دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری؛

رازینی: ۳۰ رشته مرتبط با هوش مصنوعی تصویب شد/ ورود ۱۰۰ میلیون نفر به بازار کار فناوری‌های دیجیتال تا سال ۲۰۲۵

رازینی: ۳۰ رشته مرتبط با هوش مصنوعی تصویب شد  ورود ۱۰۰ میلیون نفر به بازار کار فناوری‌های دیجیتال تا سال ۲۰۲۵
معاون آموزشی وزارت علوم گرفت: سه سال گذشته حدود ۳۰ عنوان رشته با قرابت هوش مصنوعی در قالب فناوری‌های دیجیتال تصویب و ارائه شده‌اند که باید محتوای همه رشته‌ها کم و بیش متاثر از تکنولوژی جدید تغییر یابند.
کد خبر : 923143

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح الله رازینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز (یک‌شنبه، ۳۱ تیر ۱۴۰۳) در سالن جهاد وزارت علوم برگزار شد، اظهار کرد: گزارش‌ها حاکی از آن است که روند تاثیر هوش مصنوعی بر عرصه‌های مختلف شتاب فزاینده‌ای دارد و رشد آن در دنیا سالانه ۱۲۰ میلیون دلار گزارش می‌شود و پیش بینی شده که در سال ۲۰۲۵ بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر در حوزه هوش مصنوعی فعالیت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه تأثیر هوش مصنوعی در سه جنبه تحلیل می‌شود، تاکید کرد: نخست الگو‌های یادگیری است که فناوری جدید آن را تغییر داده است و مکرر تاکید شده که از رویکرد‌های تک محوری استاد محور باید به سمت رویکرد مشارکت حرکت کنیم که این موضوع نیازمند تغییر ضوابط و توانمندی استادان و دانشجویان و دانش آموزان تست.

رازینی گفت: تأثیر دیگر هوش مصنوعی بر تحلیل محتواست که باید متناسب با تکنولوژی‌ها به‌روزرسانی شود.  تاثیر سوم این فناوری جدید این است که الگوی حکمرانی و مدیریت آموزشی با ظهور هوش مصنوعی تغییر کرده است.

معاون آموزشی وزارت علوم درباره اقدامات مشخص وزارتخانه در حوزه آموزشی بر هوش مصنوعی گفت: به منظور انتقال نقش هوش مصنوعی به دانشجویان درس دو واحدی را به صورت الزامی با عنوان هوش مصنوعی و تحول دیجیتال از مهر ۱۴۰۳ برای دانشجویان فنی و مهندسی و درس دو واحدی اختیاری را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته ایم.

رازینی بیان کرد: در سه سال گذشته حدود ۳۰ عنوان رشته با قرابت هوش مصنوعی در قالب فناوری‌های دیجیتال تصویب و ارائه شده اند که باید محتوای همه رشته‌ها کم و بیش متاثر از تکنولوژی جدید تغییر یابند.

وی اضافه کرد: محصولات ۲۰ شرکت دانش‌بنیان منتخب در حوزه هوشمندسازی و ارزیابی در سال ۱۴۰۲ رونمایی شد که نشان از رشد بیش از پیش هوش مصنوعی دارد.

رازینی درباره نظام‌های رتبه بندی هوش مصنوعی بیان کرد: از آنجایی که هوش مصنوعی فناوری جدیدی است، هم اکنون نظام‌های رتبه بندی برای ارزیابی جای کار دارند، به لحاظ کاربست هوش مصنوعی دارای رتبه ۷۰ جهانی هستیم، اما از نظر ورود رتبه بهتری داریم.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: آموزش پایه، اساس و شالوده نظام تحقیقات است، اگر قرار است به نسل جدید دانشگاهی حرکت کنیم نیازمند شالوده قوی‌تر هستیم و نباید از تقویت نظام‌های آموزش عالی غفلت کنیم که در این حوزه اقدامات گسترده‌ای انجام داده ایم، ازجمله اینکه در دو سال اخیر جشنواره سرآمدان آموزشی را داشته ایم که برای تقویت جایگاه معلمی جزء اقدامات مثبت است.

رازینی بیان کرد: متناسب سازی ظرفیت رشته‌ها با فرصت‌های شغلی را در دستور کار قرار دادیم تا شاخص اشتغال به رشته‌ها اضافه شود که بر این اساس هیج رشته‌ای حذف یا به حال خود رها نخواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: معاونت آموزشی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته