دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1403 - 13:07
در گفت و گو با آنا؛

ملکیان: فوتبال ایران مدیر خارجی می‌خواهد/زمانی که بازی می‌کردم دستمزد پرسپولیسی‌ها بیشتر از استقلالی‌ها بود

ملکیان: فوتبال ایران مدیر خارجی می‌خواهد زمانی که بازی می‌کردم دستمزد پرسپولیسی‌ها بیشتر از استقلالی‌ها بود
بازیکن سابق استقلال گفت: شرمساری برای فوتبال ماست که قطب‌های فوتبال‌مان ورزشگاه برای میزبانی از حریفان خود ندارند.
کد خبر : 926542

فرد ملکیان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص اینکه شرایط استقلال را برای حضور در فصل جدید چگونه ارزیابی می‌کند، اظهار کرد: نکونام سال قبل اولین تجربه سرمربیگری را پشت سر گذاشت و قطعاً این فصل یک‌سری اشتباهات فصل قبل را تکرار نمی‌کند. طبق خواسته‌های خودش تیم را می‌چیند و ایراد‌های تیمش را می‌تواند بطرف کند. پختگی نکونام را در این فصل خواهیم دید و اینکه می‌تواند بهتر از فصل قبل نتیجه بگیرد. نفراتی را گرفته که خودش خواسته و طبیعتاً باید پاسخگوی آن هم باشد. نتیجه بگیرد یا نگیرد، نفر اول تصمیم گیرنده بوده و مسئولیت تیم با اوست. پارسال استقلال می‌توانست قهرمان شود ولی در بهترین زمان ممکن روی یک بی‌تجربگی کودکانه و جوگیر شدن بد موقع، صدر جدول از دست رفت و نکونام نتوانست تیمش را قهرمان کند.

قطب‌های فوتبال‌مان ورزشگاه ندارند

وی درباره اینکه استقلال و پرسپولیس در سه هفته اول نمی‌توانند در تهران میزبان حریفان خود باشند، گفت: در فوتبال ایران نمی‌خواهند روی سخت افزار‌ها سرمایه گذاری کنند. بحث در مورد نیاز به تقویت و تجهیز زیرساخت‌ها و عدم توجه به نیازها تا جایی که کار به شرایط بحرانی برسد مسئله جدیدی نیست. خجالت آور است که تیم‌های کشور‌های حاشیه خلیج فارس دغدغه زمین تمرین و ورزشگاه ندارند و از لحاظ امکانات تکمیل هستند، اما تیم‌های با قدمت و پرطرفدار فوتبال ما دربه‌در ورزشگاه برای بازی هستند و زمین‌های تمرینی آنها هم چنگی به دل نمی‌زند. مسئولانی که صاحب منصب می‌شوند هم صندلی لرزانی دارند و فقط به نتایج کوتاه مدت فکر می‌کنند تا به مسند بزرگ‌تری برسند و این شرمساری برای فوتبال ماست که قطب‌های فوتبال‌مان ورزشگاه برای میزبانی از حریفان خود ندارند و جالب است هیچ کس هم خجالت نمی‌کشد.

نیاز به مدیر خوب خارجی داریم

بازیکن سابق استقلال افزود: تنها شاهد هستیم که مبالغ قرارداد‌ها بالا رفته، کاری به کیفیت ندارم ولی زمان ما دستمزد‌ها داخل ماشین پرداخت می‌شد. حداقل الان دو باشگاه ساختمان دارند. دل کسی برای فوتبال ما نمی سوزد، بازیکن سازی و آینده‌نگری نداریم، باز هم کارلوس کی‌روشی بود که توانست عامل احداث ساختمان‌های پک و ایفمارک و در کل مرکز ملی فوتبال شود. یکی از معضلات دستمزد‌های بالای فوتبالیست‌هایی است که حق‌شان چنین ارقامی نیست.و در مقابل مدال‌آوران المپیک در بسیاری کشور‌ها بعد از بازنشستگی حقوق مادام‌العمر می‌گیرند، اما در ایران چنین اتفاقی نمی‌افتد. در مجموع نیاز به مدیر خوب خارجی داریم تا بتواند ایراد‌های مدیریتی فوتبال‌مان را برطرف کند.

استقلال باشگاهی بود که امکانات زیادی داشت

وی یادآور شد: نیاز به الگوبرداری از کشور‌های موفق فوتبال دنیا مثل ژاپن داریم، چون هیچ مشکل ضعف استعداد یا کمبود نیروی انسانی نداریم بلکه در برنامه‌های مدیریتی مشکل وجود دارد. از لحاظ مالی هم مشکلی نیست و امکان سرمایه‌گذاری وجود دارد. ژاپن علاوه بر فوتبال در چندین رشته دیگر هم برابر با قدرت‌های جهان پیش می‌رود. استقلال و پرسپولیس مدیران ورزشی دارند، اما مشکل مدیریتی نمی‌گذارد به اهداف خود برسند. استقلال باشگاهی بود که امکانات زیادی داشت، اما ساختمان‌ها و زمین‌هایی که متعلق به این باشگاه بود گرفته شد و این تیم نیازمند امکاناتی شد که زمانی مالک آنها بود. باشگاهی که تیمی معمولی شده و امیدوارم هر دو باشگاه به یک چشم نگاه شوند. خاطرم هست آن زمان که بازی می‌کردیم دستمزد بازیکنان پرسپولیس بیشتر بود، چون استقلال سال‌ها قبل منتسب به یک جایی بود.

دلالی در فوتبال ایران فراتر از حد تصور است

ملکیان در مورد جذب دو بازیکن بوسنیایی بدون هماهنگی سرمربی تیم استقلال تصریح کرد: دلالی در فوتبال ایران فراتر از حد تصور است و جابه‌جایی بازیکنان از سوی چهار تا پنج ایجنت رخ می‌دهد. بازیکنان خارجی در گذشته به استقلال و پرسپولیس می‌آمدند، بدون آنکه بازی کنند با شکایت پولشان را می‌گرفتند. در یکی دو سال گذشته استقلال یک بازیکن ازبک گرفت و با او قرارداد بالایی بست، در حالی که این بازیکن ارزش چنین قراردادی را نداشت و در نهایت هم با شکایت از فیفا به پولش رسید. زد و بندی که در نقل و انتقالات می‌شود به فوتبال باشگاهی ما آسیب زیادی زده است. با سرمربی، مربی، مدیریت زد و بند می‌شود و با بازیکنانی قرارداد می‌بندند که ارزش مبالغ بالا را ندارند.

جابه‌جایی سرپرست در استقلال زیاد است

وی درباره اینکه استقلال در آستانه شروع فصل سرپرست در تیمش ندارد، تأکید کرد: در فوتبال ما باب شده که سرمربی خودش سرپرست تیم را انتخاب می‌کند و معمولاً هم دوستان و همبازیان خود را انتخاب می‌کنند. به نوعی به همدیگر نان قرض داده می‌شود. مثالم درباره استقلال نیست ولی سرپرستی کار بزرگی است. این را هم بگویم اگر به من هم پیشنهاد شود در این فوتبال آشفته می‌پذیرم. سعی بر خودنمایی دارم در حالی که کار اشتباهی است ولی وارد چرخه می‌شوم و این نگاه بسیاری در فوتبال ما است. بیژن طاهری دو فصل سرپرست استقلال بود و دلیل تغییر وی را نمی‌دانم در حالی که از جنس این تیم بود. در پرسپولیس سال‌ها محمود خوردبین سرپرست بود، افشین پیروانی هم چند سالی است سرپرست شده، در حالی که در استقلال شاهد جابه‌جایی‌های زیادی هستیم. نتیجه آن هم اختلاف و کدورت بوده و تیم همچنان مشکل سرپرست دارد. جالب است مشکل مجوز برای پرسپولیس دارای سرپرست نیست ولی استقلال به تنهایی این مشکل را دارد.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته