دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سرهنگ مومنی در گفت‌وگو با آنا خبر داد:

مجازات پوشش پلاک، از جریمه ۷۰۰ هزار تومانی تا ۱ سال حبس

مجازات پوشش پلاک، از جریمه ۷۰۰ هزار تومانی تا ۱ سال حبس
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: برابر ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، برای هر کسی که پلاک وسیله نقلیه خود را مخدوش کند از ۶ ماه تا ۱ سال حبس در نظر گرفته شده و جریمه نقدی این جرم درحال حاضر ۷۰۰ هزار تومان است.
کد خبر : 924787

سرهنگ احسان مومنی معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: پوشاندن، دستکاری و مخدوش کردن پلاک وسیله نقلیه برابر قانون جرم است و قانونگذار برای آن مجازات مشخصی را در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: برابر ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، برای هر کسی که پلاک وسیله نقلیه خود را مخدوش کند از ۶ ماه تا ۱ سال حبس در نظر گرفته شده و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز با این تخلف به طور ویژه برخورد می‌کند. 

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: اقدامات پلیس راهور تهران برای برخورد با کسانی که مرتکب جرم پوشش پلاک می‌شوند با موضوعاتی چون روان‌سازی ترافیک، کاهش تصادفات و احترام به حقوق سایر شهروندان مرتبط است.

سرهنگ مومنی تاکید کرد: انجام جرایمی نظیر سرقت در معابر معمولا توسط افرادی انجام می‌شود که پلاک وسیله نقلیه خود به ویژه موتور سیکلت شان را دستکاری کرده و یا به طرق مختلف آن را پوشانده‌اند و برای افزایش هر چه بیشتر امنیت شهروندان پلیس راهور تهران، برخورد با موتورسواران متخلفی که مرتکب این جرم می‌شوند را در دستور کار خود قرار داده است.

وی همچنین اضافه کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون راکبین بیش از ۱۰۵ هزار موتورسیکلت  که تخلف قانون در رابطه با پوشش پلاک داشتند را اعمال قانون کرده و ۹۹ هزار خودرو نیز به همین دلیل تخلف پوشش پلاک برخورد شده است.

اقدامات ۳ گانه پلیس راهور در برخورد با جرم پوشش پلاک!

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه یادآور شد: همکارانم در مرحله اول در برخورد با افرادی که پلاک موتورسیکلت خود را پوشانده‌اند هم وی را برابر قانون جریمه کرده و هم از این پوشش رفع اثر می‌کنند و راکب موتور را به بازسازی و سالم کردن پلاک پیش از حرکت مجبور می‌کنند.

سرهنگ مومنی تصریح کرد: در صورت تکرار و در گام دوم در مواجهه با کسانی که مرتکب جرم پوشش پلاک بشوند، علاوه بر اعمال قانون و رفع اثر پلاک، به کلاس‌های آموزشی ۲ ساعته اعزام می‌شوند تا در صورت ناآگاهی و عدم اطلاع از جرم بودن پوشش پلاک، آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: سومین گام در برخورد با پوشش پلاک و تکرار برای بار سوم، افراد متخلف به دادسرا معرفی می‌شوند تا قانون مجازات بازدارنده‌تری را برای این متخلفان تعیین و اجرا کند.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: تعداد پوشش پلاک در موتورسیکلت‌ها بیشتر است و همکاران من به همراه یک نفر از پرسنل خدماتی شهرداری در محل‌هایی که اطراف و پیاده‌روهای مثلا مجتمع‌های تجاری وجود دارد و موتورسیکلت زیادی پارک می‌شود، موتورسیکلت‌ها را مورد بررسی و بازدید قرار داده و در صورت داشتن پوشش پلاک، افسر پلیس راهور آن‌ها را جریمه کرده و عوامل خدماتی شهرداری از پوشش پلاک رفع اثر و پلاک را خوانا می‌کنند.

رفع اثر از ۶۶ هزار پوشش پلاک موتورسواران متخلف!

سرهنگ مومنی اضافه کرد: در سال جاری تا کنون ۶۶ هزار رفع اثر پوشش پلاک از  موتورسیکلت موتورسواران متخلف انجام شده است.

وی تاکید کرد: تقریبا نیمی از فوتی‌های تصادفات مربوط به موتورسواران است و با بررسی های انجام شده مشخص شد که بیشتر این حوادث تلخ به دلیل خاموشی چراغ موتور به علت خرابی آن و یا دیده نشدن در تاریکی شب رخ داده است و ما برای کاهش تلفات این حوادث، برچسب‌هایی طراحی و بر روی موتورسیکلت‌ها نصب کرده و آشکارسازی می‌کنیم که در جریان حرکت در طول شب بهتر دیده شوند تا از تکرار حوادث مشابه و تصادفات متعدد جلوگیری شود.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: بر طبق جدول جدید جرایم رانندگی، مجازات نقدی جرم پوشش پلاک در حال حاضر مبلغ ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده و پلیس هم به طور قاطع با افرادی که چنین جرمی را مرتکب شوند به طور قاطع برخورد خواهد کرد و آگاه‌سازی‌های لازم انجام شده است . 

سرهنگ مومنی یادآور شد: در حال حاضر در ورودی‌های نقاط مربوط به اجرای طرح ترافیک و طرح آلودگی هوا، عوامل پلیس راهور تهران بزرگ مستقر هستند و با جدیت با تخلف پوشش پلاک برخورد می‌کنند و نتایج اولیه افزایش جریمه این جرم و نقش بازدهرندگی افزایش جرایم در کاهش تخلفات و جرایم رانندگی را تا روزهای آینده اعلام خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: از نظر پلیس پوشش پلاک به هر نحوی از دستکاری یا مخدوش کردن آن تخلف نیست و جرم محسوب می‌شود و در اغلب موارد افراد عادی چنین جرمی را مرتکب نمی‌شوند و بلکه افرادی که قصد انجام جرمی را دارند دست به چنین اقدامی می‌زنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته