دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1403 - 11:07
برای چهارمین دوره؛

جشنواره ملی شعر بعثت برگزار می‌شود/ ارسال آثار تا ۱۳ دی

جشنواره ملی شعر بعثت برگزار می‌شود  ارسال آثار تا ۱۳ دی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری از برگزاری جشنواره ملی شعر«بعثت» در این واحد دانشگاهی خبر داد.
کد خبر : 929698

علیرضا لادن‌مقدم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از برگزاری چهارمین جشنواره ملی شعر «بعثت» در این واحد دانشگاهی خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته سومین دوره این جشنواره برگزار شد و تعداد زیادی آثار به دبیرخانه رسید.

وی با بیان اینکه جشنواره شعر«بعثت» در قالب برنامه‌های چهارمین جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود، افزود: شورای سیاست‌گذاری جشنواره شعر بعثت تشکیل و در نخستین جلسه آن اعضای کمیته اجرایی تعیین شدند. مبعث نقطه عطفی در تاریخ بشریت و هدایت جامعه بشری بوده و خداوند بر پیامبر خاتم صلوات‌الله علیه در این روز تجلی ویژه داشته, بنابراین مبعث یکی از رویداد‌های مهم برای ما مسلمانان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) بیان کرد: به‌عنوان دانشگاهیان وظیفه داریم سیره پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله و سلم و اماما را معرفی کنیم. در این راستا این واحد دانشگاهی اقدام به برگزاری چهارمین جشنواره شعر بعثت کرده است.

لادن‌مقدم با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره بخش ویژه جشنواره ملی شعر بعثت بوده؛ گفت از بین زیارت‌نامه‌های جامع، زیارت جامعه کبیره از امام هادی (ع) به ما رسیده که به تعبیر علامه مجلسی بهترین و کامل‌ترین زیارت‌ها است. متن آن مفصل و حاوی دریای عظیمی از معارف بوده و دارای سند قوی و آر نظر فصاحت و بلاغت نیز از بهترین و قوی‌ترین زیارات ائمه (ع) است. در این زیارت به اصلی‌ترین عناصر فکری شیعه اشاره می‌شود و با معارف خاصی مواجه می‌شویم و شناخت عمیقی از ائمه به ما می‌دهد.

وی ادامه داد: با توجه به جایگاه زیارت جامعه کبیره؛ این زیارت در چهارمین دوره محور جشنواره امامت و مهدویت قرار گرفته و جشنواره شعر بعثت نیز حول مضامین این زیارت برگزار می‌شود. مدح پیامبر اعظم(ص)، پیامبر خاتم ص) اسوه اخلاق برای همه ادوار تاریخ بشر در زندگی فردی، اجتماعی و حکومتی، انسانیت و رسالت پیامبر در تکوین دین الهی، حسن خلق پیامبر (ص)، پیامبر اعظم (ص) محور و الگوی ایجاد وحدت در امت اسلامی، بعثت و سبک زندگی اسلامی، بعثت و جهاد تبین، بعثت و الهام بخشی روحیه ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و مفاهیم زیارت جامعه کبیره و سایر موضوعات مرتبط محور‌های این جشنواره را تشکیل می‌دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) مطرح کرد: این واحد دانشگاهی در این حوزه زیارت جامعه کبیره و مفاهیم بلند آن در بخش‌های دانشجویی و استادی اقدامات تخصصی و در خور شأنی را انجام داده به‌عنوان نمونه در حوزه دانشجویی با مکاتبه با گروه معارف اسلامی، بخش اعظم دانشجویان را با این مسئله آشنا و آنان را برای حضور در مسابقه تشویق و از دانش‌آموزان و دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی و رشته‌های تخصصی همسو برای شرکت در جشنواره دعوت شده است. 

لادن‌مقدم با بیان اینکه  دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) با آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام، دانشگاه علوم و حدیث، حوزه علمیه قم، جامعه المصطفی العالمیه و... مکاتبه کرده، توضح داد: پوستر همایش را برای آنان ارسال کرده‌ایم تا آنان در این جشنواره با مضمون و مفاهیم بلند زیارت جامعه کبیره ما را یاری کنند.

وی از نقش تشکل‌های دانشجویی در جشنواره شعر بعثت خبر داد و گفت: انجمن‌های علمی دانشجویی از تشکل‌های خودجوش دانشجویی در حوزه‌های علمی و فرهنگی دانشگاه هستند که هدف این تشکل‌ها فراهم آوردن زمینه‌های مناسب برای ظهور استعداد‌ها و کسب تجربه‌های اجرایی و مهارت‌های کارآفرینی توسط آنهاست. این واحد دانشگاهی اکنون دارای ۲۵ کانون فعال دانشجویی، به غیر از سایر نهاد‌های دانشجویی همانند بسیج دانشجویی، تشکل و هیئت مذهبی و انجمن‌های دانشجویی بوده که همیشه همراه و بازوان توانمند در انجام امور و رویداد‌های علمی و فرهنگی خواهند بود.

جشنواره ملی شعر بعثت برگزار می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) اضافه کرد: در برگزاری جشنواره شعر«بعثت» انجمن‌های علمی و کانون‌های دانشجویی نقش مهمی دارند. انجمن‌هایی که از لحاظ علمی مرتبط با موضوع جشنواره هستند در برگزاری دوره و ارزیابی آثار آمده به جشنواره نقش ایفا می‌کنند. به‌علاوه دانشجویانی که از مهارت‌های هنری برخوردارند در برگزاری جشنواره نقش دارند. پوستر جشنواره شعر بعثت را دانشجویان واحد طراحی کرده‌اند. سایر کانون‌ها و انجمن‌ها هم با نقش فعال خود در اطلاع‌رسانی، برگزاری سمینار‌های مقدماتی، اجرای جشنواره و ... به برگزاری این جشنواره کمک می‌کنند.

لادن‌مقدم با بیان اینکه اطلاع‌رسانی و تبلیغات دقیق و گسترده‌ای برای افزایش شرکت مخاطبان در جشنواره شعر بعثت صورت گرفته است، گفت: دست‌اندرکاران این جشنواره در این واحد دانشگاهی نیز تبلیغات گسترده‌ای در شهر تهران انجام داده‌اند با نهاد‌ها و سازمان‌های شهری مکاتبه و بنر و پوستر همایش را برای آنان ارسال تا در ادارات و سازمان‌های مختلف نصب شود. پوستر و بنر‌های همایش در شهرستان ری نیز نصب شده با نهاد‌های علمی و پژوهشی همانند دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و نیز گروه‌های ادبی مکاتبه و اطلاع‌رسانی شده علاقمندان در جریان برگزاری جشنواره قرار گیرند.

وی افزود: جشنواره شعر بعثت در دو بخش دانشگاهیان (دانشجویان، اساتید و کارکنان) و بخش عمومی یا سایر شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود. مهلت ارسال آثار تا ۱۳ دی ۱۴۰۳ است و اختتامیه جشنواره ۸ بهمن ۱۴۰۳ مصادف با ۲۷ رجب عید سعید مبعث برگزار می‌شود. در این جشنواره از ۸ اثر برگزیده در هر بخش تجلیل خواهد شد.

به گزارش آنا، چهارمین جشنواره علمی، فرهنگی وهنری امامت و مهدویت به میزبانی ۶۲ واحد استانی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان برگزار می‌شود، علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی emamat.iau.ir/fa مراجعه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته