادی همگام با کشور‌های دیگر در این عرصه حضور چشمگیری داشته باشیم.
کد خبر : 930262

عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: در حال حاضر ایران در عرصه سلول‌های بنیادی و تولید مثل  جایگاه بسیار خوبی دارد. زمانی که نام ایران در نخستین رده سلول‌های بنیادی ثبت شد، ایران جزء ۶ کشور برتر دنیا در زمینه سلول درمانی شناخته شد. پس از آن کشور‌های دیگر و حتی کشور‌های منطقه به سرعت به سوی این دانش حرکت کردند.

وی افزود: اگر چنانچه ما قصد داشته باشیم با روند عادی در این عرصه پیش برویم، از دنیا عقب خواهیم ماند و بسیاری از فرصت‌هایمان را از دست می دهیم، زیرا رویکرد جدید کشور‌های دنیا این است که محصولات و دستاورد‌هایی در عرصه سلول‌های بنیادی بدست آوردند.

رئیس پژوهشگاه رویان خاطرنشان کرد: چنین رویکرد و نگاه ویژه درمان به سلول درمانی و تولید محصولات سلولی می‌تواند بحث توریست درمانی را فعال سازد. ما نیز در ایران باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشیم. شتاب‌مان اکنون در زمینه سلول درمانی و تولید محصولات سلول‌های بنیادی خوب است، اما نیاز به حمایت بیشتری داریم.

وی اظهارکرد: در حال حاضر پژوهشگران پژوهشگاه رویان توانسته‌اند در زمینه سوختگی قرنیه چشم، لک و پیش، بیماری‌های پوستی دستاورد‌های خوبی کسب کنند. همچنین با استفاده از سلول‌های مزانشیمی دستاورد‌های خوبی نیز برای درمان بیماری‌های زانو و مفاصل بدست آورده‌ایم.

وی بیان کرد: در زمینه بیماری‌های عصبی و مغز و اعصاب مانند پارکینسون و آلزایمر نیز تحقیقاتی در مدل حیوانی انجام داده‌ایم. اکنون برخی از این طرح‌ها وارد کارآزمایی بالینی شده‌اند. همچنین در زمینه دارو‌های نوترکیب نیز در گرید تحقیقاتی کار‌هایی انجام داده‌ایم. 

شاهوردی گفت: در حال حاضر بحث‌های کارآزمایی بالینی سلول‌های بنیادی را به طور جدی دنبال می‌کنیم تا به نتایج مطلوبی برسیم. امیدواریم این دانشی که اکنون در زمینه سلول درمانی بدست آورده‌ایم را در مدل‌های انسانی نیز توسعه دهیم و نتایج این تحقیقات منجر به ارائه خدمات درمانی شود. 

وی افزود: دولت نیز باید رویکرد خاص و نگاه ویژه‌ای به علوم جدید مانند سلول‌های بنیادی داشته باشد. قطعا با حمایت‌های دولت و زنجیره‌ای که ایجاد می‌کند، قادر خواهیم بود در حوزه سلول‌های بنیادی همگام با کشور‌های دیگر در این عرصه حضور چشمگیری داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته