کشف نشانه‌های حیات در ابر‌های سیاره ونوس

مطالعات علمی صورت گرفته مبنی بر وجود نشانه‌هایی از حیات در ابر‌های سیاره ونوس یا زهره است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گاردین، دانشمندان در بررسی‌های اخیر خود به وجود دو گاز مختلف در ابر‌های سیاره ونوس (زهره) پی برده‌اند که می‌تواند نشانه‌هایی از وجود حیات در این سیاره باشد.

محققان تاکید می‌کنند، این یافته‌ها به طور بالقوه می‌تواند انقلابی در درک آنها از پتانسیل حیات در سیاره‌های دیگر باشد.

تیم‌های تحقیقاتی شواهدی از فسفین و آمونیاک، نشانگر‌های زیستی بالقوه در این سیاره که درجه سطح آن به ۴۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد پیدا کردند. زهره به اندازه‌ای داغ است که فلز را ذوب می‌کند و توسط جوی سمی پوشیده شده است.

یافته‌های ارائه شده در نشست ملی نجوم در هال امکان وجود اشکالی از حیات را در این سیاره تقویت می‌کند.

اصلی‌ترین نکات درباره کسف جدید شامل احتمالاتی است که نیاز به پژوهش‌های دقیق دارد و در نکات ذیل به آنها اشاره شده:

۱. شناسایی گاز‌های سولفور دی اکسید و فسفین: دانشمندان با استفاده از تلسکوپ‌های قدرتمند، موفق به شناسایی حضور گاز‌های سولفور دی اکسید و فسفین در ابر‌های ونوس شده‌اند. این دو گاز معمولاً با فرایند‌های زیستی در ارتباط هستند و وجود آنها در جو ونوس می‌تواند نشانه‌هایی از فعالیت‌های بیولوژیکی باشد.

۲. چالش‌های موجود در تفسیر این یافته‌ها: دانشمندان توضیح می‌دهند، وجود این گاز‌ها می‌تواند به دلایل غیرزیستی مانند فرایند‌های شیمیایی یا فیزیکی نیز باشد.

شرایط حاکم بر جو ونوس نظیر فشار و دمای بسیار بالا نیز سختی‌هایی را در تفسیر این یافته‌ها ایجاد می‌کند. به همین دلیل هنوز به طور قطعی نمی‌توان تأیید کرد که این گاز‌ها واقعاً نشانه وجود حیات در ونوس هستند.

۳. اهمیت و پیامد‌های احتمالی این کشف: اگر این یافته‌ها تأیید شوند، نشان دهنده این موضوع هستند که حیات می‌تواند در سیاره‌هایی با شرایط بسیار متفاوت با زمین نیز شکل بگیرد. این کشف در جهت درک بهتر پتانسیل گسترش حیات در کیهان و شناسایی سیاره‌های قابل سکونت نقش دارد و می‌تواند به توسعه ابزار‌های جدید تجسس حیات در سیاره‌های دیگر منجر شود.

به گفته محققان، مطالعات علمی در حوزه سیاره ونوس، گام مهمی در جهت درک بهتر تنوع و گستردگی پدیده حیات در کیهان به شمار می‌رود، هر چند هنوز تفسیر قطعی آنها چالش برانگیز است، اما می‌تواند دریچه جدیدی را به منظور حل چالش حیات بازگشاید.