دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1403 - 09:17

تصاویر نجومی پنجم شهریور (۲۶ اوت)

تصاویر نجومی پنجم شهریور (۲۶ اوت)
امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 929479

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز آژانس ملی تلسکوپ استرالیا

تصویر روز این موسسه به مطالعه جدید ATCA درباره باقیمانده ابرنواختر LMC N49 اختصاص داشت. قوام و همکارانش مشاهدات رادیویی جدید را از N49 ارائه داده‌اند. N49 یکی از درخشان‌ترین بقایای ابرنواختر (SNR) در ابر ماژلانی بزرگ (LMC) است. آنها داده‌های رادیویی جدید و قدیمی ATCA را به همراه داده‌های رصدخانه پرتو ایکس چاندرا تجزیه و تحلیل کردند.

این مشاهدات یک ترکیب گلوله‌مانند را در خارج از مرز جنوب غربی SNR نشان می‌دهد. هم تصویر اشعه ایکس و هم قطبش رادیویی تأیید می‌کنند که بین این ترکیب گلوله‌مانند و SNR ارتباطی وجود دارد. ترکیب مزبور با سرعت حدودی 1300 کیلومتر بر ثانیه حرکت می‌کند. شاخص طیفی رادیویی در حدود -0.55 است. این مقدار برای بقایای ابرنواختر میانسال معمولی است.

تصویر سه رنگ زیر با اشعه ایکس از N49 گرفته شده است. داده‌های جدید ATCA به صورت خطوط نشان داده می‌شوند. قرمز نشان دهنده باند انرژی 0.5-1.2 الکترون‌ولت (نرم) است. سبز برای باند انرژی 1.2-2.0 الکترون‌ولت (متوسط) است. آبی نوار انرژی 2.0-7.0 الکترون‌ولت (سخت) را نشان می‌دهد. این تصویر همچنین دارای خطوط رادیویی 5.5 گیگاهرتز در 0.25، 1.4، 2.6، 3.8 و 5 mJy/پرتو است. "ترکیب گلوله‌ای" که تصور می‌شود بخشی در حال خروج از SNR است، در تصویر با عبارت Ejecta Bullet مشخص شده است.

تصاویر نجومی پنجم شهریور (۲۶ اوت)

تصویر روز  astronomy

عکاس این تصویر فردی به نام ریچ روفینی (Rich Ruffin) اهل واسیلا، آلاسکا است. رشته‌های پلاسما در کروموسفر خورشید با انرژی مغناطیسی حرکت می‌کنند و بافت زیبایی ایجاد می‌کنند. برای این تصویر از 300 فریم تلفیق شده اند. هر فریم در 1/200 ثانیه با استفاده از یک رفرکتور 4 اینچی و یک چشمی Daystar Hα گرفته شده است.

تصاویر نجومی پنجم شهریور (۲۶ اوت)

تصویر روز earthsky

در تاریخ 15 اوت 2024، ساعت 1:00 بامداد (به وقت فیلیپین)، مریخ و مشتری در آسمان بسیار نزدیک به یکدیگر بودند. آنها حدود 0.3 درجه از هم فاصله داشتند. این فاصله باعث می‌شد که آنها را با یک تلسکوپ خوب به راحتی ببینید. عکاس سان رافائل(San Rafael) از بولاکان فیلیپین سه ساعت بعد از نزدیک شدنشان از آنها عکس گرفت. آنها در بلندی آسمان دیده می‌شدند و شرایط خوب بود. ابرهای بسیار کمی وجود داشت، بنابراین تصویر خوبی ثبت شد.

عکاس از یک تلسکوپ نیوتنی Celestron Powerseeker 114EQ و یک چشمی SVbony 6mm برای عکسبرداری استفاده کرد. تصویر با استفاده از PIPP، Autostakkert، Registax6، Lightroom و Snapseed انباشته و پردازش شد.

تصاویر نجومی پنجم شهریور (۲۶ اوت)

تصویر روز Skyandtelescope

روبرتو اورتو (Roberto Ortu) ابن تصویر را در کابراس، ساردینیا، ایتالیا  ثبت کرده است. تاریخ/زمان عکس در 24-08-21 05:31  به وقت محلی  است. عکاس از تجهیزات  سلسترون 114/910 نیوتن ، دوربین QHY5L-II-C  ،  فیلتر برش UV-IR  ،Q-Barlow 2.25X  ،  نرم افزار: Sharpcap 4.1، PIPP، Astrosurface V1، GIMP و است. در صبح روز 21 اوت 2024، در ساعت 5:31 صبح، ماه در زاویه ای قرار گرفت که زحل را پنهان کرد. این عکس آنها را قبل از این اتفاق نشان می‌دهد. گرچه زحل بسیار بزرگ‌تر از ماه است، اما بسیار دورتر از ماه است. این رویداد حدود یک ساعت به طول انجامید.

تصاویر نجومی پنجم شهریور (۲۶ اوت)

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته