دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت چهاردهم /۶۴

برنامه دولت پزشکیان برای رقابت‌پذیری تولید بر پایه دانش چیست؟

برنامه دولت پزشکیان برای رقابت‌پذیری تولید بر پایه دانش چیست؟
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه تعادل در اقتصاد نیازمند حرکت به سمت اقتصاد بازار آزاد است، اظهار کرد: در محصولاتی که مزیتی در تولید آنها نیست، تعرفه‌گذاری باید به گونه‌ای سیاست‌گذاری شود که این تعرفه‌ها به‌تدریج کاهش یابد تا اقتصاد به سمت دانش رقابتی‌شدن محصولات حرکت کند.
کد خبر : 926946

فرشید شکرخدایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره اینکه رئیس جمهوردولت چهاردهم اعتقاد به اقتصاد آزاد دارد و در شرایط دولتی بودن بخش عمده اقتصاد زمینه حرکت به سمت اقتصاد بازار آزاد وجود دارد، گفت:‌ اگر بخواهیم اقتصاد به تعادل برسد باید مکانیزم بازار آزاد به رسمیت شناخته شود. فرض کنیم که بنگاه‌های بزرگی در بازار آزاد قیمت را بالاببرد. اگرسرمایه‌گذاری شکل گرفته باشد و بخش خصوصی نیز رقیب بنگاه‌های دولتی باشد در درازمدت بخش خصوصی که سرمایه‌گذاری کرده است نیز وارد بازار می‌شود و قیمت‌ها مدیریت می‌شود. این فرصت و صبر استراتژیک در بازار‌هایی که حاشیه سود‌های بزرگ وجود دارد، داده نمی‌شود.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران به دیوار بلند تعرفه در برخی محصولات که مزیت نسبی در تولید آنها نداریم، اشاره کرد و با تاکید برضرورت حمایت بیشتر دولت جدید ازتولید افزود: در محصولی مانند خودرو یا سایر محصولات که مزیتی در تولید آنها نداریم، تعرفه‌گذاری باید به گونه‌ای سیاست‌گذاری شود که این تعرفه‌ها به تدریج کاهش یابد تا اقتصاد به سمت دانش رقابتی‌شدن و رقابت‌پذیرترشدن حرکت کند.

مصرف‌کننده ایرانی تاچه زمانی باید از کالای بی‌کیفیت و گران داخلی حمایت کند

شکرخدایی عنوان کرد: تا چه زمانی باید در‌های کشور به روی واردات بسته شود و مصرف‌کننده ایرانی مجبور باشد که با خریدن کالا‌های گران و بی‌کیفیت از تولید داخلی حمایت کند.

تولید بر پایه دانش

وی افزود: به طور مثال در صنعت لوازم خانگی، دولت در جهت حمایت، واردات را ممنوع کرد و وضع تعرفه سنگین را اعمال کرد. این در حالی است که پس از گذشته چند سال تعرفه آنها باید کم‌کم کاهش یابد تا تولیدکنندگان داخلی صنایع مختلف مانند لوازم خانگی به تدریج به شرایط رقابتی برسند. به عنوان مثال نمی‌توان تنها ۱۵۰ شرکت تولیدکننده یخچال با دیوار بلند تعرفه داشت، اما در نهایت تنها در ایران قدرت رقابت داشته باشند.                                                                                                                                                                                       

شرکت‌ها و تولیدکنندگان باید از مسیر صادرات، خود را تقویت کنند نه اینکه مردم ایران را مجبور کنیم که تولیدات گران ایرانی بخرند

                                                                                                                        

شکرخدایی تاکید کرد: شرکت‌ها و تولیدکنندگان باید از مسیر صادرات محصولات تولید شده، خود را تقویت کنند نه اینکه مردم ایران را مجبور کنیم که تولیدات ایرانی را گران و گاهاً گران تر از محصولات مشابه خارجی بخرند.                                                                                                                                                                 

رفاه شهروندان ایرانی صرف حمایت از تولیدکنندگان می‌شود

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد:‌ اگر برنامه‌زمان‌بندی برای توانمندسازی شرکت‌های داخلی نشود تمام رفاه شهروندان ایرانی صرف مثلا حمایت از تولیدکنندگان می‌شود؛ همان اتفاقی که با بیش از ۵۰ سال حمایت از صنعت خودرو به وجود آمده است. این پرسش مطرح است که تا چه زمانی شهروند ایرانی باید با ۵ برابر قیمت‌های واقعی خودروی داخلی بخرد تا حدود ۲۰۰ هزار نفر شاغل باشند و به سر کار بروند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون شرکت‌های بزرگ و کوچک در صنایع وجود دارد که تولید آنها به دلیل تیراژ پائین به صرفه نیست و تنها موضوعی که می‌تواند این شرایط را سامان دهد اصول و قواعد مکانیزم بازار آزاد است.

تولید بر پایه دانش

ضرورت کاهش تدریجی تعرفه در صنعت

شکرخدایی تصریح کرد: کاهش تدریجی تعرفه در صنعت به تدریج موجب می‌شود تا شرکت‌های بزرگ فعال در این زمینه با جذب شرکت‌های کوچک‌تر زمینه جوینت‌شدن آنها را با تولیدکنندگان بزرگ فراهم کنند.

وی ادامه داد:‌ باید با برنامه زمان‌بندی شده این فرصت را فراهم کنیم که تولیدکننده ایرانی رشد کند، اما این زمان باید مشخص و محدود باشد. وقتی بهره‌وری بنگاهی پائین است همه نگران تعطیلی او هستند در حالی که نباید این نگرانی وجود داشته باشد و وقتی بنگاهی با بهره‌وری منفی تعطیل شود زمینه رشد سایر تولیدکنندگان را فراهم می‌کند.

شکرخدایی تاکید کرد: با سیاست دولت پزشکیان، شرایط تولید در کشور باید به سمتی حرکت کند که بنگاه‌های صادرات محور رشد کنند نه بر مبنای مصرف داخلی. البته آن بنگاه‌هایی که به واسطه برخی قوانین مانند بیمه و دارایی دچار مشکل بوده‌اند باید به آنها کمک شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته