دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران:

معرفی ۱۴ تهدید شهری اولویت‌دار در تهران / سطح ایمنی ساختمان‌های مهم پایتخت با شیوه‌های علمی ارزیابی می‌شود

معرفی ۱۴ تهدید شهری اولویت‌دار در تهران   سطح ایمنی ساختمان‌های مهم پایتخت با شیوه‌های علمی ارزیابی می‌شود
نشست خبری «به سوی شهر ایمن و آماده» با موضوع ارتقای ایمنی کالبدی در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.
کد خبر : 929696

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری «به سوی شهر ایمن و آماده» با موضوع ارتقای ایمنی کالبدی صبح امروز در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با حضور علی نصیری رئیس این سازمان برگزار شد.

نصیری در این نشست به ۱۴ مخاطره اولویتدار شهر تهران اشاره کرد و گفت: زلزله، سیل،  آلودگی هوا، طوفان و گرد و غبار، خشکسالی، قطع آب و لغزش زمین ، فرونشست، حریق، حوادث ترافیکی، حوادث مواد خطرناک، بیماری فراگیر انسانی، تهدیدات سایبری، تجمعات انبوه، اختلال یا قطع برق از آن جمله است.

وی با اشاره به نقشه گسل‌های شهر تهران خاطر نشان کرد مناطق شمالی و جنوبی شهر گسل دارند، اما در مناطق جنوبی به علت فرسودگی خطر محسوس‌تر است.

نصیری اضافه کرد: پوسته زمین بر اثر ضربات به عمق زمین راه پیدا کرده است، پس نزدیک به گسل یا نباید ساخت و ساز داشت یا موارد باید رعایت شود، اما بافت فرسوده جنوبی و پهنه جنوبی شهر حتی در برابر ریشتر پایین‌تر هم آسیب‌پذیر هستند، ما باید در برابر این مساله آماده باشیم.

اهمیت پیشگری در بحث بلایای طبیعی

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه عقل سلیم بر پیشگیری تاکید دارد، افزود: سیاست‌های کلی نظام در سال ۸۴ که توسط رهبری ابلاغ شد و سند بین المللی که ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ تدوین شد، توافق کرد دنیا به سمت کاهش خطر برود و انرژی اصلی بر پیشگیری باشد، پس باید تلاش کنیم زلزله که آمد کمترین مخاطرات را داشته باشد، این راه طولانی است و باید با شتاب حرکت کنیم تا فصلی را در توانستن رقم بزنیم.

۱۴ مخاطره اولویت دار شهر تهران / ضرورت تشکیل کمیته‌های مدیرت بحران کلانشهر تهران

وی به دیگر حادثه‌ها در تهران اشاره کرد و گفت: تهران ۸۶۶ متر اختلاف ارتفاع دارد که نوعی شیب محسوب می‌شود، شهرک قائم در مینی سیتی بام تهران است اختلاف آن با شهرری ۸۶۶ متر است، سال‌هاست کف رودخانه‌ها سیمان می‌شود، اما در دنیا راه حل‌های مبتنی بر طبیعت داریم، اما خروج از حالت طبیعی محیط، کار درستی نیست، باید طرح نو در اندازیم ، هر روز جلسات خوبی با مدیرکل بودجه شهرداری برای ایمنی شهر تهران داریم.

 رسیدگی به حریم «روددره»‌ها با فعالیت‌های دانش‌پایه

وی افزود:‌ ما هفت «رود دره» مثل رودخانه کن داریم که بالقوه پتانسیل سیل دارد ؛ پس باید به حریم رودخانه‌ها احترام بگذاریم. اقدامات خوبی در سازمان آغاز شده است، کار دانش‌پایه با بیست نخبه صنعتی شریف با قرارداد سه ساله تا یک ماه دیگر قابل ارائه است، برخی از نخبگان در حال خروج از کشور بودند، اما با این پروژه در کشور ماندند.

نصیری گفت: ارزیابی ریسک به عنوان مبنای مدیریت بحران کلانشهر تهران در دستور کار است، ما تلاش کردیم با بیست کمیته تخصصی اندیشه ورز تعامل داشته باشیم به طور مثال تنها کمیته اندیشه‌ورز زلزله هجده جلسه برگزار کرده که با بدنه دانشگاهی مرتبط است. هر کار علمی صورت می‌گیرد از مسیر هیئت‌های علمی اندیشه‌ورز است.

وی افزود: تدوین و ابلاغ برنامه ایمنی کالبدی شهر تهران در قالب ۱۵۸ اقدام و ۲۵ خط تلاش صورت گرفت از جمله این اقدامات می‌توانم به  حوزه‌های ابنیه فنی و بزرگراهی، شریانهای حیاتی، بافت فرسوده و ناپایدار، پل ها، گودهای رها شده و ساختمانهای نا ایمن اشاره کنم 

نصیری به قرارگاه و ایمنی کالبدی کلانشهر تهران اشاره و ادامه داد: ۱۶ هزار ساختمان نیازمند ارزیابی هستند، ۵۵۷۳ ساختمان بازدید شده و ۳۰۷۱ ساختمان ارزیابی شده و روند ارتقای ایمنی بیمارستان‌های رسول اکرم (ص)  فیاض‌بخش، شهدای یافت آباد، بوعلی، لولاگر، فجر و فیروزآبادی هم انجام شده است. تعطیلی داوطلبانه بیمارستان لولاگر برای حل مشکلات ایمنی بوده است.

ارزیابی سطح ایمنی ساختمان‌های مهم پایتخت با شیوه‌های علمی

وی به ارزیابی ایمنی یکپارچه ۳ هزار و ۷۱ ساختمان مهم و بلند مرتبه شهر تهران اشاره کرد و بیان داشت: هرنهاد و سازمانی که مرتبط به ایمنی ساختمان بود را گرد هم آوردیم، چرا که تا پیش از آن شناسایی صورت نگرفته بود، در حال حاضر نمایندگانی از گروه‌های متخصص مشترکاً با فهرست برنامه (چک لیست) ۱۷ صفحه‌ای که طبق شیوه علمی است پر می‌شود و پس از آن اساتید به تحلیل داده‌ها می پردازند.

نصیری تأکید کرد: رویه‌ای که تعریف کردیم این است که تنش را  به مردم منتقل نکنیم، اما دادستانی اسامی ساختمانهای پرخطر را اعلام کرده است، ساختمان‌های پرخطر تهران در اکثریت نیستند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران اضافه کرد: قوه قضاییه انصافاً در دوره اخیر پای کار بوده تعداد قابل توجهی از اقدامات به سرانجام نمی‌رسید مگر با همکاری دستگاه قضا؛ ما حتی با نماینده دادستان داخل دفتر مالک مجتمع جهانی فردوسی رفتیم. مقاوم‌سازی و حکم ماده صد هم داشت اما آنها نگاه دیگری داشتند و ساختمان کناری را برای مقاوم‌سازی می‌خواستند اما دادستانی مقاومت را از داخل مجتمع جهانی درخواست کرد و امروز با پیمانکار اجرایی انجام شده و مشاور انتخاب شده و قرارداد در حال انعقاد است تا به زودی عملیات آغاز می شود.

وی درباره گودهای پرخطر پایتخت نیز اظهار کرد: از مجموع ۲۵۲ گود رها شده در سطح شهر تهران، پنجاه گود از عمق بالای پانزده متر و ۲۲ گود عمقی بالای بیست متر داشته‌اند. از سوی دیگر ۱۲۱ گود به مدت زمان بیش از سی ماه عدم فعالیت داشته و رها شده‌اند.

نصیری از ایمن‌سازی گودهای پرواز، برج میلاد، فرهنگ، تعاون، بازار کفاشان اشاره کرد و افزود: تا پایان  سال ۱۴۰۲ از مجموع ۲۵۲ گود رها شده در سطح شهر تهران ۵۵ گود رفع خطر شده است.ایمن سازی ۲۰۰ گود ناایمن باقیمانده نیز تا پایان شهریور سال ۱۴۰۴ انجام خواهد شد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ یازده پل مقاوم‌سازی شد گفت: در حال حاضر هشت پل در حال مقاوم‌سازی است و کارگاه فعال دارد، در پل‌های «همت- ولیعصر»، «همت‌-آفریقا»، «همت - بابایی»، «بابایی - پروین» بهسازی انجام شده است. ما ۶۶ پل را در اولویت مقاوم‌سازی قرار دادیم چون شریان‌های اصلی شهر بودند.

وی در بخش دیگر با تأکید بر اینکه تلاش داریم ساخت و ساز در حریم بررسی شود گفت: ۳۹ مورد حریم رفع خطر شده است، حریم گسل، حریم و بستر رودخانه، حریم ریلی، حریم شبکه برق قوی و حریم قنوات از آن جمله است.

برنامه‌نویسی برای طرح‌های مقاوم‌سازی۱۰ساله با بودجه‌ای بزرگ

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه یک برنامه‌نویسی برای طرح‌های مقاوم‌سازی در یک بازه زمانی ۱۰ ساله در حال انجام است، گفت: این طرح شامل ساختمان‌های عمومی، ساختمان‌های خصوصی، زیرساخت حمل و نقل، تاسیسات آبرسانی، تاسیسات گازرسانی، تاسیسات برق رسانی، زیرساخت ارتباطات و تاسیسات سوخت رسانی است. 

نصیری در خصوص بودجه این کار گفت: بودجه مقاوم‌سازی ساختمان‌های عمومی ۷۲۴ میلیون دلار، ساختمان‌های خصوصی ۷۹۴ میلیون دلار و شریان‌های حیاتی ۵۶۰ میلیون دلار و در مجموع بالغ بر ۲.۱ میلیارد دلار برآورد شده است که البته باید در خصوص بودجه آنها بحث و بررسی صورت گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته