دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

برنامه‌های فرهنگی راهیان‌نور غرب و شمالغرب/ حضور کاپشن صورتی در یادمان‌ها

برنامه‌های فرهنگی راهیان‌نور غرب و شمالغرب  حضور کاپشن صورتی در یادمان‌ها
مسئول کمیته راویان و یادمان‌های دفاع مقدس گفت: برپایی غرفه فروش و پخش کتاب در راستای جذب مخاطب به کتابخوانی، روایت‌گری راویان مستقر در یادمان‌ها به صورت شبانه یا جلسات شب‌ خاطره از جمله تدارکات فرهنگی اردوهای راهیان نور است.
کد خبر : 925618

محمد جان‌نثار مسئول کمیته راویان و یادمان‌های دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره برنامه‌های یادمان‌های غرب و شمالغرب کشور عنوان کرد: در موضوع مدیریت یادمان‌ها و همچنین استقرار راویان در یادمان‌های دفاع مقدس کشور و راویان همراه کاروان‌ها، در غرب، ۶ یادمان در استان کرمانشاه، ۴ یادمان در کردستان و ۴ یادمان هم در آذربایجان غربی داریم که همه این سه استان با حضور زائران راهیان نور از اول مرداد تا آخر شهریور در بحث فضاسازی و امور فرهنگی، فعالند.

وی افزود: برای استقبال زائرین و همچنین یادمان‌ها فضا‌ها پویا سازی شده، امسال با تدابیر صورت گرفته سعی کردیم از راویان بومی هر استان استفاده کنیم و از راویان استان‌های دیگر به عنوان راوی مستقر استفاده نکنیم.

جان نثار افزود: به دنبال این هستیم که بتوانیم با هویت‌بخشی به پیشمرگان کُرد مسلمان که در دوران دفاع مقدس در جبهه‌های غرب و شمالغرب جان فشانی و ایثار کردند، (رزمنده‌ای از شهری بر فرض مشهد، اصفهان و یا هر شهر دیگری در مناطق غرب و شمالغرب شرکت می‌کرد و در مقابل ارتش بعث عراق، کومله، دموکرات و نیرو‌های منافق و مجاهدین خلق، می‌جنگید و نه تنها خودش بلکه خانواده‌اش در معرض آسیب مثل ترور یا مشکل روانی قرار می‌گرفت،) انتخاب کنیم به همین دلیل امسال تصمیم گرفتم به جای اینکه از بقیه استان‌ها راوی مستقر اعزام کنیم از بین پیشمرگان کرد مسلمان راوی، در یادمان‌ها استفاده کنیم.

روایتگری در دل کاروان‌ها

وی با بیان اینکه ماموریت ما در حوزه یادمان‌ها فضاسازی فرهنگی است، گفت: بنابراین علاوه بر اینکه راویان در یادمان‌ها روایتگری می‌کنند، در دل کاروان‌ها هم همراه هر اتوبوس حضور دارند. هر کاروان یک راوی دارد که مسلط به منطقه و جبهه‌های غرب و شمالغرب است، تا اتفاقات طول مسیر را روایتگری کند.

کدام یادمان‌ها بیشتر استقبال شده

جان نثار در پاسخ به سوالی مبنی بر استقبال مردم گفت: در استان کرمانشاه ۶ یادمان داریم که از آن میان ۴ یادمان با استقبال بیشتری از سوی زائرین همراه است، دو یادمان قصر شیرین و بازی‌دراز به علت گرمای هوا مورد استقبال کمتری است، ولی یادمانی مثل مرصاد در تنگه چارزبر که چند روز پیش هم همزمان با سالروز عملیات مرصاد در آنجا مراسمی برگزار شد، یکی از یادمان‌هایی هست که زائرین خیلی از آنجا بازدید می‌کنند. یادمان پاوه هم که راویان و دوستان ما درباره رشادت‌های شهید چمران و گروه دستمال سرخ‌ها و رزمندگان پیشمرگ کُرد که در شهر پاوه حضور داشتند، مورد توجه و استقبال زائرین هست.

وی افزود: در استان کردستان یادمان مریوان، یادمان والفجر ۴ یا شیخان، یادمان‌هایی است که زائرین بیشتر از آنها بازدید می‌کنند و یادمان شهدای دریاچه زریوار و یادمان بوالحسن که درباره رشادت رزمنده‌ها در عملیات کربلای ۱۰ است مورد اقبال عموم هستند.

مسئول کمیته راویان و یادمان‌های دفاع مقدس گفت: طبق تجربه و تعالیم انسان ساز اسلامی، راه حکومت بر قلب‌ها، محبت است. محبت یکی از راه‌های ارتباط گیری و اقناع سازی برای مخاطبین امروز محسوب می شود، سلاح دیگر ما، طنز است. خوشبختانه تعداد زیادی از راویان در این مسیر آموزش دیده‌اند تا از طریق بیان خاطرات طنز دوران دفاع مقدس برای قشر جوان، مفاهیم جهاد و شهادت را متفاوت منتقل کنند.

شیوه‌های ارتباط گیری موثر با مخاطب جوان

وی با اشاره به اینکه براساس تجربیات کتابی طنز با نام «شوخی به رنگ جبهه» را نوشته است، گفت: این خاطرات پلی مستحکم بین راوی و مخاطب ایجاد می‌کند. در بین این دوره‌ها که در کل استان‌ها برگزار می‌کنیم شیوه‌های ارتباط گیری موثر با مخاطب جوان هم آموزش می‌دهیم که خروجی این کار و موفقیت راویان در ارتباط گیری با زائرین این بود که زائر دانش آموز بعد از برگشت، خانواده را قانع می‌کند و به منطقه و بازدید می‌آورد.

جان نثار درباره برنامه‌های فرهنگی تدارک دیده شده برای راهیان غرب و شمالغرب کشور گفت: دایر کردن غرفه فروش کتاب و پخش کتاب در راستای جذب مخاطب به کتابخوانی را داریم، روایتگری راویان مستقر در یادمان‌ها صورت می‌گیرد، اجرای روایتگری در اردوگاه‌ها به صورت شبانه یا جلسات شب خاطره نیز انجام می‌شود.

وی افزود: غرفه کاپشن صورتی هم برپا خواهد شد، این غرفه نخستین بار در یادمان هویزه در اسفند ۱۴۰۲ و عید ۱۴۰۳ برگزار شد و بازخورد خوبی از آن گرفتیم، توصیه شده که در یادمان‌های دیگر هم برای کودکان این غرفه اجرایی شود. داخل اتوبوس‌ها هم در طول مسیر روایت‌گری صورت می‌گیرد و برنامه‌ها و مسابقات برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته