دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یک دُز واکسن HPV و اثرات طولانی آن در بسیاری از سرطان‌ها

یک دُز واکسن HPV و اثرات طولانی آن در بسیاری از سرطان‌ها
سرطان دهانه رحم، عامل اصلی سرطان و مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان سراسر جهان است و ترکیبی از واکسیناسیون HPV و غربالگری سرطان دهانه رحم می‌تواند تا حد زیادی از بروز سرطان و مرگ و میر جلوگیری کند.
کد خبر : 924293

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا- *مریم اسلامی؛ بیش از یک دهه پس از واکسیناسیون معلوم شد، زنانی که یک دوز واکسن ویروس پاپیلومای انسانی HPV دریافت کرده بودند، همچنان در برابر عفونت دهانه رحم با دو نوع HPV عامل سرطان که هدف این واکسن هستند، یعنی HPV۱۶ و ۱۸ محافظت می‌شدند.

یافته‌های جدید از یک پیگیری گسترده از آزمایش واکسن HPV کاستاریکا با حمایت NCI است.

در یک تجزیه و تحلیل مرتبط دوم، محققان این کارآزمایی دریافتند که یک دوز واحد واکسن هم چنین محافظت طولانی‌مدتی در برابر سه نوع دیگر HPV ایجادکننده سرطان ارائه می‌کند. این واکسن همچنین محافظت متقاطع کمتری را در برابر دو نوع HPV سرطان‌زای دیگر ارائه کرد.

Lauri Markowitz، مدیر علوم HPV در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری CDC))، گفت: یافته‌ها، نتایج قبلی را تأیید و گسترش می‌دهند، مطالعه پیگیری ۷ ساله آزمایش کاستاریکا، داده‌های بیشتری را برای پشتیبانی از برنامه یک دوز با این واکسن HPV خاص ارائه می‌کنند. نتایج در ۲۴ فوریه در مجله موسسه ملی سرطان منتشر شد.

واکسن مورد استفاده در این آزمایش که به نام Cervarix شناخته می‌شود، دیگر در ایالات متحده موجود نیست، اما همچنان در برخی کشور‌ها استفاده می‌شود. این یکی از سه واکسن HPV توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی است که در برابر عفونت‌های مقاربتی با انواع HPV عامل بیماری محافظت می‌کند.

Aimée Kreimer، محقق کارآزمایی کاستاریکا، دکترای بخش اپیدمیولوژی و ژنتیک سرطان NCI (DCEG) گفت: توانایی محافظت در برابر بسیاری از عفونت‌های عامل سرطان HPV تنها با یک دوز واکسن به جای دو یا سه دوز توصیه شده در حال حاضر، تفاوت بسیار زیادی در پیشگیری از بیش از نیم میلیون مورد جدید سرطان دهانه رحم و بیش از سالانه ۳۰۰۰۰۰ مرگ ناشی از این بیماری در سراسر جهان، دارد.

با این حال، Kreimer و Markowitz هشدار دادند، داده‌های چندین مطالعه در حال انجام دیگر، از جمله مطالعه بزرگ ESCUDDO به رهبری NCI در کاستاریکا، برای تأیید اینکه یک دوز واکسن HPV به اندازه کافی محافظت می‌کند و تعیین اینکه آیا یک دوز واحد به اندازه دو یا سه دوز مؤثر است، لازم است. آنها گفتند که چنین یافته‌هایی می‌تواند از تغییرات در دستورالعمل‌های واکسیناسیون جهانی حمایت کند.

مزایای بهداشت عمومی برنامه یک دوز

عفونت‌های مداوم با HPV نوع ۱۶ و ۱۸ باعث حدود ۷۰ درصد از سرطان‌های دهانه رحم می‌شود. Sabrina Tsang، دانشجوی فوق دکتری DCEG، که رهبری تجزیه و تحلیل تکمیلی حفاظت متقاطع واکسن را بر عهده داشت، گفت: سه نوع HPV دیگر (۳۱، ۳۳ و ۴۵) ۱۳ درصد دیگر از موارد سرطان دهانه رحم را تشکیل می‌دهند. عفونت‌های HPV عمدتاً HPV۱۶ می‌توانند باعث سرطان‌های دیگر ناحیه تناسلی و مقعد در مردان و زنان شوند.

سرطان دهانه رحم، عامل اصلی سرطان و مرگ و میر ناشی از سرطان، در زنان در سراسر جهان است. ترکیبی از واکسیناسیون HPV و غربالگری سرطان دهانه رحم می‌تواند تا حد زیادی بروز سرطان دهانه رحم و مرگ و میر را کاهش دهد. اما نرخ جهانی واکسیناسیون HPV کم است و بسیاری از کشورها، برنامه واکسیناسیون HPV یا غربالگری معمول ندارند.

Markowitz گفت: اگر ما فقط به یک دوز از واکسن نیاز داشته باشیم، از نظر لجستیکی آسان‌تر و هزینه کمتری برای تجویز می‌شود.  
او افزود که زیرساخت مورد نیاز برای تجویز دوز‌های متعدد، از جمله ردیابی زمانی که هر فرد اولین دوز خود را دریافت کرده است، مانع مهمی برای دستیابی به واکسیناسیون گسترده است. "واکسنی که در آن شما می‌توانید به همه یک دوز تزریق کنید، رویکرد بسیار ساده تری است. "
علاوه بر این، دکتر Kreimer گفت، در حال حاضر کمبود جهانی واکسن HPV وجود دارد و نیاز به تنها یک دوز به افراد بیشتری اجازه می‌دهد واکسینه شوند.

بینش از پیگیری طولانی مدت

کارآزمایی کاستاریکا یک کارآزمایی بالینی تصادفی ۴ ساله با سه دوز واکسن HPV بود. دکتر کریمر و همکارانش بیشتر از ۴ سال بیشتر زنان واکسینه شده با HPV را دنبال کردند. حدود ۲۰ درصد از زنان در کارآزمایی کمتر از سه دوز واکسن دریافت کردند.

بنابراین، محققان توانستند اثربخشی یک و دو دوز را ارزیابی کنند. دلایل اصلی عدم دریافت هر سه دوز، حاملگی یا یافته‌های غیرطبیعی دهانه رحم از غربالگری معمول سرطان دهانه رحم بود.

برای درک مدت زمان محافظت از واکسن، محققان به دنبال زنان در آزمایش در یک مطالعه پیگیری طولانی مدت، به دست آوردن نمونه‌های دهانه رحم و خون ۷، ۹ و ۱۱ سال پس از واکسیناسیون، ادامه دادند.

Kreimer  گفت: در این جدیدترین تجزیه و تحلیل، ما متوجه شدیم که زنان واکسینه شده با HPV، حتی ۱۱ سال پس از واکسیناسیون، عفونت‌های HPV۱۶ یا ۱۸ دهانه رحم بسیار کمی داشتند، در حالی که گروهی از زنان واکسینه نشده که ما دنبال کردیم، نرخ عفونت بالاتری داشتند.

کاهش عفونت‌های HPV بدون توجه به تعداد دوز‌های واکسن مشابه بود، با اثربخشی تخمینی واکسن به ترتیب ۸۲، ۸۴ و ۸۰ درصد، برای یک، دو و سه دوز. (اثربخشی واکسن عبارت است از کاهش عفونت در زنان واکسینه شده نسبت به زنان واکسینه نشده.)

محققان دریافتند زنان واکسینه شده با HPV در ۱۱ سال، آنتی بادی علیه HPV۱۶ و ۱۸ در خون خود داشتند. آنها توضیح دادند که سطوح آنتی بادی بدون در نظر گرفتن تعداد دوز‌های دریافتی، با سطوحی که در سال‌های اولیه پس از واکسیناسیون مشاهده می‌شد، قابل مقایسه بود، که نشانه‌ای از پاسخ ایمنی طولانی مدت به واکسن است.

حفاظت متقاطع پایدار در طول زمان

در تجزیه و تحلیل در مورد محافظت متقاطع که توسط دکتر Tsang  انجام شد، محققان میزان عفونت‌ها را با انواع HPV عامل سرطان که توسط واکسن هدف قرار نمی‌گیرند در بین زنان واکسینه شده و واکسینه نشده مقایسه کردند.

مطابق با یافته‌های قبلی این مطالعه، که ۷ سال پیگیری داشت، آنالیز نشان داد که زنانی که سه دوز دریافت کرده‌اند، محافظت در برابر عفونت‌های جدید با HPV انواع ۳۱، ۳۳ و ۴۵ را با میانگین اثربخشی واکسن ۶۴ درصد تجربه کردند؛ که طی ۱۱ سال ثابت ماند.

به گفته Kreimer، اگرچه حجم نمونه محدود شده است، اما داده‌ها نشان می‌دهد که کارایی واکسن در برابر این سه نوع HPV در زنانی که فقط یک دوز واکسن دریافت کرده اند مشابه است. این واکسن همچنین درجه کمتری از محافظت متقاطع را در برابر انواع HPV ۳۵ و ۵۸ ارائه کرد.

Tsang گفت، محققان بر این باورند که حفاظت متقاطع به این دلیل اتفاق می‌افتد که انواع محافظت شده از HPV از نظر ژنتیکی شبیه به نوع ۱۶ و ۱۸ HPV هدف‌گیری شده توسط واکسن هستند.

Tsang ادامه داد: این یافته‌ها نشان می‌دهد که واکسن HPV۱۶/۱۸ ممکن است در برابر درصد بیشتری از سرطان‌های دهانه رحم از آنچه محققان پیش‌بینی کرده بودند محافظت کند.

نقاط قوت، محدودیت ها، و مطالعات آینده

اگرچه Markowitz  نتایج دو مطالعه جدید را "بسیار دلگرم کننده" خواند، او به برخی محدودیت‌ها اشاره کرد، از جمله اینکه زنان نسبتا کمی در آزمایش کاستاریکا یک یا دو دوز واکسن دریافت کردند و آنها به طور تصادفی در برنامه دوز خاصی، قرار نگرفتند. وی خاطرنشان کرد که برخی از مطالعات کوتاه‌مدت دیگر نشان داده‌اند که یک دوز واکسن HPV ۱۶/۱۸ به اندازه دو یا سه دوز مؤثر است.

هیچ یک از مطالعات منتشر شده تا به امروز زنان را به طور تصادفی برای دریافت یک دوز واکسن، اختصاص نداده است. دکتر  Markowitz  گفت، ممکن است زنانی در کارازمایی کاستاریکا که یک دوز واحد را دریافت کرده اند، به نحوی متفاوت باشند. با این حال، او ادامه داد، "محققان کارآزمایی تجزیه و تحلیل‌های گسترده‌ای انجام داده اند تا ببینند زنان تک دوز تا چه حد قابل مقایسه با زنانی هستند که سه دوز دریافت کرده اند. "

در واقع، Kreimer گفت: "ما مطالعه ESCUDDO را برای ارزیابی مستقیم مسئله حفاظت تک دوز از واکسن‌های HPV در یک کارآزمایی بالینی جدید راه اندازی کردیم. "

مطالعه ESCUDDO بیش از ۲۰۰۰۰ دختر نوجوان را انتخاب کرد که به طور تصادفی برای دریافت یک یا دو دوز Cervarix یا Gardasil ۹ که در برابرنوع ۹HPV محافظت می‌کند، تقسیم شدند. بیش از ۴۰۰۰ زن جوان بالغ نیز برای ثبت میزان HPV در جمعیت در ابتدای مطالعه ثبت نام کردند.

هدف این است که دختران در سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی واکسینه شوند و حداقل به مدت ۲۰ سال از آنها محافظت شود. او گفت: عفونت‌های HPV که در اواخر نوجوانی و بیست سالگی به دست می‌آیند، (زمانی که زنان بیشترین فعالیت جنسی را دارند) از نظر کنترل سرطان دهانه رحم، مهم‌ترین عامل برای محافظت است.

*پزشک و دکتری تخصصی ژنتیک، فلوشیپ پزشکی بازساختی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته