دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1403 - 08:30

فرهنگ: تلاش حراست معطوف به ایجاد محیطی امن برای جامعه دانشگاهی است

فرهنگ: تلاش حراست معطوف به ایجاد محیطی امن برای جامعه دانشگاهی است
مشاور رئیس و رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: تلاش حراست باید معطوف به ایجاد محیطی امن برای جامعه دانشگاهی شود.
کد خبر : 926915

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین تکریم و معارفه مدیران کل قدیم و جدید حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه با حضور با حضور محمدجواد فرهنگ رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی، افشین غنی‌زاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، جمعی از مسئولان امنیتی و اعضای شورای استان کرمانشاه برگزار و علیرضا حسنی به‌عنوان سرپرست اداره‌کل حراسات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه معرفی و از تلاش‌های وحید مرادی قدردانی شد.

مشاور رئیس و رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست اظهار کرد: خطه کرمانشاه همواره میزبان شایسته‌ای برای زائرانی است که عازم کربلای معلی و عتبات عالیات هستند و خداوند یکتا این افتخار عظیم را به‌عنوان میزبانی زائران حسینی از شما مردم مهمان نواز قبول کند.

فرهنگ اضافه کرد: مراسم امروز به مناسبت تکریم از وحید مرادی که چند سالی در عرصه دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه مسئولیت حراست و امنیت را عهده‌دار بوده، است و از امروز این مسئولیت را به علیرضا حسنی از نیرو‌هایی باسابقه و توانمند دانشگاه در عرصه حراست می‌سپاریم.

وی اضافه کرد: همکاری و تعامل ریشه اساسی حرکت در مسیر اهداف یک سازمان، رشد و توسعه را به دنبال دارد، در این ارتباط چند توصیه دارم که امیدوارم مدنظر همکاران حراست قرار گیرد، یکی از توصیه‌های مهم به این همکاران تعامل و ارتباط با مجموعه درونی و بیرونی دانشگاه است و هماهنگی با مسئولان در داخل و استفاده از ظرفیت‌های مجموعه‌های تأثیرگذار بیرونی با حفظ استقلال هم مورد تأکید است.

مشاور رئیس و رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: دستگاه‌های امنیتی تلاش می‌کنند فضای امنیتی را برای رشد و توسعه کشور و مردم مهیا کنند، وقتی از امنیت صحبت می‌کنیم تلاش باید درراستای امنیت مردم و منافع ملی تعریف شود، براین اساس تلاش حراست باید معطوف به ایجاد محیطی امن برای جامعه دانشگاهی شود.

فرهنگ خاطرنشان کرد: بسیاری از اتفاقات مبتنی بر ناآگاهی و بی‌اطلاعی افراد از عواقب موضوعات اجتماعی است؛ بنابراین آگاهی دادن، اطلاع‌رسانی، توجیه و ارشاد یکی ازاصول حراستی محسوب می‌شود و انسان ذاتاً به دنبال جلب منفعت و دفع ضرر است و وقتی آگاهی پیدا کرد موضوعی به زیان اوست از آن امر اجتناب می‌کند.

وی افزود: در آیات قرآن هم به این موضوع اشاره شده که «وعسی أن تکرهوا شیئا و هو خیر لکم و عسی أن تحبوا شیئا وهو شرلکم»، براساس این آیه معمولاً با تشخیص اشتباه و عدم آگاهی، اعمال و رفتاری انجام می‌دهیم که اگر علم داشتیم مرتکب آن نمی‌شدیم، بر این اساس افزایش سطح آگاهی، دانش افراد و علم از عواقب زیانبار و خسارت‌بار برخی از اعمال یک بازدارندگی درونی و فردی ایجاد می‌کند.

مواجهه منطقی و علمی با تهدید‌ها و آسیب‌ها در محیط دانشگاه

مشاور رئیس و رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه توضیح داد: آنچه امنیت یک مجموعه را به مخاطره می‌اندازد و محیط را ناامن می‌کند، تداخل تهدید و آسیب است، یعنی اگر تهدید و آسیب را دو دایره تصور کنیم از زمان تماس این دو دایره باید شاهد رخداد حادثه و ناامنی باشیم وهرچقدر تداخلشان بیشتر شود دامنه حادثه و رخداد بزرگ‌تر می‌شود و تلاش ما پیشگیری و جلوگیری از نزدیک شدن این دو با همدیگر است، آگاهی جامعه دانشگاهی از تهدید‌ها و آسیب‌های که می‌تواند امنیت آنها و محیط‌شان را به مخاطره بیندازد یکی از مؤلفه‌های امنیت است.

فرهنگ تشریح کرد: دانشگاه به این مسئله مهم تأکید داشت که موضوع مواجهه منطقی و علمی با تهدید‌ها و آسیب‌ها در محیط دانشگاه یکی از امتیاز‌هایی است که در دانشگاه آزاد اسلامی قبل از بروز حوادث و بحران‌ها برای آن چاره‌اندیشی می‌شود.

وی عنوان کرد: اردیبهشت ۱۴۰۱ بیانیه تعلیم و تربیت اجتماعی توسط دکتر طهرانچی قبل از اغتشاشات ابلاغ شد و همان زمان بعد از کرونا و تعطیلی پنج ترم دانشگاه و انتقال فضای تحصیل دانشجویان به فضای مجازی، شواهد تغییرات جدی در حوزه رفتاری دانشجویان شدیم و از زمان حضوری شدن کلاس‌ها این بیشتر قابل مشاهده بود.

مشاور رئیس و رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: ۷۰ درصد دانشجویان زیست بوم فیزیکی دانشگاه را تجربه نکرده بودند و ضرورت داشت برای این امر، رویکرد منطقی و علمی داشته باشیم، ابلاغ این بیانیه در همین راستا بود و بیانیه تلاش دارد دانشگاه را محیط تربیت معرفی کند، هم در تربیت متخصص و هم یک فرد اثرگذار در جامعه و مسئولیت‌پذیر در برابر افراد، برای تحقق این امر در بیانیه چهار قطب اثرگذار در تعلیم و تربیت اجتماعی نقش پررنگی دارند، اما نقش استاد محوری‌تر است، جوهره نقش استادان، تربیت است.

فرهنگ اضافه کرد: اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در هفته بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ ساعت با دانشجو در ارتباط هستند و این می‌تواند در قلب و ذهن او تأثیرگذار باشد و اگر خدای ناکرده این استاد ذهنیت و هدف خاصی داشته باشد به راحتی می‌تواند دانشجو را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین حوزه بحث استادان، جایگاه آنها و جذب استادان در دانشگاه بسیار مهم است.

وی یادآور شد: اجرایی شدن این بیانیه نیاز به همگرایی و همت مسئولان دانشگاه دارد و باید برنامه جدی برای اجرایی شدن این بیانیه داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته