دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1395 - 10:18
در سخنرانی عضو هیات علمی واحد تهران مرکزی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مطرح شد

معیارها و تاریخچه­ زیبایی‌شناسی از تولستوی تا نیوتن

دکتر مریم صادقی گیوی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به عنوان سخنران ویژه در سلسله نشست‌های تخصصی گروه زبان وادبیات فارسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی شرکت کرد.
کد خبر : 92241

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، رویکردهای زیبایی­ شناسی در غرب (مفاهیم، عناصر و ملاک­ها و تاریخچه­ زیبایی­ شناسی) عنوان مقاله مریم صادقی، دانشیار و عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است که در سلسله نشست های تخصصی گروه زبان و ادبیات فارسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی وزارت علوم به صورت سخنرانی ارائه شد.


در چکیده این مقاله آمده است: «زیبایی­ شناسی به معنای تبیین اصول و معیارهای جذابیت­ها و زیبایی‌­های آثار هنری اعم از هنرهای بصری و سمعی و ترکیبی است؛ این موضوع از دوره­ یونان باستان تا امروز از مباحث پرچالش و افت­ و خیز غرب بوده و تاکنون نظرات گوناگون زیادی مطرح شده که گاه در راستای هم و گاه متناقض یکدیگر بوده‌­اند.


زیبایی­‌شناسی تقریبا تمام حیطه­‌های زندگی از طبیعت و زمینه­‌های فکری و ذهنی انسان و رنگ و نور و لباس و غیره تا رسانه و ارتباطات و آگاهی را می‌­تواند در برگیرد؛ بنابراین بسیار طبیعی است که دو گروه عمده درباره­ زیبایی‌­شناسی در غرب نظرات و دیدگاه‌­هایی مفصل را بیان کنند: فیلسوفان و هنرمندان؛ اما در این میانه گروه دیگری نیز با عنوان نظریه‌­پردازان چپ دیدگاه­‌های قابل تاملی در مورد زیبایی­‌شناسی دارند.


هنرمندان به سبب حیطه­ اختصاصی و فیلسوفان عمدتا به دلیل تبیین عملکردهای انسان در ابعاد فیزیک و متافیزیک به این مبحث توجه کرده و از رهگذر آن پای اخلاق و به تبع آن مفاهیمی مانند حقیقت، زیبایی، خوبی، مفید بودن و سپس لذت بردن و... به این حیطه باز شد. نظریه­‌پردازان چپ عمدتا با طرح تاثیر سیاست بر زیبایی‌­شناسی با ارائه­ الگوهای آرمانی از انقلاب روسیه نظرات خود را در باب زیبایی­‌شناسی مطرح کرده­‌اند.


این مقاله در پاسخ به دو سوال و توصیف دو محور اصلی نوشته شده: اصول و ویژگی­‌های زیبایی­‌شناسی و تاریخچه­ آن از دیدگاه صاحبنظران. یافته­‌های پژوهش نشان می‌­دهد که در این محورها عمدتا با بررسی آراء 9 نفر: بیردزلی، هاسپرس، تولستوی، سوانه، ژیمنز، کروچه، نیوتن، اکو و میکله می­ توان به اهم موارد دست یافت.


مسئله­ پژوهش بررسی ملاک­ها و اصول زیبایی­‌شناسی و تاریخچه­ نظرات گوناگون در باب زیبایی‌شناسی است. یافته­‌های پژوهش نشان­‌دهنده­ آن است که برای بررسی تاریخچه و ملاک­های زیبایی در بازنگری آرای مطرح شده در این باب، سه دوره­ متمایز در زیبایی‌­شناسی وجود دارد: یونان باستان، دوره­ رنسانس و دوره­ معاصر و جامعه­ آماری پژوهش بر قرن 18 و 19 و 20 متمرکز شده. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی و پژوهش تاریخی است.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته