دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1395 - 11:43

ظریف: تاکنون 3/6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران ثبت شده است/ اجازه ندهیم فضای آرام به خاطر اختلافات جناحی دستخوش تغییر شود

محمدجواد ظریف با تشریح دستاوردها در دوران پسابرجام تأکید کرد: باید شکرگزار نعمت هدایت‌های رهبری و دعای خیر مردم باشیم. ما در دولت و تیم مذاکره‌کننده خوشحالیم که پیشرفت به طوری بوده است که عده‌ای وضعیت سه سال قبل را فراموش کرده‌اند.
کد خبر : 93007

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف در جلسه علنی امروز مجلس با تشکر از مقاومت و دعای خیر مردم در ماه رمضان گذشته و همچنین هدایت‌های داهیانه رهبری برای به سرانجام رسیدن برجام اظهار کرد: ما اعتقاد داریم به دلیل حضور مردم در صحنه طرف‌های بین‌المللی که جمهوری اسلامی را در مقابل رسیدن به اهداف‌شان تلقی می‌کنند، قانع کنیم که دست از فشار و تحریم بردارند حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی خیال باطل دشمنان را گرفت و مشخص شد که بین مردم و حاکمیت جدایی وجود ندارد و ما از این طریق توانستیم موانع پیشرفت ایران را از سر راه برداریم.


ما احتیاج به فضایی آرام داریم و به برکت وجود نیروهای مسلح و حضور مردم در پای صندوق‌های رأی این فضا حاکم است. اجازه ندهیم این فضای آرام به خاطر اختلافات جناحی دستخوش تغییر شود. محیط ایران آرام است، ما فقط قرارمان این بود که مداخلات آمریکا در ارتباطات بین‌المللی را از میان برداریم. یک روز اگر آمریکایی‌ها افتخار می‌کردند که علیه ایران تحریم وضع می‌کنند امروز از آن فرار می‌کنند؛ ما نباید این دستاوردها را فراموش کنیم

وی افزود: البته این به معنای پایان فشار به جمهوری اسلامی ایران نیست؛ چراکه نه ذات کشورها تغییر می‌کند و نه اینکه همه موضوعات در مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌شد، ما در یک حوزه مشخص توانستیم بهانه‌هایی را که باعث ایجاد فضا علیه ایران بود، بگیریم. مخالفت‌ها با جمهوری اسلامی رفع نشده و کارشکنی‌ها کنار گذاشته نشده است.


وزیر امور خارجه ادامه داد: ما بر اساس اتحاد مردم و اعتماد به خدای بزرگ تلاش کردیم حق‌مان را از کسانی که دنبال بهانه‌جویی هستند در حوزه هسته‌ای بگیریم و هر روز پیگیری حقوق جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد.


ظریف با طرح این سؤال که «اگر مذاکرات هسته‌ای نبود شرایط اقتصادی چگونه می‌شد؟»، گفت: قرار بود تحریم‌ها افزوده شود، با همان تحریم‌های گذشته علیه فروش نفت ایران امروز صادرات نفت به 200 هزار بشکه می‌رسید و در آینده صادرات نفت صفر می‌شد. فشارها آنقدر ادامه پیدا کرد که صادرات نفت ایران در سال 90 از 2/5 میلیون بشکه به تدریج به 850 تا 900 هزار بشکه رسید. با وجود تلاش‌های دولت یازدهم توانستیم امروز علی‌رغم وجود بازار بد نفتی صادرات نفت را به 2 میلیون بشکه برسانیم؛ از این رو باید شکرگزار نعمت هدایت‌های رهبری و دعای خیر مردم باشیم. ما در دولت و تیم مذاکره‌کننده خوشحالیم که پیشرفت به طوری بوده است که عده‌ای وضعیت سه سال قبل را فراموش کرده‌اند.


وی درباره دستاوردهای برجام تصریح کرد: ما توانستیم موانع فشار و تحریم را برداریم حذف برنامه پی.ام.دی و ابعاد احتمالی نظامی با همکاری دستگاه‌های متعدد حاصل شد و از این طریق مبنای تحریم‌ها از بین رفت و این موضوع سبب شد از نظر روانی هیأت‌های خارجی به ایران سرازیر شدند و بفهمند که ایران از نظر سرمایه‌گذاری جای امنی است.


وی با اشاره به حوزه علمی برجام اضافه کرد: از زمانی که برجام و توافق ژنو شروع به اجرا شد منابع مالی ما باز شد و ماهیانه 700 میلیون دلار وارد کشور شد، وجوه مسدود شده ایران آزاد شد و بانک‌های متعدد خارجی با بانک‌های جمهوری اسلامی ایران ارتباط برقرار کردند. البته هنوز موانعی وجود دارد که مشغول برطرف کردن آنها هستیم. گشایش اعتبارات اسنادی آغاز شده است و تا روز یازده خرداد به 4 هزارو 172 مورد رسید و هر روز بیشتر می‌شود. بانک‌های متعددی در اروپا، کره و ژاپن عواید نفتی ایران را دریافت می‌کنند و شرکت نفت می‌تواند از آنها برخوردار باشد.


وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به مطالبات نفتی اظهار کرد: 5 میلیارد دلار بدهی اینوک امارات، 2 میلیارد دلار بدهی شرکت شل و پرداخت تدریجی 6 میلیارد دلار بدهی هند به ایران تسویه شده است. همچنین بدهی یونان به ما و سایر کشورها نیز تسویه شده است.


ظریف افزود: متأسفانه بیشتر تمرکز بر روی موانع است. پس از برجام مانعی به وجود نیامده است؛ بلکه این موانع از گذشته انباشته شده بود، این موانع هر روز در حال افزایش بود، ما در دولت یازدهم توانستیم این موانع را کاهش دهیم، ما نباید فضای روانی را تشدید کنیم؛ بلکه باید فضای روانی را از بین ببریم. دشمنان ما سعی می‌کنند این را القا کنند که سرمایه‌گذاری در ایران ناامن است در صورتی که ما باید این فضا را القا کنیم که ایران جای امنی برای ارتباطات معتدل است. ما نباید بلندگوی آنها باشیم، باید به بانک‌هایی که به ایران آمده‌اند قوت قلب بدهیم چرا که مبنای تحریم و مبنای ایران‌هراسی از بین رفته است.


وی اضافه کرد: بیمه‌های صادراتی اکنون برقرار شده است و مشکل ما با آنها برطرف شده است به زودی اختلافات با بیمه هرمس برطرف خواهد شد، ما به دنبال ایجاد نکردن تعهدات بی‌جا و همچنین پیگیری کردن اولویت‌های جمهوری اسلامی از طریق برقراری خطوط اعتباری هستیم با وجود رایزنی‌ها توانستیم بیش از 40 میلیارد دلار خطوط اعتباری ایجاد کنیم، در 38 سال گذشته تنها 60 توافق همکاری در جمهوری اسلامی ایران امضا شده است، ما در 5 ماه گذشته توانستیم 7 توافق را به امضا برسانیم، تا کنون 3/6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تصویب و ثبت شده است، بیمه نفت برقرار شده است، مشکلات کوچکی باقی مانده که حل می‌شود.


وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: تحریم‌های فلج‌کننده به دنبال صفر کردن صادرات نفت ایران بود و تلاش می‌کرد بازارهای نفت ایران را به دشمنان ما بدهد کما اینکه دولت سعودی توانست بازارها را ببلعد با این وجود ما صادرات نفت را از زیر 900 هزار بشکه به دو میلیون بشکه در روز رساندیم و شرکت‌های معتبر بین‌المللی به ایران سرازیر شدند. اگر زمانی در نمایشگاه‌ها سراغ این شرکت‌ها می‌رفتیم می‌گفتند ما نمی‌توانیم با شما همکاری کنیم مثلا در دبی شرکت مایکروسافت می‌گفت که ما حتی نمی‌توانیم با شما صحبت کنیم اما آنها امروز به ایران آمده‌اند و در حال سرمایه‌گذاری هستند.


وی درباره حوزه حمل و نقل در پس از برجام گفت: ناوگان هوایی و ریلی در حال بازسازی است، همانطور که می‌دانید اجرای قراردادهای چندمیلیاردی سال‌ها طول می‌کشد اما ما توانستیم در ظرف مدت 5 ماه بسیاری از قراردادها را به جای خوبی برسانیم.


ظریف اظهار کرد: ما موانع، مخالفت‌ها، کارشکنی‌ها و شیطنت‌ها را فراموش نکرده‌ایم. قرارمان این نبود که اختلافات اصولی‌مان را با دیگران حل کنیم. ما قصد ورود به آن حوزه‌ها را نداشتیم بلکه تلاش کردیم با حفظ مبانی‌مان بهانه‌ها را بگیریم. امروز چشم‌انداز اقتصاد مقاومتی، پیشرفت و توسعه ملی فضای بی‌نظیری را برای پرش به وجود آورده است که باید از آن استفاده کنیم. ما احتیاج به فضایی آرام داریم و به برکت وجود نیروهای مسلح و حضور مردم در پای صندوق‌های رأی این فضا حاکم است. اجازه ندهیم این فضای آرام به خاطر اختلافات جناحی دستخوش تغییر شود. محیط ایران آرام است، ما فقط قرارمان این بود که مداخلات آمریکا در ارتباطات بین‌المللی را از میان برداریم، یک روز اگر آمریکایی‌ها افتخار می‌کردند که علیه ایران تحریم وضع می‌کنند امروز از آن فرار می‌کنند؛ ما نباید این دستاوردها را فراموش کنیم.


پاسخ‌ ظریف به پرسش‌های کتبی نمایندگان


تنها جایی که تحریم علیه ایران را تبلیغ می‌کنند فقط عده‌ای در داخل هستند​


در ادامه، علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، سؤالات کتبی تعدادی از نمایندگان را از ظریف مطرح کرد.


وزیر امور خارجه‌ کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره نقش وزارت امور خارجه برای رفع موانع سرمایه‌گذاری در ایران اظهار کرد: بانک‌های خارجی قبل از برجام تحت فشار بودند و جریمه می‌شدند. ما توانستیم فضای روانی منفی ایجاد شده را بشکنیم و به آمریکا و اروپا فشار بیاوریم که بانک‌ها را راضی کنند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند. از این رو آمریکایی‌ها چندین بار اعلام کردند که سرمایه‌گذاری در ایران مشکلی ندارد. همچنین ما راه را برای حضور سایر بانک‌ها در ایران فراهم کردیم. مسیر سوم ایجاد فضای رقابت است؛ بانک‌های خارجی باید به این نتیجه برسند که از قافله عقب مانده‌اند؛ چراکه دیگر تحریمی علیه ایران وجود ندارد. تنها جایی که تحریم علیه ایران را تبلیغ می‌کنند فقط عده‌ای در داخل هستند. مهم‌ترین عامل برای سرمایه‌گذاری خارجی ایجاد فضای امن است.


ظریف در پاسخ به سؤالی مبنی‌ بر اینکه «قانون لغو روادید برای سفرکنندگان به ایران و آمریکا بعد از توافق هسته‌ای تصویب شده است، شما چه اقدامی در این زمینه انجام داده‌اید?»، گفت: خیلی وقت قبل‌تر از اینکه این موضوع رسانه‌ای شود ما از آن باخبر شدیم. با آقای کری تماس گرفتم و گفتم که این اقدام شما خلاف قانون است و آنها در یک حوزه اقدام کردند و بازرگانان 38 کشور که امکان سفر بدون روادید به آمریکا را داشتند می‌توانند به ایران نیز سفر کنند. آنها اکنون فرمی را پرمی‌کنند که 10 سال می‌توانند به آمریکا بروند، در ارتباطات مردمی و توریسم ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد که ما تلاش می‌کنیم این مشکلات را حل کنیم.


وی همچنین در پاسخ به سؤال نماینده دیگری مبنی‌ بر اینکه «بعد از توافق هسته‌ای تحریم‌های جدیدی علیه اشخاص وضع شده است شما چگونه آن را پیگیری کرده‌اید؟»، تأکید کرد: تحریم در حوزه هسته‌ای اضافه نشده است. این تحریم‌ها در غیرهسته‌ای نسبت به افراد جدید اضافه شده است که در حوزه موشکی بود. نمایندگان آمریکا می‌گویند که شما از ایرانی‌ها رودست خوردید. بعد از آن هم دیدید که شورای امنیت چه واکنشی نشان داد. ما هم نسبت به تحریم‌ این افراد واکنش نشان دادیم و آن را پیگیری می‌کنیم.


رئیس‌جمهوری تاکنون در یک مورد دستور اقدام متقابل داده است


ظریف همچنین درباره نقض برجام بر اساس قانون اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران در نقض برجام گفت: موارد نقض به کمیته نظارت شورای عالی امنیت گزارش می‌شود و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد که آیا نقض برجام در مواد اصلی بوده و یا شروط رهبری نقض شده است. بر این اساس تاکنون رئیس‌جمهوری در یک مورد دستور اقدام متقابل را صادر کرده است.


وزیر خارجه کشورمان درباره رابطه با روسیه نیز گفت: روسیه و چین شرکای ایران هستند. چین قصد دارد 30 میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند. با روسیه 2/2 میلیارد دلار فاینانس داریم. همچنین بحثی برای فاینانس 5 میلیارد دلاری دولتی نیز داریم. صادرات میوه، تره‌بار و گوشت را به روسیه همچنین پیگیری می‌کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته