دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1403 - 16:12
به مناسبت روز جهانی خودمراقبتی؛

رابطه بین سلامت روان و استفاده از فناوری

رابطه بین سلامت روان و استفاده از فناوری
چه بخواهیم و چه نخواهیم فناوری به تکامل خود ادامه خواهد داد، ازاین‌رو ضروری است که تأثیر آن بر سلامت روان جدی گرفته شود.
کد خبر : 923886

خبرگزاری علم و فناوری آنا، آرزو آقاجانی؛ در دنیای امروز، فناوری همه جا وجود دارد. ما هر روز از گوشی‌ هوشمند، کامپیوتر و سایر دستگاه‌ها استفاده می‌کنیم. این ابزارها کمک می‌کنند با دیگران ارتباط برقرار کنیم، چیزهای جدید یاد بگیریم و صدالبته کارهایمان را انجام دهیم. با این حال همچنین ممکن است بر سلامت روان ما تأثیر نه چندان مثبت داشته باشد.  

فناوری مزایای زیادی به زندگی‌مان می‌آورد. برای مثال به ما این امکان را می‌دهد با دوستان و خانواده در ارتباط باشیم. وقتی از کسی دور باشید، به لطف شبکه‌های اجتماعی می‌توانید جریان زندگی خود را با او به اشتراک بگذارید و همچنین ببینید که او چه می‌کند. اینترنت به ما امکان دسترسی به انبوهی از اطلاعات را می‌دهد. با یک جستجوی ساده می‌توانیم از هر موضوعی مطلع شوید. دوره‌ها و آموزش‌های آنلاین کمک می‌کند تا مهارت‌ها و دانش‌های جدیدی را کسب کنید.

با وجود این فواید، تقریباً این اتفاق نظر وجود دارد که فناوری می‌تواند به سلامت روان ما نیز آسیب بزند. یکی از بحث برانگیزترین مسائل «زمان صفحه‌نمایش» (Screen time) است. این اصطلاح به مدت زمان مصرف دستگاه‌های دارای صفحه‌نمایش دیجیتال اطلاق می‌شود. صرف زمان زیاد روی صفحه نمایش می‌تواند منجر به مشکلاتی شود، برای مثال خواب ما را تحت تاثیر قرار دهد، باعث خستگی چشم و کاهش فعالیت بدنی شود.

روانشناسان همچنین معتقدند شبکه‌های اجتماعی می‌تواند اثرات منفی داشته باشند. مشاهده زندگی عالی دیگران به صورت آنلاین باعث می‌شود احساس ناکافی بودن کنید. ممکن است خودتان را با دیگران مقایسه کنیم و به آنها غبطه بخورید. فناوری همچنین می‌تواند منجر به اعتیاد شود. برخی از افراد ساعت ها زمان صرف بازی های ویدیویی و شبکه های اجتماعی می‌کنند. این رفتار می‌تواند در زندگی روزمره آنها اختلال ایجاد کند و بر کار، روابط و سلامت روان آنها تأثیر سؤ بگذارد.

برای حفظ سلامت روان، رعایت تعادل در استفاده از فناوری مهم است. در اینجا چند نکته وجود دارد:

  1. تعیین محدودیت: تصمیم بگیرید که هر روز چه مقدار زمانی را صرف تلفن همراه خود می‌کنید. برنامه هایی را نصب کنید که «زمان صفحه‌نمایش» شما را محاسبه می‌کنند.
  2. زمان استراحت در نظر بگیرید: به طور منظم در حین کار در مقابل کامپیوتر یا تلفن همراه به خود استراحت دهید. قانون 20-20-20 را دنبال کنید: هر 20 دقیقه، به مدت 20 ثانیه به چیزی در فاصله 20 فوتی (6 متری) نگاه کنید.
  3. اولویت خواب: حداقل یک ساعت قبل از خواب از کار با شبکه های اجتماعی اجتناب کنید. نور آبی صفحه نمایش می‌تواند خواب را مختل کند.
  4. فعال بمانید: برای فعالیت های بدنی وقت بگذارید. ورزش می‌تواند خلق و خو را بهبود بخشد و استرس را بکاهد. سعی کنید زمان صفحه نمایش را با فعالیت های خارج از منزل متعادل کنید.
  5. تحت تأثیر قرار نگیرید: به یاد داشته باشید که شبکه های اجتماعی اغلب بهترین بخش زندگی مردم را نشان می‌دهد. از مقایسه خود با دیگران بپرهیزید. روی تعاملات مثبت تمرکز کنید و اکانت هایی را که باعث ایجاد احساس بدی در شما می‌شود آنفالو کنید!
  6. در صورت نیاز کمک بخواهید: اگر احساس کردید غرق استفاده از فناوری شده‌اید، به دنبال کمک باشید. به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید یا از خدمات درمانی آنلاین بهره ببرید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته