دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 فروردين 1394 - 10:00
نگاهی به وضعیت زنان ایرانی در گفت‌وگو با شهین‌دخت مولاوردی؛

مطلوب ما این است که معاونت زنان، به سازمان برنامه و بودجه زنان تبدیل شود

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده معتقد است ؛ به دلیل مهم بودن مساله زنان و حقوق و توانمندی و نادیده‌گرفتن‌های تاریخی، زنان حالا باید در اولویت تصمیم‌گیری نهاد‌ها و سازمان‌ها در کشور قرار گیرند تا بتوان به بهبود کیفی زندگی و حیات اجتماعی و سیاسی زنان ایرانی کمک کرد.
کد خبر : 9243

شهیندخت مولاوردی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی آنا درباره جایگاه معاونت زنان ریاست جمهوری اظهار کرد: معاونت یا در واقع نهاد سیاست‌گذار یا ستادی طبق اصل 134 قانون اساسی یکی از معاونت‌هایی است که رئیس‌جمهور می‌تواند به تعداد لازم و مورد نظر به تشکیل آن بدهد؛ با توجه به جایگاه این‌گونه تشکیلات در دنیا که به آن مکانیزم‌های نهادی برای پیشرفت زنان می‌گویند، وظیفه این‌گونه نهادها هماهنگی فعالیت‌های مربوط به زنان و خانواده است.


وی افزود: معاونت زنان در بعضی کشورها شامل گروه جوانان، ورزش، کودکان و سالمندان نیز می‌شود، بر همین اساس عناوینی که این نهادها دارند متنوعند. هماهنگی بین وظایف دستگاه‌ها در امور زنان و خانواده و پیگیری وظایف دستگاه‌ها در این زمینه وظایف ذاتی دستگاه‌ها در حوزه زنان را در بر می‌گیرد بر همین اساس این‌که بتوانند برنامه و بودجه حساس به جنسیت را پی‌ریزی بکنند؛ یعنی بتوانند برنامه‌هایی را تنظیم کنند که حساس به جنسیت باشد و همین‌طور بودجه حساس به جنسیت باشد. این وظیفه اصلی است که به آن «وکال پوینت» می‌گویند. اگر نهادها و تشکیلات بتوانند ماموریت خود را در این زمینه به درستی انجام دهند نگاه‌ها عوض خواهد شد و آن جایگاه تشریفاتی از حالت صوری و ظاهری خارج می‌شود.


معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که معاونت زنان چطور می‌تواند نقش خود را به درستی اجرایی کند، گفت: در موضوع زنان و خانواده سایر دستگاه‌ها وظایفی دارند و در حال حاضر نیز مسئولیت های خود را اجرا می کنند و به این معنا نیست که ما یک دیواری بین زن و مرد بکشیم و بگوییم که مثلا 18 وزارتخانه برای مردها و یک معاونت برای زنان؛ بلکه این معاونت باید فضاسازی کرده و ظرفیت ها و پتانسیل موجود را مدیریت کند بنابراین به این معنا نیست که ما همانند سال های پیش بودجه جداگانه‌ای را درخواست کنیم و بگوییم کل بودجه متعلق به مردان است و آن بودجه محدودی که قابل قیاس نیست با آن بودجه عظیمی که در جامعه هزینه می‌شود را بگوییم این فقط برای زنان و خانواده است.


وی با یادآوری اینکه زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند افزود: مطلوب این است که کل دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها در مجموع برای زنان و خانواده برنامه‌ریزی کنند به طوری که نه تنها برای زنانی که زیرمجموعه‌شان هستند و جزو کارکنان‌شان هستند، بلکه برای زنان جامعه این برنامه را داشته باشند. همچنین متناسب با آن برنامه‌ها و بودجه لازم را پیشنهاد دهند


مولاوردی یادآور شد: باید بتوانیم الگویی را که در زمان تدوین برنامه چهارم توسعه داشتیم به همین ترتیب داشته باشیم. من فکر می‌کنم آن زمان است که معاونت تبدیل می‌شود به سازمان برنامه و بودجه زنان، یک همچنین جایگاه و موقعیتی مطلوب ما است.








هم اکنون طبق ماده 230 برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده به تصویب هیئت وزیران دولت دهم رسیده و ما تا پایان برنامه پنجم توسعه ملزم به اجرای این برنامه جامع هستیم و پس از آن نیز بسترهای اجرایی به تصویب رسیده و برای تک تک دستگاه‌ها وظایفی تعیین شده و تقسیم کار فعلی در خصوص آن 14 محور ماده 230 صورت گرفته است

وی در پاسخ به این سوال که چقدر چارچوب‌های مورد نظر دولت فعلی در حوره زنان و خانواده با برنامه های دولت قبلی هماهنگی دارند، گفت: هم اکنون طبق ماده 230 برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده به تصویب هیئت وزیران دولت دهم رسیده و ما تا پایان برنامه پنجم توسعه ملزم به اجرای این برنامه جامع هستیم و پس از آن نیز بسترهای اجرایی به تصویب رسیده و برای تک تک دستگاه‌ها وظایفی تعیین شده و تقسیم کار فعلی در خصوص آن 14 محور ماده 230 صورت گرفته است. ما چون باید گزارش اجرای ماده 230 را ارائه کنیم حتما باید این موضوع را مورد توجه قرار می‌دادیم که تا جایی که اقتضا کند تطبیق این برنامه‌ها با رویکرد دولت تدبیر و امید صورت بگیرد.


مولاوردی در مورد انتقادات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به سفرهای خارجی معاونت زنان گفت: حجم بسیار وسیع گزارش هایی که در حوزه بین المللی از دولت قبل برجا مانده نشان می دهد ملاقات‌های دوجانبه، سفرهای دو جانبه در دولت های قبل نیز وجود داشته است البته در جلسه سازمان ملل، ظاهرا فقط یک بار خود رئیس مرکز دولت قبل توانستند شرکت کنند اما یکی دو بار هم نمایندگان دولت توانستند شرکت کنند، همچنین شنیدم که یکی دو سال نیز به آنان ویزا داده نشده بود بنابراین نشان می دهد که نمایندگان و مدیران دولت قبل تا جایی که توانستند در این حوزه فعال بودند چندین دوره آموزشی برگزار کردند حتی محور توسعه تعاملات بین‌المللی در همین برنامه جامع مفصل وظایف دستگاه‌های ذی‌ربط را تبیین کردند و بسیار فعال بودند.


وی ادامه داد: حساسیتی که درباره ما وجود دارد شاید از همان تغییر رویکرد ناشی می‌شود. نگرانی‌هایی که برای رویکرد خاصی ایجاد کرده شاید به همین برمی‌گردد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته