دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1403 - 09:49
از عراق تا یمن؛

محور مقاومت و ظرفیت جبهه‌سازی علیه اسرائیل

محور مقاومت و ظرفیت جبهه‌سازی علیه اسرائیل
بی‌شک ورود پهپاد جدید مقاومت یمن به آسمان تل آویو که نقطه‌زن و مجهز به فناوری ضد رادار پیشرفته است، می‌تواند هشداری جدی برای افتتاح رسمی جبهه سوم مقاومت علیه اسرائیل باشد.
کد خبر : 923128

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا- عماد نجار، کمتر کارشناسی در اسرائیل پیش‌بینی می‌کرد که مقاومت غزه بتواند ۹ ماه در برابر توان نظامی رژیم صهیونیستی و حمایت‌های بی‌شائبه‌ای که از سمت هم‌پیمانانش می‌شود دوام آورد و ایستادگی کند. این ایستادگی در توان نظامی و نیروی انسانی خلاصه نمی‌شود بلکه در مراحل مختلف افق‌های جدیدی پیش روی مقاومت پدیدار می‌شود و دشمن صهیونیستی را با چالشی جدید روبه‌رو می‌کند.

جبهه پشتیبانی، سیستم اطلاعاتی، سد‌های چندلایه و امنیتی، رهبری سیاسی و رهبری نظامی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که مقاومت توانسته به بهترین وجه امور مربوط به آنها را مدیریت و کنترل کند. در میان این موارد که مدیریتی چندوجهی و فرامرزی را می‌طلبد، ارتباط بین حلقه‌های مختلف زنجیره مقاومت و اقدامات حمایتی از یکدیگر با برنامه‌های نظامی و راهبردی مسئله‌ای پر چالش پیش روی تل‌آویو است.

ورود تدریجی دیگر اعضای مقاومت، ارتقای سطح تسلیحات مورداستفاده علیه دشمن صهیونیست و حرکت‌های شطرنجی در عرصه‌های دریایی، زمینی و هوایی و حتی از زوایای مختلف جغرافیایی باعث شده مقامات اسرائیلی به‌وضوح اعتراف داشته باشند که کنترل جبهه جدید برای رژیم صهیونیستی بسیار دشوار و غیرعملی خواهد بود.

حمایت‌های قدرتمندانه حزب‌الله لبنان از مقاومت در غزه باعث شد تا دشمن صهیونیستی تحرکاتی را علیه مرز‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی داشته باشد و این تبادل آتش به‌طوری برای تل‌آویو پر ریسک بود که هرگز دست به اقدامی هیجانی نزده و همواره در حال تبادل آتش در سطح بسیار سبک ادامه داده است. این سطح از تبادل آتش به‌وضوح حاکی از هراس اسرائیل از ورود به یک جبهه جدی دیگر است که در این صورت باید بخشی از توان نظامی خود را از غزه به سمت مرز‌های شمالی هدایت کند.

ورود تدریجی دیگر اعضای مقاومت، ارتقای سطح تسلیحات مورداستفاده علیه دشمن صهیونیست و حرکت‌های شطرنجی در عرصه‌های دریایی، زمینی و هوایی و حتی از زوایای مختلف جغرافیایی باعث شده مقامات اسرائیلی به‌وضوح اعتراف داشته باشند که کنترل جبهه جدید برای رژیم صهیونیستی بسیار دشوار و غیرعملی خواهد بود

اما اینکه بازهم سیستم نظامی تل‌آویو دست به یک چنین مخاطره‌ای بزند نیز سؤال‌برانگیز و پر معما است، زیرا قطعاً صهیونیست‌ها می‌دانند که اقدام علیه لبنان عواقبی سخت خواهد داشت ازجمله پاسخ شدید و گسترده مقاومت، تلفات بالای اسرائیل، بالا رفتن تعداد شهرک‌های تخلیه‌شده از شهرک‌نشینان صهیونیست، افزایش مهاجرت معکوس و فرار صهیونیست‌ها از سرزمین‌های اشغالی و مهم‌ترین نکته، ورود بازیگران جدید و قدرتمند به این جنگ و پیدایش جبهه سوم یا حتی چهارم در برابر رژیم صهیونیستی که دور از تصور هم نیست.

در این راستا بی‌شک ورود پهپاد جدید مقاومت یمن به آسمان تل‌آویو (تل الربیع) و فناوری ضدراداری و فریب‌دهنده سامانه‌های ضد موشکی این پهپاد که از سیستم سوختی جدید هم استفاده می‌کند و البته نقطه زن هم هست و حجم زیادی از مواد منفجره را با خود به مسافت‌های بالای ۱۷۰۰ کیلومتر حمل می‌کند، می‌تواند هشداری جدی برای افتتاح رسمی جبهه سوم مقاومت علیه اسرائیل باشد.

این پهپاد نمونه اصلاح‌شده از پهپاد صماد-۳ است که توسط حوثی‌ها بروز رسانی شده و با نام یافا به سمت کنسولگری آمریکا در تل‌آویو پرتاب شد. صماد-۳ طرحی جدید از پهپاد شاهد است و به‌راحتی توانسته عمق استراتژیک سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دهد.

همان‌طور که همواره محور مقاومت اعلام کرده است، این محور دستاورد‌های نظامی متعددی در اختیار دارد که تاکنون از آنها رونمایی نکرده و به‌سرعت می‌تواند معادلات نظامی را در جنگ‌ها تغییر دهد. مقاومت انصار الله نیز از این دستاورد‌ها مستثنی نیست و آمادگی بالایی برای ورود مستقیم با جنگ علیه اسرائیل دارد.

یمن کشوری با رزمندگانی غیور و دلاور است که با پشتوانه ایمان توانسته‌اند در برابر دشمنان جانانه ایستادگی کنند و پیروزی‌های بزرگی را هم بدست آورده‌اند. حمایت یمنی‌ها از مردم بی‌دفاع غزه با ممانعت از ارسال کمک‌ها به اسرائیل شروع شد که عرصه دریا‌ها را برای ارسال انواع تجهیزات و مواد ناامن کردند.

ایستادگی در برابر ابرقدرت‌های دریایی جهان و حملات متعدد و شدید علیه کشتی‌های صهیونیستی باعث بروز مشکلات مختلف اقتصادی، صنعتی و نظامی در اسرائیل شد. یمن کشوری است که در مسیر دفاع از مظلومیت زنان و کودکان غزه از هیچ تهدیدی نهراسیدند و حملات هوایی آمریکا و هم‌پیمانانش را با حملات موشکی و پهپادی شدید و جدی‌تر پاسخ داد و رسماً هم اعلام کرد که تا زمانی که دشمن صهیونیستی جنایات خود را علیه مردم بی‌دفاع غزه پایان ندهد این حملات ادامه خواهد داشت.

بااین‌حال، موضوع جبهه‌های مختلف علیه اسرائیل تنها به جبهه غزه، لبنان و یمن خلاصه نمی‌شود و بسیار ساده‌اندیشی خواهد بود که جبهه قدرتمند مقاومت عراق را فراموش کنیم. جبهه‌ای که اعلام کرد در صورت یورش ارتش اسرائیل به جنوب لبنان مقاومت عراق حملات خود را به سرزمین‌های اشغالی و منافع آمریکا در منطقه افزایش خواهد داد.

نگارنده معتقد است که صهیونیست‌ها باید جبهه‌های پیش روی خود را فراتر از دو یا سه جبهه بدانند و محور مقاومت ظرفیت ایجاد چندین جبهه را علیه رژیم صهیونیستی دارد که در زمان مناسب و شرایط خاص از آن استفاده خواهد کرد. شاید مناسب باشد که برخی تعاملات نظامی مشترک انصارالله یمن و مقاومت عراق را در برخی از کشور‌های آفریقایی یادآور شویم؛ چراکه سودان، مراکش و مصر جزء جدی‌ترین نقاط برنامه‌ریزی‌شده برای اقدام و اعزام نیرو علیه صهیونیست‌ها هستند و البته کرانه باختری نیز یکی از پتانسیل‌های در دسترس مقاومت است که چند سال پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی دستور تجهیز و تسلیح آنان را نیز صادر کرده بودند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته