دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1403 - 00:03

پیوند صنعت و دانشگاه؛ ایجاد زیست‌بوم نوآوری جامع با همکاری صنایع

پیوند صنعت و دانشگاه؛ ایجاد زیست‌بوم نوآوری جامع با همکاری صنایع
رئیس سرای نوآوری فولاد، زنجیره تأمین و صنایع وابسته دانشگاه آزاد، هدف اصلی این سرا را راه‌اندازی و ایجاد یک زیست‌بوم نوآوری جامع با همکاری صنایع برشمرد.
کد خبر : 929819

احمد برزکار رئیس سرای نوآوری فولاد، زنجیره تأمین و صنایع وابسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: با توجه به اینکه سیرجان یک شهر صنعتی و معدنی در حوزه فولاد و آهن است و در این شهرستان بیش از ۳۶ هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند؛ بنابراین انتخاب واحد دانشگاهی سیرجان برای ایجاد سرای نوآوری فولاد، زنجیره تأمین و صنایع وابسته امری مسلم بود.

به گفته رئیس سرای نوآوری فولاد، زنجیره تأمین و صنایع وابسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان، تلاش برای اجرای طرح‌های زیربنایی زیست بوم نوآوری و فناوری و شرکت در نمایشگاه دستاورد‌های علمی و صنعتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از فعالیت‌های اخیر این سراست.

برزکار اضافه کرد که نحوه تعامل نهاد‌ها و سازمان‌ها با سرای نوآوری فولاد، زنجیره تأمین و صنایع وابسته به صورت عقد تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری بوده و تاکنون ۱۸ تفاهم‌نامه با شرکت‌ها و سازمان‌ها به امضا رسیده است.

ایجاد زیست‌بوم نوآوری و فناوری جامع با همکاری صنایع

وی با بیان اینکه سرای نوآوری فولاد، زنجیره تأمین و صنایع وابسته، نخستین سرای دارای مجوز دائم دانشگاه آزاد اسلامی در کشور است، گفت: در این سرا مدیریت آموزش خلاقیت و شتابدهی، مدیریت کسب‌وکار تجاری‌سازی، مدیریت مرکز رشد و مدیریت مرکز نوآوری فعال و در حال خدمت‌رسانی به ۳۰ هسته فناور و حدود ۲۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور هستند.

رئیس سرای نوآوری فولاد، زنجیره تأمین و صنایع وابسته هدف اصلی این سرا را راه‌اندازی و ایجاد یک زیست‌بوم نوآوری جامع با همکاری صنایع دانست و بیان کرد: در این راستا هدف اصلی سرا گسترش دامنه فعالیت‌ به شرکت‌های بزرگ و ادارات شهرستان و پس از آن ایجاد سایر المان‌های زیست‌بوم نوآوری و فناوری از اهداف مهم است.

برزکار، تأثیرگذاری سرای نوآوری فولاد، زنجیره تأمین و صنایع وابسته بر دانشگاه (درآمد غیرشهریه و ..)، شرکت‌های دانش‌بنیان، کارآفرینی، رونق تولید و... را مورد ارزیابی قرار داد و اضافه کرد: سرا تاثیرگذاری خوبی در این موارد داشته است؛ اما با آنچه که مدنظر دانشگاه و در راستای اهداف بلندمدت سرااست، فاصله دارد که در کوتاه‌ترین زمان به نتایج مهمی خواهیم رسید.

وی در پاسخ به این پرسش که استقبال دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان از ایجاد سرای نوآوری چگونه بوده است؟ به آنا گفت: کسانی که در جلساتی با سرا آشنا می‌شوند، استقبال خوبی دارند؛ اما مسئله اصلی این است که سرای نوآوری زیرساخت‌های زیادی می‌خواهد که در گام اولیه باید فراهم شوند و بعد منتظر استقبال دانشجویان و سایران باشیم.

رئیس سرای نوآوری فولاد، زنجیره تأمین و صنایع وابسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان یادآور شد: مفاهیم جدید باید در جامعه نهادینه شوند و بعد از آن به یک ثبات ادارکی می‌رسند و عکس‌العمل افراد مختلف قابل ارزیابی می‌شود؛ بنابراین باید بودجه لازم برای ایجاد زیرساخت‌ها فراهم تا حرکت رو به جلو آغاز شود.

به گزارش آنا، بهمن 99 و در جلسه دفاع از طرح سرا‌های نوآوری با حضور معاون وقت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، مجوز راه‌اندازی سرای نوآوری فولاد، زنجیره تأمین و صنایع وابسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان از سوی شورای مدیریت فعالیت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه صادر شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته