دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1403 - 21:49

«آنفولانزای تفلون» چیست؟

«آنفولانزای تفلون» چیست؟
در صورت استنشاق و تنفس بخار حاصل از داغ شدن ظروفی که با پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) پوشانده شده‌اند، علائمی شبیه آنفولانزا در بدن ایجاد می‌شود. علائم تب پلیمری شامل سفتی قفسه سینه، سرفه، مشکل در تنفس و سردرد است.
کد خبر : 924772

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، «مراکز سموم در آمریکا» که مدیریت ۵۵ مرکز سم‌شناسی در این کشور را بر عهده دارد، گزارشی در مورد ابتلای بیش از ۲۶۵ مورد مشکوک به «تب دود» در سال ۲۰۲۳ را منتشر کرده است که بالاترین تعداد موارد ابتلا از سال ۲۰۰۰ میلادی در این کشور است.

به گفته این مراکز، طی دو دهه گذشته، بیش از ۳۶۰۰ گزارش از موارد مشکوک تب دود گزارش شده است. به گفته این مراکز، همه این موارد نه تنها در خانه که بسیاری از آنها در محل کار اتفاق افتاده‌اند. آماری که توجه ویژه به نحوه صحیح استفاده از این نوع ماهیتابه‌ها در هنگام پخت و پز را می‌طلبد.
علائم «آنفولانزای تفلون» چیست؟

در صورت استنشاق و تنفس بخار حاصل از داغ شدن ظروفی که با پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) پوشانده شده‌اند، علائمی شبیه آنفولانزا در بدن ایجاد می‌شود. علائم تب پلیمری شامل سفتی قفسه سینه، سرفه، مشکل در تنفس و سردرد است.

به گفته داری‌ین ساتون، علائم این عارضه در طی دو تا سه روز از بین می‌روند، اما اثرات طولانی مدت این وضعیت همچنان ناشناخته‌اند.

ساتون می‌گوید: «ما هنوز از اثرات بلندمدت آن اطلاعی نداریم، اما می‌دانیم که این مواد شیمیایی با ابتلا به ناهنجاری‌های تیروئید، برخی سرطان‌ها، مانند سرطان کلیه و همچنین مشکلات خاص ناباروری مرتبط هستند.»

مواد پر و پلی فلوئوروآلکیل یا به اختصار (PFAS) نوعی ترکیب شیمیایی است که برای دهه‌ها در محصولاتی مانند ظروف نچسب، لوازم آرایشی و لباس‌های ضد آب استفاده شده است، اما به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، به تازگی اثرات نامطلوب آن بر سلامتی گزارش شده است.

توصیه‌هایی در استفاده از ظروف تفلون

دکتر ساتون توصیه می‌کند که «مردم ظروف نچسب فرسوده و آن‌هایی که بیش از ۳ تا ۵ سال از زمان استفاده شان می‌گذرد را دور بریزند. علاوه بر این، تابه‌ها باید در مکان‌هایی با تهویه مناسب استفاده شوند.»

به گفته سازندگان این ظروف، مراقبت صحیح از قابلمه‌ها و تابه‌های نچسب برای جلوگیری از ایجاد خش در آن‌ها بسیار مهم است.

از همه مهمتر آنکه ماهیتابه‌های تفلون نباید بالای ۲۶۰ درجه سانتیگراد حرارت داده شوند. بدین منظور پرهیز از گرم کردن تابه خالی روی حرارت زیاد اجاق گاز و اجتناب از قرار دادن آن‌ها در دمای بالای فر از مواردی است که حتما باید رعایت شود.

به گفته مرکز سموم، اگر فردی علائم تب پلیمری را تجربه کرد، به او توصیه می‌شود تا از منبع بخار فاصله گیرد. نوشیدن مایعات و استفاده از مسکن‌های بدون نسخه برای کنترل تب و بدن درد نیز توصیه می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آنفولانزا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته