دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1403 - 10:43

لکه سرخ بزرگ مشتری چگونه تغذیه می‌شود؟

لکه سرخ بزرگ مشتری چگونه تغذیه می‌شود؟
لکه سرخ مشتری که به چشم مشتری مشهور است، بزرگترین طوفان در منظومه شمسی شناخته می‌شود. این پدیده با جذب طوفان‌های کوچکتر اندازه خود را حفظ می‌کند.
کد خبر : 924811

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دانشمندان دریافتند که لکه سرخ بزرگ مشتری  با جذب طوفان‌های کوچکتر اندازه خود را حفظ می‌کند. لکه سرخ مشتری که چشم مشتری نیز معروف است، بزرگترین طوفان در منظومه شمسی است.

 بدون جذب طوفان‌های کوچک، این لکه نمی‌توانست همچنان لقب بزرگترین طوفان منظومه شمسی رادر اختیار داشته باشد. 

کالب کیونی دانشجوی دکترای نجوم از دانشگاه ییل می‌گوید که از طریق مدل‌سازی عددی، می‌توان فهمید که چگونه طوفان‌های کوچک‌تر لکه قرمز بزرگ را تغذیه و اندازه آن را حفظ می‌کنند.

در پایان قرن نوزدهم قطر لکه قرمز بزرگ 39000 کیلومتر بود و اکنون 14000 کیلومتر است.

لکه سرخ بزرگ مشتری چگونه تغذیه می‌شود؟

زمین با قطر 12742 کیلومتر درون آن قرار می گیرد. با این حال، اندازه چشم معروف مشتری به طور قابل توجهی کوچک شده است.

آب و هوا در زمین و مشتری

مشتری با زمین متفاوت و آب و هوای آن بسیار پویاتر است. با این حال، سیالات، به ویژه گازهای اتمسفر، بر اساس قوانین خاصی رفتار می‌کنند که می‌توان آن را با استفاده از دینامیک سیالات مطالعه کرد. کیونی و همکارانش با استفاده از یافته‌های محققان از فرآیندهای جوی در زمین، سعی کردند بفهمند که در مشتری چه می‌گذرد.

پژوهش انجام گرفته در سال 2021 نشان داد که لکه قرمز بزرگ، طوفان‌های کوچک‌تری را که با آن مواجه می‌شود جذب کرده و در طی این فرآیند بزرگ‌تر می‌شود. محققان از پدیده مشابه مشاهده شده در زمین برای ایجاد مدل‌هایی از جو مشتری استفاده کردند.

لکه سرخ بزرگ مشتری چگونه تغذیه می‌شود؟
سیستم‌های پرفشار طولانی‌مدت به نام گنبدهای حرارتی می‌توانند در جریان‌های جت جو زمین شکل گیرند، جایی که این جریان‌ها تا حد توقف کامل کند می‌شوند. این گنبدها می‌توانند با به دام انداختن توده هوای گرم در زیر گنبد، به شکل‌گیری امواج گرمایی و خشکسالی کمک کنند.

مدت زمان وجود این گنبدها به پادسیکلون‌ها و سایر پدیده‌های آب و هوایی بستگی دارد. محققان با استفاده از این اطلاعات، مدلی از جو مشتری و لکه سرخ بزرگ را با شبیه‌سازی تعامل بین طوفان‌ها ایجاد کردند.

با مدل‌سازی‌ها معلوم شد که وقتی طوفان کوچک‌تری با لکه قرمز بزرگ برخورد می‌کنند، کله قرمز اندازه خود را حفظ یا حتی افزایش می‌دهد. هر چه این فعل و انفعالات بیشتر باشد، پایداری لکه افزایش می‌یابد. همچنین طوفان‌های قدرتمندتر لکه قرمز بزرگ را تقویت می‌کنند. 

همچنین مطالعه اتمسفر مشتری به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از سازوکار آب و هوا روی زمین داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته