دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1403 - 00:03
تقویم علم؛

۲ شهریور در دنیای علم چه خبر؟  

۲ شهریور در دنیای علم چه خبر؟

 
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 929087

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۲ شهریور برابر ۲۳ آگوست را ورق می‌زنیم.

***

اولین عکس زمین از ماه

۲۳ آگوست ۱۹۶۶ میلادی برابر با ۲ شهریور ۱۳۴۵ خورشیدی، فضاپیمای مدارگرد ماه 1 اولین عکس زمین را از ماه گرفت. در این عکس، زمین شبیه دانه‌ای سیاه‌وسفید به‌نظر می‌رسد و درواقع، نیمی از سیاره ما را نشان می‌دهد که با فناوری‌های دهه ۱۹۶۰ عکسبرداری شده است و از فاصله ۳۸۰هزار کیلومتری ماه دیده می‌شود. در این تصویر می‌توان زمین را از استانبول تا کیپ‌تاون با مناطقی از شرق که در شب پوشیده شده مشاهده کرد. این تصویر چندان با جزییات نیست اما در سال ۲۰۰۸ در پروژه بازیابی تصویر مدارگرد ماه (LOIRP) که برای دیجیتالی کردن نوارهای داده‌های آنالوگ اصلی از پنج فضاپیمای مدارگرد ماه که در سال‌های 1966 و 1967 به ماه فرستاده شدند، اجرا شد، این تصویر را بازسازی و با کیفیت بهتری ارائه کرد. 

تقویم علم:۲ شهریور در دنیای علم چه خبر؟ 

ثبت اختراع زنجیر چرخ

۲۳ آگوست ۱۹۰۴ میلادی برابر با ۲ شهریور ۱۲۸۳ خورشیدی، هری دی. وید اهل کاناستوتا، نیویورک، حق اختراع ایالات‌متحده را برای «آج‌ برای لاستیک‌های بادی- زنجیر چرخ برفی برای خودروها» را ثبت کرد. اختراع او «ارائه یک دسته یا آج انعطاف‌پذیر و جمع‌شونده متشکل از زنجیرهای متصل به هم و اعمال‌شده در کناره‌ها و حاشیه لاستیک بود که فقط با باد کردن لاستیک در جای خودشان ثابت می‌شدند. در این اختراع، دستگاه زنجیر پیوندی دور لاستیک نیمه باد نصب و با قلاب‌هایی در هر انتها بسته و سپس لاستیک دوباره باد می‌شود. حق اختراع او را درنهایت کمپانی زنجیره و کابل آمریکا به دست آورد. وید بعدها چند حق اختراع مرتبط و همچنین اختراعات مربوط به تجهیزات حمل بمب و تجهیزات رهاسازی بمب را که پس‌از جنگ جهانی اول ثبت شد، به دست آورد.

تقویم علم:۲ شهریور در دنیای علم چه خبر؟ 

خیابان‌های یک‌طرفه

۲۳ آگوست ۱۶۱۷ میلادی برابر با ۲ شهریور ۹۹۶ خورشیدی، اولین خیابان‌های یک‌طرفه در لندن برقرار شد. یک قانون شورای مشترک برای تنظیم «بی‌نظمی و رفتار بی‌ادبانه گاریچی، درشکه‌چی و دیگرانی که از هر نوع وسیله‌ای چهارچرخ استفاده می‌کنند» تصویب و ۱۷ مسیر باریک و شلوغ ازجمله خیابان پودینگ لین که به خیابان تیمز منتهی می‌شدند، یک‌طرفه اعلام شد. براساس این قانون «هیچ گاریچی و درشکه‌چی نباید با چهارچرخ خودش به خیابان تیمز ازطریق سنت مگنوس کرنر به سمت شرق بیاید و درصورت تخلف، او ۲ شلینگ و نیم کرون برای اولین تخلف و ۵ شلینگ برای دومین تخلف و منع استفاده از چهارچرخ جریمه می‌شود.»

تقویم علم:۲ شهریور در دنیای علم چه خبر؟ 

فلورانس باربارا سیبرت

۲۳ آگوست ۱۹۹۱ میلادی برابر با ۲ شهریور ۱۳۷۰ خورشیدی، فلورانس باربارا سیبرت، دانشمند آمریکایی که ماده پروتئینی مورد استفاده برای آزمایش پوستی سل را تولید کرد و به اقدامات ایمنی برای مداخلات دارویی داخل وریدی کمک کرد درگذشت. اوایل دهه ۱۹۲۰، او کشف کرد که تب‌های ناگهانی که گاهی هنگام تزریق داخل وریدی رخ می‌دهد ناشی‌از باکتری‌های موجود در آب مقطر مورد استفاده برای ساخت محلول‌های پروتئین است. به‌همین‌علت، او یک دستگاه تقطیر اختراع کرد که برای جلوگیری از چنین آلودگی طراحی شده بود. سال ۱۹۴۱، آزمایش پوستی بهبودیافته سل او به آزمایش استاندارد در ایالات متحده تبدیل شد و یک سال بعد در سازمان جهانی بهداشت پذیرفته شد که امروزه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحقیقات بعدی او شامل مطالعه باکتری‌های مرتبط با سرطان‌های خاص می‌شد.

تقویم علم:۲ شهریور در دنیای علم چه خبر؟ 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته