دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1403 - 15:47
با حضور دکتر طهرانچی برگزار شد؛

مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در ایستگاه 28

مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در ایستگاه 28
بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری آموزشی قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در رودهن برگزار شد.
کد خبر : 925825

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری آموزشی قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و حجت‌الاسلام محمد شریفانی مسئول مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن برگزار شد.

طهرانچی در این مراسم با بیان اینکه قرآن کریم کتابی است که هرچقدر بشر جلو برود، بیشتر به آن نیاز پیدا می‌کند، اظهار کرد: عقل خودبنیان، انسان را به جایی رسانده که در علم و فناوری پیشرفته و در اخلاق و معنویت تهی شده و در المپیک امسال دیدیم که چه نگاهی را بر جامعه بشری حاکم می‌کنند. در این هنگام که بشریت چنین مسیری را در پیش گرفته، تنها مسیر معجزه پیامبر مکرم اسلام (ص) قرآن کریم منجر به سعادت است.

وی با اشاره به چهار مؤلفه دانایی، توانایی، روزی و حیات گفت: معجزه حضرت ابراهیم خلیل‌الله رفاه و امنیت بود و خانه‌ای را بنیان گذاشت که سرزمین امن و روزی شد. معجزه حضرت موسی کلیم‌الله عصایی بود که بر زمین می‌انداخت و جان می‌گرفت و ابزار توانایی بود. معجزه حضرت عیسی حیات و معجزه پیامبر خاتم (ص) کتاب دانایی و هدایت بود. آنچه بشر برای زندگی می‌خواهد، بدون قرآن کریم ممکن نیست.

وی ادامه داد: «جرج سارتن» می‌گوید قرآن تنها کتابی است که پس از ۲۰۰ سال به زبان علم دنیا تبدیل شد و هرکس می‌خواست از علم سخن بگوید، باید به زبان قرآن می‌نوشت در صورتی که پیش از آن زبان علم، زبان یونانی و فارسی بود. قرآن کتابی بوده که توسط کاتبان نوشته شد و از سینه‌ها به دفتر آمد و تنها کتابی است که هیچ اختلافی بین نسخه کنونی آن و اولین نسخه کتابت‌شده که مربوط به سده اول هجری قمری بوده، وجود ندارد و در طول حوادث هیچ تغییری نیافته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: قرآن کریم کتابی فرازمان و فرامکان در همه اعصار و نقاط دنیا و کتاب راهنمایی بشر بوده و تنها کتابی است که با تمسک به آن می‌توان پایه بنیان‌های جدید علم را بنا نهاد. همان‌طور که قرآن کریم پس از دو سده زبان علم شد، اکنون نیز می‌توانیم با تمسک به آن، بنیان‌های جدید علمی را بنا بگذاریم. باید با قرآن مأنوس شده و آن را قرائت کنیم؛ چراکه قرائت مقدمه معرفت بوده و پس از آن باید در آیات آن تفکر و تدبر داشته باشیم. این آیات برای همه اقوام است.

طهرانچی تأکید کرد: خداوند متعال قرآن را کتاب هدایت که حکایت‌های بسیار و پدیده‌شناسی از جنبه‌های مختلفی دارد، قرار داده که برای زندگی شخصی، زندگی اجتماعی، سیاست، اقتصاد و هر آنچه بشر لازم دارد، مفید است. دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه خود می‌داند این کتاب را مادبه (فرهنگستان و سفره) خود بداند. برگزاری مسابقات سراسری آموزشی قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی و رویداد‌های مشابه، رویه و برنامه مشخص این دانشگاه بوده که با همه کاستی‌ها، نقصان‌ها و ناتوانی که داریم، اگر به قرآن کریم تمسک بجوییم و به آن پناه بیاوریم، گشایش در راه خواهد بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی که نام آن به پسوند اسلامی مزین است، با پرداختن به حوزه قرآن و عترت معنا پیدا می‌کند، مطرح کرد: امیدوارم روزی شاهد باشیم که مسابقات قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین رویداد و رخداد دانشگاه باشد و همگان خود را متعهد بدانند که از این سفره بزرگ متنعم شوند و در این ادبستان بزرگ هدایت بشری شاگردی کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارشی از بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت پرداخت و توضیح داد: این دوره از مسابقات در سه گروه دانشجویان، استادان و کارکنان و در سه بخش معارفی، آوایی و جشنواره هنر و ادبیات دینی و پژوهشی برگزار شد و مجموعاً ۹۰ هزار و ۳۸۳ شرکت‌کننده در ۴۴ رشته گوناگون به رقابت پرداختند که مشارکت دانشجویان ۹۶ درصد، استادان سه درصد و کارکنان یک درصد بود.

وی تبیین کرد: دانشجویان برگزیده در هر سه بخش معارفی، آوایی و جشنواره هنر و ادبیات دینی و پژوهشی، به «سی و هشتمین جشنواره ملی دانشجویان کشور» که امسال به میزبانی وزارت بهداشت برگزار می‌شود، راه خواهند یافت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته