دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگوی آنا با بازیگران «خون‌مردگی» مطرح شد؛

چالش‌های اجرای نمایش در شهرستان‌ها/ تئاتر به عنوان شغل، درآمدزا نیست!

چالش‌های اجرای نمایش در شهرستان‌ها  تئاتر به عنوان شغل، درآمدزا نیست!
یکی از نقاط ضعف تئاتر در کشور ما این است که یک شغل و محل درآمد برای هنرمند محسوب نمی‌شود به همین خاطر تا یک مشکلی پیش می‌آید، به سرعت هنرمند ضربه می‌خورد و کارش از دست می‌رود!
کد خبر : 928508

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «خون‌مردگی» به نویسندگی محسن سنگ‌سفیدی و کارگردانی مهدی جلینی و با بازی فائزه گوهری‌پور، زهره علوی، احسان افچنگی، هادی قلیچی‌پور، محمد باقرآبادی، ندا خورشیدی، رضا رسولی‌پور، سید محمدامین قریشی، مرداد ماه در تئاتر شهر میزبان مخاطبان و علاقه‌مندان است.

رضا رسولی پور بازیگر نقش «بهرام» این نمایش که فارغ التحصیل سینما تئاتر شاخه بازیگری است، در گفتگو با آنا گفت: من با همکاران نویسنده و کارگردان این کار از مقطع دانش آموزی در سبزوار تئاتر کار کردم، در جشنواره‌ها حضور داشتیم و در دهه نود هم که ساکن تهران شدم و به دانشگاه آمدم، کارم را جدی شروع کردم.

وی در ادامه افزود:‌ابتدا قرار بود نقش دیگری داشته باشم که بازنویسی و حذف و سهمم «بهرام» در این نمایش شد، شخصیت بهرام را به خاطر چالش‌هایش دوست دارم خیلی جا‌ها شبیه خودم است و خیلی جا‌ها هم تفاوت است، منتها تلاش کردم که کاراکتر را درست اجرا کنم هرچند مخاطب باید درباره آن نظر بدهند.

چالش‌های اجرای نمایش در شهرستان‌ها/تئاتر شغل و محل درآمد نیست!

رسولی پور درباره چالش‌های اجرای تئاتر در سبزوار و مشکلات آن گفت: تئاتر کلا در کشور ما جایگاه مناسبی ندارد، چون شغل و محل درآمد محسوب نمی‌شود، خیلی از هنرمندان و اساتید ما در دوره کرونا زمین گیر شدند و سراغ مشاغل دیگر رفتند، سبزوار هم زیرنظر خراسان رضوی است و متأسفانه برای سهمیه گرفتن دچار مشکل است. متریال تبلیغاتی، ممیزی‌ها، عدم وجود بودجه نیز به مشکلات آن می‌افزاید. امیدواریم در دولت جدید شرایط فرهنگ و هنر بهبود پیدا کند.

وی در ادامه افزود: به طور مثال الان دانشگاه حکیم سبزواری و فرهنگسرا‌های سبزوار شرایط خوبی برای کار تئاتر دارند، اما اجازه کار در این مکان‌ها داده نمی‌شود و به لحاظ پلاتویی نیز استاندارد تئاتر را ندارند.

رسولی پور یادآور شد: کار خونمردگی به دلیل مسائلی که از قبل وجود داشت، سال‌ها اجرا نرفت، اما زمانی که مجوز اجرا گرفت، در جشنواره‌های مختلف جایزه گرفت و سپس به جشنواره هم آغاز رسید و سپس در تئاتر شهر اجرا شد.

اجرا در تئاتر شهر برای هنرمندان رویا است

وی افزود: اجرا در تئاتر شهر برای هر هنرمندی یک رویا است من دو سال پیش با محمد مساوات نمایش شکوفه‌های گیلاس را داشتیم و من جزو عوامل بودم و الان که در قامت یک بازیگر کار می‌کنم، جذابیتش بیشتر شده و باعث خوشحالی برایم بوده است. تصویر تئاتر شهر همیشه پشت زمینه گوشی من بوده و الان قدر شناس این اتفاق هستم و از بچه‌های گروهمان ممنون هستم.

وی در پایان گفت: شهرستان‌ها بضاعت خوبی در تئاتر دارند، اما هم اینکه اگر مسئولین دلسوز داشته باشیم و هم از حاشیه به متن برسیم و خود هنرمندان هوای هم را داشته باشند و شعار «تئاتر برای همه» را جلو ببریم، خیلی اتفاقات خوبی می‌افتد.

تئاتر بین مردم جا نیافتاده است!

همچنین سید محمد امین قریشی بازیگر نقش «شریف» نمایش خونمردگی نیز گفت‌: من هم سبزواری‌ام، اما ساکن تهران هستم، چند سالی است که وارد عرصه هنر شده و با عوامل این گروه آشنا شدم، این پنجمین کار تئاتری‌ام است.

وی درباره کاراکتر نقش شریف گفت: این کاراکتر سادگی و خلوص خاصی دارد، برونگرا است و برخلاف شخصیت خودم سادگی اش مرا جذب کرد، مثلا یکی از دغدغه‌هایش این است که چرا به اتوبوس نرسیده است! یکی دیگر از چالش‌هایش لهجه سبزواری بود که با اینکه من خودم سبزواری بودم، اما لهجه نداشتم و با یک سفر و تمرین توانستم لهجه را به کار اضافه کنم.

قریشی درباره مشکلات اجرای تئاتر در سبزوار گفت: واقعا کار تئاتر در شهرستان دشوار است، هنوز تئاتر بین مردم جا نیافتاده اینکه مردم به عنوان یک سبک زندگی بدان نگاه کنند. شرایط و امکانات برای هنرمند ضعیف است از پلاتو و تبلیغات سالن تا چالش‌های دیگر.

قریشی یادآور شد: سه ماه پیش من روبه روی تئاتر شهر نشسته بودم و گریه می‌کردم که آیا می‌توانم در تئاترشهر ورود کنم، حتی جارو بکشم یا یکی از عوامل باشم! وقتی اجرایمان به این سالن رسید واقعا برایم عجیب بود و ممنون خداوند و تیم خونمردگی برای چنین اتفاقی هستم.

وی با اشاره به اینکه خود هنرمندان ابتدا باید هوای هم را داشته باشند تا به شرایط خوب تئاتر برسند، گفت: این اتفاق در تهران و شهرستان‌ها کمتر می‌افتد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته