دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دانشمندان: مشتری اقیانوسی از گاز است

دانشمندان: مشتری اقیانوسی از گاز است
دانشمندان به تازگی دریافته‌اند که سیاره مشتری اقیانوسی از گاز است.
کد خبر : 916045

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، لیا سیگلمن، اقیانوس‌شناس فیزیکی دانشگاه کالیفرنیا و محقق موسسه اقیانوس‌شناسی اسکریپس سن دیگو، طوفان‌های سیاره مشتری را از طریق بررسی دقیق رفتار اقیانوس‌های زمین مورد مطالعه قرار داده است تا مشخص کند که طوفان‌های سهمگین این غول گازی چه قدرتی دارند.

وی پس از بررسی‌های خود با انتشار بیانیه‌ای گفت: سیاره مشتری اساساً از اقیانوسی از گاز تشکیل شده است.

تحقیق اولیه سیگلمن که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، نشان داد که طوفان‌های مشتری از طریق همرفت به همان روشی که طوفان‌های زمین هستند نیرو می‌گیرند. در ادامه این مطالعه، سیگلمن و تیمش اکنون در حال تجزیه و تحلیل رشته‌ها یا «پیچک‌های پیچ‌دار» هستند که بین گرداب‌های مشتری، دیده می‌شوند.

این مشاهده از طریق تصاویر ماهواره‌ای که فضاپیمای جونو ناسا از سیاره مشتری گرفته رصد شده است.

سیگلمن با محاسبه سرعت افقی باد‌ها از طریق تجزیه و تحلیل تصاویر مادون قرمز، متوجه شد که آنها مشابه جبهه‌های جو زمین هستند و مانند جبهه‌های سرد یا جبهه‌های طوفان رفتار می‌کنند. این جبهه‌ها مرزی را بین توده‌هایی با چگالی‌های مختلف نشان می‌دهند. (در زمین معمولاً به دمای جو و شوری اقیانوس بستگی دارد). جبهه‌ها معمولاً با باد‌ها یا جریان‌های قوی در امتداد لبه‌های خود در ارتباط هستند که به طوفان‌های سیاره مشتری کمک می‌کند.

محققان درواقع باور دارند، امواج گازی شدید سیاره مشتری ممکن است شباهتی با اقیانوس‌های زمین داشته باشند. این امر ممکن است به دلیل وجود گرداب‌های بزرگ در این سیاره و جریان‌های گازی قوی که آنجا وجود دارد باشد.

این گرداب‌ها می‌توانند به عنوان یک نوع «ابرساحل» برای سیاره مشتری عمل کنند، مانند اقیانوس‌های زمین که امواج و جریان‌های قوی دارند. این امر نشان از این دارد که برخی از فرآیند‌های زمینی ممکن است در سیاره‌های دیگر نیز وجود داشته باشد و شباهت‌هایی بین مشتری و زمین پیدا شود.

این مطالعات جدید می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بهتر درک کنند که چگونه سیارات دیگر در منظومه شمسی و در سیارات دیگری که خارج از آن وجود دارند، عمل می‌کنند و چه تاثیری بر روی زندگی موجوداتی که ممکن است روزی در آنها حیات داشته باشند، دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته