دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نویسنده کتاب «مبانی ادبیات نمایشی» در گفت‌وگو با آنا؛

کمبود منابع تألیفی و تحقیقی در حوزه ادبیات نمایشی در کشور داریم

کمبود منابع تألیفی و تحقیقی در حوزه ادبیات نمایشی در کشور داریم
نویسنده کتاب «مبانی ادبیات نمایشی» گفت: کمبود کتب تألیفی و تحقیقی در حوزه ادبیات نمایشی، لزوم نگارش کتابی در حوزه ادبیات نمایشی را بیش از پیش کرد چرا که اکثر کتب حال حاضر تئاتر ، ترجمه‌ای هستند.
کد خبر : 929478

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا دلیر، نویسنده و کارشناس اخیرا کتابی به نام «مبانی ادبیات نمایشی» را از سوی نشر هوران منتشر کرده است. این کتاب در ۱۰ فصل نوشته شده و به مباحث پایه‌ای ادبیات نمایشی نظیر فلسفه مقدماتی شرق، فلسفه مقدماتی غرب، فنون نمایشنامه نویسی می‌پردازد، کتاب مبانی ادبیات نمایشی مناسب برای مطالعه دانشجویان رشته ادبیات نمایشی و تئاتر و عموم علاقمندان مناسب است.

دلیر درباره این کتاب در گفت‌وگو با آنا گفت: با توجه به کمبود منابع تالیفی و تحقیقی داخلی لزوم نگارش کتابی در حوزه ادبیات نمایشی که شامل مباحث پایه‌ای این حوزه باشد بیش از پیش احساس می‌شد. چرا که اکثر کتب حال حاضر در حوزه ادبیات نمایشی و تئاتر ترجمه هستند.

وی با بیان اینکه نگارش این کتاب با توجه به نیاز دانشجویان و با در نظر گرفتن شرایط جامعه ایران و نیز براساس سرفصل‌های وزارت علوم صورت پذیرفته است، اظهار داشت: مخاطب این کتاب دانشجویان رشته ادبیات نمایشی و تئاتر و نیز عموم علاقمندان هستند.

این نویسنده اظهار داشت:‌ این کتاب سفارشی نیست چراکه براساس احساس تکلیف علمی و هنری بنده در قبال جامعه دانشگاهی و هنری ایران نوشته شده است.

وی با تأکید بر اینکه مدت نگارش و تحقیق و تألیف این کتاب دوسال بوده است، توضیح داد: این اثر برای نخستین بار در ایران با این طرح و عنوان و مشخصات به چاپ رسیده است.

دلیر یادآور شد: امیدوارم در آینده نزدیک درباره نقد ادبیات نمایشی کتابی را به رشته تحریر درآورم.

وی اظهار داشت:‌ قطعا هر اثر علمی و هنری واجد اشکال است و این کتاب هم دارای اشکالاتی است، باید منتظر باشیم ببینیم واکنش دانشجویان و اساتید دانشگاه درقبال این کتاب چیست تا انشالله در ویراست جدید اعمال شود. 

دلیر درباره منابع مورد استناد دراین کتاب گفت:‌ منابع مورد استفاده در این کتاب منابع دست اول و متقن و علمی هستند.

این نویسنده در پایان گفت: در‌خصوص منابع ادبیات نمایشی غرب آثار بسیار متنوع و مفیدی از نویسندگان غربی و عمدتا آمریکایی وجود دارد که سعی شده است در این کتاب به نحو شایسته‌ای از آن استفاده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته