دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1403 - 00:06
تقویم علم؛

۱۲ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

۱۲ مرداد در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 925245

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۱۲ مرداد  برابر ۲ آگوست را ورق می‌زنیم.

***

زمان به وقت گرینویچ

۲ آگوست ۱۸۸۰ میلادی برای با ۱۲ مرداد ۱۲۵۹ خورشیدی، زمان به وقت گرینویچ (GMT) به‌طور رسمی در  پارلمان انگلستان تصویب شد. گرینویچ از سال ۱۶۷۵ مرکز ملی سنجش زمان بود اما در ابتدا صرفا برای کمک به ناوبری نیروی دریایی راه‌اندازی شده بود، اما تا زمانی که حمل و نقل بهبود نیافته بود در خشکی مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. در دهه ۱۸۴۰ با معرفی راه‌آهن، در بریتانیا به یک نظام زمانی ملی برای جایگزینی زمان محلی که در شهرستان‌ها و شهرهای بزرگ به‌طور واحد استفاده شود نیاز بود. زمان گرینویچ در آمریکا در ظهر ۱۸ نوامبر ۱۸۸۳ پذیرفته شد. تا پیش‌از آن، بیش‌از ۳۰۰ زمان محلی در ایالات متحده وجود داشت. GMT در ۱ نوامبر ۱۸۸۴ در سراسر جهان به تصویب رسید.

۱۲ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

مخترع تلفن

۲ آگوست ۱۹۲۲ میلادی برابر با ۱۲ مرداد ۱۳۰۱ خورشیدی، الکساندر گراهام بل مخترع اسکاتلندی‌‌آمریکایی تلفن درگذشت. بل در ۷ مارس ۱۸۷۶ میلادی،  اختراع «بهبود در تلگراف» را به ثبت رساند و با این‌کار، پایه ایجاد تلفن را بنا نهاد و ۱۰ مارس ۱۸۷۶ میلادی اولین تماس تلفنی تاریخ را انجام داد. دستیارش، توماس واتسون که در اتاق مجاور در بوستون بود، صدای بل را ازطریق دستگاه آزمایشی شنید که به او گفت: «آقای واتسون، بیایید اینجا. با شما کار دارم.» این اولین آزمایش موفق بل با تلفن بود که در ورودی ۱۰ مارس دفترچه یادداشت آزمایشگاهی او ثبت شده است. در همان روز، بل با اشتیاق از موفقیت بزرگش برای پدرش نوشت و در آن نامه حدس زد که «روزی فرا می‌رسد که سیم‌های تلگراف [تلفن] مانند آب و گاز به خانه‌ها کشیده خواهد شد و دوستان بدون ترک خانه با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد.» اواخر همان سال، او موفق شد تماس تلفنی را ازطریق خطوط بیرونی برقرار کند.

۱۲ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

الیشا گری

۲ آگوست ۱۸۳۵ میلادی برابر با ۱۲ مرداد ۱۲۱۴ خورشیدی، الیشا گری، مخترع آمریکایی که ایده‌های خودش را برای تلفن در اداره ثبت اختراعات آمریکا فقط چند ساعت پس از الکساندر گراهام بل ثبت کرد، به‌دنیا آمد. بل طی یک نبرد حقوقی معروف در اولویت قرار گرفت. گری بعدها برای وسترن الکتریک کار کرد و در آنجا چاپگر تلگراف، جعبه تماس پاسخگوی سامانه ای‌دی‌تی را طراحی کرد. او همچنین خالق تصادفی اولین ساز موسیقی الکترونیکی بود. این ساز درواقع یک نوسان‌ساز تک‌نت پایه بود که از مدار الکترومغناطیسی خود-ارتعاشی استفاده می‌کرد. برای شنیدن آن تک‌نت، او دستگاه بلندگوی ساده‌ای با دیافراگم ارتعاشی در میدان مغناطیسی ساخت. اولین تلگراف موزیکال یا تلگراف هارمونیک او دارای مدارهای تک نت کافی برای نواختن دو اکتاو بود. هرچند گری نتوانست در اختراع تلفن از بل ببرد اما توانست بیش‌از ۷۰ اختراع دیگر را به نام خودش ثبت کند.

۱۲ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

تلفن تریم‌لاین

۲ آگوست ۱۹۶۵ میلادی برابر با ۱۲ مرداد ۱۳۴۴ خورشیدی، تلفن مدل تریم‌لاین در سراسر منطقه خدمات تلفن بل میشیگان با یک دلار هزینه اضافی ماهانه در دسترس همه مشتریان قرار گرفت. شرکت تلفن بل میشیگان اولین تلفن تریم‌لاین را در ایالات متحده در ۲۱ اکتبر ۱۹۶۳ در خدمت قرار داده بود. در این مدل تلفن، شماره‌گیر و دکمه قطع تماس دیگر روی پایه قرار نداشتند، بلکه بین میکروفون و بلندگو در قسمت گوشی تعبیه شده بودند. به‌این‌ترتیب، کاربر می‌توانست تماس را بدون نیاز به پایه، مستقیم روی گوشی که در آشپزخانه یا در تختخواب استفاده از آن راحتتر بود شماره‌گیری کند. سال ۱۹۷۷، مجله فورچون این مدل تلفن را به‌عنوان یکی از ۲۵ محصول با طراحی برتر آمریکا انتخاب کرد. پایه این تلفن‌ها قابلیت نصب روی دیوار داشت و سیم فنری اتصال گوشی به پایه به اندازه‌ای که به کاربر اجازه دهد تا حدی جابه‌جا شود بلند بود. نمونه‌های اولین این تلفن‌ها شماره‌گیر چرخشی داشتند و بعدها مدل‌های با شماره‌گیر کیبوردی هم به بازار معرفی شد. دستگاه‌های تریم‌لاین تا پیش‌از عرضه تلفن‌های بی‌سیم بسیار در همه دنیا از محبوبیت بالایی برخوردار بودند.

۱۲ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته