دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مهر 1403 - 00:03

تولید نهاده‌های کشاورزی با فناوری‌های نوین

تولید نهاده‌های کشاورزی با فناوری‌های نوین
یک شرکت فناور موفق به تولید نهاده‌های کشاورزی به روش فناوری‌های نوین شد.
کد خبر : 929519

رضا کاظمی دانشجوی دکتری اگرو تکنولوژی و مدیرعامل یک شرکت فناور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با بیان اینکه این شرکت در بخش تولید کود آلی فعالیت دارد، اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ با تغییر رویکرد دانشگاه آزاد به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم این شرکت فعالیت خود را در حوزه فناوری و مهارتی با تولید نهاده‌های کشاورزی به روش فناوری‌های نوین آغاز کرد.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ تولید کود آلی در شرکت با آماده‌سازی زیر بنای دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج در مرکز رشد این واحد دانشگاهی با تأیید کارگروه دانش‌بنیان در مرحله پیش رشد (تولید محصول اولیه از ثبت اختراع) آغاز شد.

مدیرعامل شرکت فناور اضافه کرد:  در مرحله بعد ثبت شرکت و اخذ جواز تأسیس از سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویر احمد پس از استعلامات ادارات مختلف ازجمله محیط زیست، استانداری، جهاد کشاورزی شهرستان، دامپزشکی، اداره آب -برق -گاز و... سپس به‌منظور تولید صنعتی و نیمه‌صنعتی و خرید دستگاه‌های لازم و تأمین مواد اولیه حدود ۱۰ میلیارد تومان که ۳ میلیارد آن تسهیلات بانکی بود، هزینه شد و بعد از حدود یک سال و نیم پروانه بهره‌برداری به‌منظور تولید انبوه دریافت کردیم.

کاظمی بیان کرد: اکنون گواهی فروش محصولات شرکت در بازار و گواهی ثبت ماده کودی از سازمان آب‌وخاک کشور دریافت شد که برای دریافت این دو گواهی مسیر‌های پرپیچ‌وخم و پرهزینه‌ای را پشت سر گذاشتیم.

وی با بیان نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور گفت: اوایل کار بحث فناوری و دانش‌بنیان ناشناخته بود؛ اما اکنون بهتر است. مشکل اصلی بحث فروش محصول بوده که به دلیل جدید بودن و نداشتن بازار اولیه کار سختی است. سازمان مرکزی باید تدابیری بیندیشد تا شرکت‌هایی که به فروش می‌رسند بتوانند برگشت سرمایه و مسیر دائمی تولید را با فروش به واحد‌های دانشگاهی که تعداد آنها کم نیست، انجام بگیرد.

مدیرعامل شرکت فناور «زیست بستر آزاد تکین» مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج ادامه داد: باید سازمان مرکزی با انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و قرارداد‌های کلان با ادارات داخلی و یا در بخش صادرات به کشور‌های اطراف مانند عراق و عمان مسیر فروش محصولات فناور را هموارتر کند.

کاظمی مطرح کرد: برای شکوفایی مراکز رشد سرمایه اولیه بسیار ضروری بوده؛ ممکن است در آغاز کار فناور ازلحاظ مالی ضعیف باشد. مباحث بیمه، مالیات و گرفتن تسهیلات هم کار دشواری بوده که صندوق سازمان می‌تواند حمایت کند که در عمل این گونه حمایت‌ها را فقط در صحبت و جلسات دیدیم و شنیدیم که عملاً بی‌نتیجه بود.

وی عنوان کرد: عوامل دانشگاه‌ها ازجلمه هیئت علمی، کارمندان و حراست هنوز فناور را جدا از دانشگاه می‌دانند و برخورد‌ها غریبانه است. در جلسات بزرگ سازمان به این نکته اشاره شود که شرکت‌ها و فناور‌ها غریبه نیستند و همکار به حساب بیایند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب