دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تصاویر شگفت‌انگیز ناسا از قمر کوچک سیاره مشتری

تصاویر شگفت‌انگیز ناسا از قمر کوچک سیاره مشتری
فضاپیمای ناسا توانسته تصاویری از قمر کوچک سیاره مشتری تهیه کند که بواسطه داده‌های حاصل از آن اکتشاف این سیاره و قمر‌های آن وارد فاز جدیدی می‌شود.
کد خبر : 911579

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، جونو، کاوشگر سیاره مشتری به تازگی تصاویری از آمالتیا، قمر کوچک این سیاره گرفته و نشان داده که آمالتیا، دارای سطح قرمز و انرژی عجیبی است.

در واقع، جونو، پنجمین قمر مشتری را در حال عبور از لکه سرخ بزرگ سیاره غول پیکر مشاهده کرده و به اخترشناسان منظره نادری از این قمر طبیعی کوچک، اما جذاب ارائه داده است.

عکس‌های جدید جونو، نگاه خوبی را به کمربند‌های رنگارنگ مشتری و طوفان‌های در حال چرخش آن و همچنین لکه سرخ‌رنگ بزرگ ارائه می‌دهند. 

دانشمندان می‌گویند، با وجود اینکه آمالتیا پنجمین قمر بزرگ مشتری است، ابعاد نسبتاً متوسطی دارد. با شکل نامنظم مانند سیب زمینی، محور طولانی آن فقط ۱۵۵ مایل (۲۵۰ کیلومتر) امتداد دارد و باریک‌ترین نقطه آن تنها ۷۹ مایل (۱۲۸ کیلومتر) است. اندازه گیری گرانش توسط فضاپیمای گالیله ناسا در اوایل دهه ۲۰۰۰ به این نتیجه رسید که آمالتیا کمی بیشتر از حد تصور جامد است.

در حال حاضر، جونو برای نخستین بار تصاویری از آمالتیا در طول ۵۹ امین پرواز نزدیک خود از مشتری تهیه کرده است.

تصاویر شگفت‌انگیز ناسا از قمر کوچک سیاره مشتری

آمالتیا باعث شده تا سیاره مشتری به زیبایی‌های خاص و منحصر به فرد خود معروف شود.

لکه قرمز بزرگ یکی از ویژگی‌های بارز سطح مشتری است که دائماً توجه دانشمندان و علاقمندان به فضا به خود جلب کرده است. این لکه قرمز بزرگ یک بارگذاری غنی از گاز‌های جوی سیاره مشتری است که به شدت در جو تلاطم ایجاد می‌کند؛ وقتی آمالتیا از بالای این لکه قرمز عبور می‌کند، نمایی فوق العاده زیبا شکل می‌گیرد.

این مشاهده باعث شده تا دانشمندان با شور و شوق بیشتری به قمر آمالتیا و لکه قرمز بزرگ مشتری مشغول شوند. این رویداد نشان دهنده تنوع و فراوانی زیبایی‌های ناشناخته فضایی است که هنوز برای کشف و بررسی پیش رو داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته