دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
داود فتحعلی‌بیگی در گفت‌وگو با آنا؛

مدرسه و آموزشگاه رسمی برای آموزش تعزیه نداریم/ برخی تعزیه‌خوان‌ها به بیراهه می‌روند!

مدرسه و آموزشگاه رسمی برای آموزش تعزیه نداریم  برخی تعزیه‌خوان‌ها به بیراهه می‌روند!
پیشکسوت عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی با گلایه از نبود مدرسه و آموزشگاه رسمی برای آموزش تعزیه در ایران گفت: به همین دلیل هم هست که می‌بینیم برخی تعزیه خوان‌ها در این مسیر به بیراهه می‌روند!
کد خبر : 929664

داود فتحعلی‌بیگی پیشکسوت و پژوهشگر عرصه هنر و نمایش‌های آیینی و سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: اغلب فعالیت‌های مربوط به تعزیه و پژوهش‌ها دراین عرصه تحت لوای پوشش فردی بوده، مثل ردیف آوازی تعزیه‌ سید محسن هاشمی که اخیرا در حوزه هنری رونمایی شد، او واقعا دراین عرصه تلاش کرد.

وی با اشاره به ارتباطاتی که با هاشمی دراین راستا داشته، گفت: بارها دراین باره با هم صحبت کردیم، قرار بود در یک دفتری که زیرنظر سازمان تبلیغات اسلامی است این ردیف آوازی کار شود، اما حمایتی صورت نگرفت، بنابراین ضبط ردیف آوازی تعزیه در یک استدیو آغاز و آماده شد، بانی نداشت اما خوشبختانه گروه موسیقی حوزه هنری پذیرفت که این آلبوم را منتشر کند و کار بسیار بدیعی است.

این هنرمند و پژوهشگر عرصه هنر یادآور شد: ما چون مدرسه و آموزشگاه رسمی برای آموزش تعزیه نداریم،‌ اغلب علاقه‌مندان و جوانان از روی همین نوارها و فیلم‌ها آموزش می‌بینند که خیلی‌هایش هم متأسفانه غلط است و به بیراهه می‌روند.

وی اظهار داشت: هستند تعزیه‌خوان‌هایی که نمی‌دانم چه درباره‌شان بگویم، آوازه‌ای دارند و به بهانه نوآوری لطمات زیادی به این عرصه زده‌اند، به اصالت‌های تعزیه بی توجه هستند و همینطور درباره مقوله موسیقی، شعر، نوازندگی و خوانندگی هم این اتفاق افتاده،‌ اما اینکه یک مرجعی باشد که علاقه‌مندان در عرصه پژوهش بتوانند براساس آن مرجع حرکت کنند، خیلی اتفاق خوبی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته