دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گزارش آنا بخوانید؛

دختر می‌خواهید یا پسر؛ انتخاب جنسیت جنین به سلیقه خانواده‌ها

دختر می‌خواهید یا پسر؛ انتخاب جنسیت جنین به سلیقه خانواده‌ها
دختر می‌خواهی یا پسر؛ این روز‌ها نقل زبان خانواده‌هایی شده که قصد بچه‌دار شدن دارند و جنسیت خاصی مدنظرشان است.
کد خبر : 922961

خبرگزاری علم و فناوری آنا- مهسا روحی؛ دختر می‌خواهی یا پسر؛ این روز‌ها نقل زبان خانواده‌هایی شده که قصد بچه‌دار شدن دارند و جنسیت خاصی مدنظرشان است. هستند کسانی که دو دختر داشته و دوست دارند فرزند سومشان پسر باشد یا برعکس، دو یا سه پسر دارند و می‌خواهند بچه بعدیشان دختر باشد. این خانواده‌ها برای تشکیل جنسیت موردعلاقه‌شان دست به انجام روش‌های سنتی و غیر سنتی می‌زنند و گاهی از همه روش‌های موجود مانند رژیم‌های غذایی، iui و ivf به‌صورت تلفیقی و نوبتی استفاده می‌کنند تا بلکه یکی از این روش‌ها جواب داده و آنها صاحب جنسیتی شوند که منتظرش هستند.

هیچ رژیم غذایی نمی‌تواند عامل تعیین جنسیت جنین باشد و مادران نباید در مصرف مواد غذایی زیاده‌روی کنند

مادران در تعیین جنسیت به روش رژیم غذایی معمولاً برخی میوه‌ها و خوراکی‌ها را حذف کرده و برخی دیگر را بیشتر مصرف می‌کنند. به طور مثال برای داشتن فرزند پسر باید مصرف لبنیاتی چون شیر، پنیر و ماست را کاهش داده و در ازای ان از عسل، خرما و شیره انگور و ... استفاده کرد. همچنین برای دختر دار شدن باید مواد کلسیم دار بیشتر مصرف شود. یا این که مادر باید خوراکی‌های ترش مانند گوجه سبز، آلوچه و ... میل کند. درحالی که  متخصصان معتقدند، هیچ رژیم غذایی نمی‌تواند عامل تعیین جنسیت جنین باشد و مادران نباید در مصرف مواد غذایی زیاده‌روی کنند.

بالاخره مرد جنسیت جنین را مشخص می‌کند یا زن؟

در نگاه اول و به‌دوراز مباحث پزشکی و علمی، تعیین جنسیت به‌نوعی دست‌کاری در کار خداوند است. قطعاً حکمتی وجود دارد که برخی خانواده‌ها دختردار یا پسردار نمی‌شوند. از سوی دیگر برخی خانواده‌ها، مادر را باعث‌وبانی تعیین جنسیت فرزند می‌دانند و گاهی اگر جنسیت همانی که پدر می‌خواهد نباشد، با همسر خود قهر و دعوا راه انداخته و او را سرزنش می‌کنند؛ درحالی‌که بررسی‌ها و تحقیقات مشخص کرده که دلیل دختر یا پسر شدن جنین، مرد است. طبق گفته متخصصان، زنان با داشتن دو کروموزوم X، ازلحاظ کروموزومی نقش تعیین‌کننده‌ای در جنسیت جنین ندارند و مرد‌ها با داشتن کروموزوم‌های Y و X جنسیت ژنتیکی جنین را مشخص می‌کنند.

 

دختر می‌خواهید یا پسر؛ انتخاب جنسیت جنین به سلیقه خانواده‌ها

 

شادی محمدی متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره روش‌های تعیین جنسیت، اظهار کرد: نظر شخصی بنده این است که نباید در کار خداوند دخالت کرد؛ اما برخی خانواده‌ها بر اساس اعتقادات شخصی خود دست به انجام برخی روش‌ها می‌زنند تا شاید جنسیت درخواستی آنها در رحم مادر تشکیل شود که اولین و شایع‌ترین آن رژیم غذایی است که همراه آن باید تغییرات اسیدی یا بازی در محیط واژن ایجاد کرد. لازم است بگویم همه این راه‌ها فقط ۲۰ درصد شانس تغییر جنسیت را افزایش می‌دهد.

همه روش‌های تعیین جنسیت فقط 20 درصد شانس دارند

وی ادامه داد: در هر بارداری ۵۰ درصد ممکن است جنین پسر باشد و ۵۰ درصد امکان دارد جنین دختر باشد. رعایت رژیم غذایی، خوردن برخی خوراکی‌های خاص، تایم بندی و مشخص کردن زمان تخمک‌گذاری فقط ۲۰ درصد شانس را افزایش داده و هیچ‌کدام از این روش‌ها ۱۰۰ درصد نیست.

این متخصص زنان و زایمان افزود: این تایم بندی‌ها فقط مادر را در یک سیکل معیوب قرار می‌دهد، زیرا تخمک‌گذاری همه افراد زمان مشخصی ندارد. برای تعیین تخمک‌گذاری بیمار به سونوگرافی رفته و زمان دقیق را مشخص می‌کرد، همچنین برای تشخیص روز تخمک‌گذاری می‌توان از کیت‌های اندازه‌گیری استفاده کرد.

 

دختر می‌خواهید یا پسر؛ انتخاب جنسیت جنین به سلیقه خانواده‌ها

 

تعیین جنسیت جنین به روش IUI

محمدی به یکی دیگر از روش‌های تعیین جنسیت اشاره کرد و گفت: IUI یکی دیگر از روش‌های تخمک‌گذاری است که این روش هم ۱۰۰ درصد قطعی نیست. در این روش پس از گرفتن نمونه اسپرم مرد در آزمایشگاه، با روش‌های مختلف اسپرم‌های x دار که معمولاً دختر هستند از اسپرم y که معمولاً پسر هستند جدا می‌شود. معمولاً به دلیل سنگین بودن اسپرم y ته‌نشین شده و به‌اصطلاح پایین‌تر قرار می‌گیرد. در این شستشو جنسیت مدنظر انتخاب‌شده و به رحم مادر تزریق می‌شود. در این روش مادر می‌تواند بعد از انتقال به زندگی عادی خود ادامه دهد.

افزایش احتمال دوقلویی در تعیین جنسیت به روش IUI

وی افزود: روش IUI  سی درصد شانس تعیین جنسیت را تغییر می‌دهد و عوارض کمتری نسبت به روش ivf دارد. در تعیین جنسیت به روش IUI درصد دو قلوزایی افزایش می‌یابد که حاملگی دوقلویی از ابتدا تا زمان زایمان پرخطر است و ممکن است مسمومیت حاملگی، زایمان زودرس، ناهنجاری‌هایی مانند منتقل نشدن خون بین جنین و جفت و ... رخ دهد.

تعیین جنسیت به روش IVF

این پزشک زنان و زایمان مطرح کرد: بهترین روش برای تعیین جنسیت IVF است که ۹۹ درصد جنسیت موردعلاقه خانواده‌ها در رحم مادر تشکیل می‌شود؛ اما این روش پرهزینه است. تعیین جنسیت با روش IVF به چهار مرحله تحریک تخمدان، بازیابی تخمک، آزمایشگاه جنین‌شناسی و انتقال جنین تقسیم می‌شود. در این روش مادر بی‌هوش شده و تخمک‌ها از رحم او خارج می‌شود سپس این تخمک‌ها در محیط آزمایشگاه با اسپرم مرد که از قبل مشخص‌شده دختر است یا پسر ترکیب‌شده و مجدداً به رحم مادر منتقل می‌شود.

 

دختر می‌خواهید یا پسر؛ انتخاب جنسیت جنین به سلیقه خانواده‌ها

 

عوارض احتمالی IVF روی مادر

محمدی تصریح کرد: در تعیین جنسیت به روش  IVF برای آزاد شدن تخمک‌های بیشتر از دارو‌های هورمونی استفاده می‌شود که این دارو‌ها در بلندمدت ممکن است شانس ابتلا به سرطان پستان، سرطان تخمدان و سرطان رحم را افزایش دهد. همچنین در کوتاه‌مدت نیز ممکن است در برخی افراد مایعی در شکمشان جمع شود که برای خارج کردن آن نیاز به بستری باشد.

این متخصص زنان بیان کرد: شانس هر بار IVF موفق ۳۰ درصد است، اما اینکه در IVF موفق است یا خیر و یا اینکه نیاز به تکرار است مشخص نیست. به نظر من پدر‌ها و مادر‌ها به آن چیزی که خداوند صلاح می‌داند قانع باشند و این روش‌ها را امتحان نکند.


به گزارش آنا، معمولاً هزینه تعیین جنسیت به روش IVF حدود ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان است. IUI هزینه کمتری داشته و حدود ۷ یا ۸ میلیون تومان برای خانواده‌ها تمام می‌شود.

همه افراد دوست دارند تا جنسشان جور باشد و هم دختر و هم پسر داشته باشند تا از وجود هر دو جنس در زندگیشان لذت ببرند؛ اما گاهش مصلحت خداوند طور دیگری است به طوری که خانواده ها راه‌های مختلفی را برای تعیین جنسیت دلخواه خود امتحان می‌کنند اما گاهی انطور که می‌خواهند نمی‌شود. اینجااست که ضربه روحی بزرگی به آن‌ها وارد می‌شود زیرا هم زمان و هزینه زیادی صرف کرده‌اند و از طرفی به جنسیت دلخواه نرسیده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته