دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
داریوش یاری در گفت‌وگو با آنا:

عشق، تنها دلیل تولید «شور عاشقی» بود/ چراغداری مجید مجیدی در مسیر تولید یک اثر عاشورایی + فیلم

عشق، تنها دلیل تولید «شور عاشقی» بود  چراغداری مجید مجیدی در مسیر تولید یک اثر عاشورایی + فیلم
کارگردان فیلم «شور عاشقی» که این روز‌ها با محور قیام عاشورا در حال اکران است از شرایط تولید این فیلم سینمایی گفت.
کد خبر : 921239

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدمرتضی حسینی ـ همزمان با آغاز ماه محرم، فیلم سینمایی «شور عاشقی» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی داریوش یاری از چهارشنبه ۱۳ تیر 1403 با شعار «حقیقت را فریاد کن» اکران خود را در سینما‌های سراسر کشور آغاز کرده است.

«شورعاشقی» روایت سفر حزن‌انگیز و منزل به منزل «سلما» همراه با کاروان اسرای کربلاست. او باید صدای کاروان اسرای کربلا شود تا جای راست و دروغ در تاریخ عوض نشود. «سلما» باید پیش از شمر و مأمورانش وارد منازل پیش روی کاروان شود و با گفتن حقیقت، اجازه فریب مردم را به مأموران ندهد. این در حالی است که تصمیم او برای همراهی این کاروان از کوفه تا شام، انتقام خون پدرش از قاتلین اوست.

شهره موسوی، پیام احمدی‌نیا، مهدی زمین پرداز، سیامک صفری، نادر فلاح، علیرضا استادی، بهزاد دورانی، بهرام ابراهیمی، بابک والی، رضا خدادادبیگی و میترا خواجه‌ئیان از جمله بازیگران این فیلم هستند.

«شور عاشقی» که محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد شهید و امور ایثارگران است، اولین بار بهمن سال گذشته و در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم در سه بخش بهترین موسیقی متن (مسعود سخاوت‌دوست)، بهترین بازیگر نقش اول زن (شهره موسوی) و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (پیام احمدی‌نیا) نامزد سیمرغ بلورین شد و در نهایت توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش بین‌الادیان را از آن خود کند.

گر عشق حرم باشد، سهل است بیابان‌ها!

در همین ارتباط، کارگردان این فیلم سینمایی در گفتگو با خبرنگار آنا درباره سختی‌های تولید فیلم‌های تاریخی و مذهبی گفت: این نکته، هم شامل مسائل فنی و تجهیزاتی می‌شود و هم ناظر بر حساسیت‌های محتوایی و شکلی است. به هر حال من با توجه به تجربه‌های قبلی خودم در ساخت این گونه آثار، می‌دانستم که راه دشواری پیش رو دارم، اما «گر عشق حرم باشد، سهل است بیابان‌ها» هیچ منطقی بالاتر از عشق نیست وقتی تو این عشق را داری تا کربلا و قصه‌های آن را به تصویر بکشی همین یک دلیل کافی است تا سختی‌ها را به جان بخری و فیلم را بسازی.

داریوش یاری اظهار کرد: فضای روایی «شورعاشقی» از ایده تا طرح و فیلمنامه و دیالوگ‌ها قابل‌تأمل است. سعی کردم که اجرای کار هم سینمایی باشد. معمولاً چنین کارهای، چون بحث استفاده از دکور و گریم بسیار پررنگ است خود به خود دست کارگردان بسته شده و فیلم به سمت تله‌تئاتر و قاب‌های محدود و بسته گرایش پیدا می‌کند. تا جایی که امکان داشت از این فضا‌ها فاصله گرفتیم.

عشق؛ تنها دلیل تولید «شور عاشقی» بود/ چراغداری مجید مجیدی در مسیر تولید یک اثر عاشورایی +فیلم

 

وی گفت: فیلمبرداری این فیلم از اواسط تابستان سال گذشته آغاز شد و پس از دو ماه در ۲۲ مهر به پایان رسید. ما ۸۰۰ کیلومتر رفتیم در دل کویر رفتیم در مناطق کویری مثل خور و بیابانک و طبس فیلمبرداری داشتم حدود ۳۲۰ نفر از بازیگران و عوامل تولید اسکان پیدا کرده بودند و برخی از لوکیشن‌های ما تا اولین مغازه حدود ۸۰ کیلومتر فاصله داشت. باد، طوفان و گرمای شدید را هم باید به این وضعیت اضافه کنید و آن وقت است که کار فشرده در این شرایط را تا اندازه‌ای درک خواهید کرد.

کارگردان فیلم «شور عاشقی» عنوان کرد: با این حال یک عشق و یک روحی در این کار جریان داشت که واقعاً قابل نیست. من در زمان فلیمبرداری هر شب با مدیر فیلمبرداری، طراح صحنه و صدابردار جلسه داشتم و درباره دکوپاژ صحبت می‌کردم و نتیجه نهایی را روی کالک پیاده می‌کردیم تا فردا اجرا شود؛ اما فردا صبح و موقع فیلمبرداری گاهی اتفاقاتی می‌افتد که کلاً طراحی ما را تغییر می‌داد و شرایطی پیش آمد که ما اصلاً به آن فکر نکرده بودیم انگار که کارگردان این اثر کس دیگری بود.

هنرمندی که چراغ‌دار «شور عاشقی» شد

یاری گفت: خدا را شکر در ادامه مسیر تولید، بخت با ما یار بود که فیلمساز توانمندی مثل آقای مجید مجیدی به عنوان مشاور کارگردان به گروه ما پیوست و چراغ‌دار «شور عاشقی» شد و همین باعث شد فضای اجرای کار متفاوت باشد.

وی افزود: سه بازیگری که ایفاگر سه شخصیت اصلی این فیلم هستند یعنی خانم شهره موسوی (در نقش سلما) پیام احمدی‌نیا (شمر) و مهدی زمین‌پرداز (عبدالرحمن) واقعاً از جان مایه گذاشتند و در زمان نمایش فیلم در جشنواره فجر هم دیدیم که تحسین مخاطبان و منتقدان را به دنبال خود داشتند. سایر بازیگران هم به تناسب میزان حضور در این در فیلم درخشان ظاهر شدند.

عشق؛ تنها دلیل تولید «شور عاشقی» بود/ چراغداری مجید مجیدی در مسیر تولید یک اثر عاشورایی +فیلم

 

کارگردان فیلم «شور عاشقی» گفت: خاطرم هست هنگام فیلمبرداری یکی از سکانس‌ها یکی از اسب‌ها برای لحظه‌ای نافرمانی کرد و پایش را محکم روی پای خانم موسوی گذاشت؛ ایشان با این که آسیب‌دیده بود و درد می‌کشید، به کار خودش ادامه داد و نگذاشت کار بخوابد. با همین فداکاری‌ها و احساس مسئولیت عوامل بود که فیلمبرداری در ۵۲ جلسه و در مدت دو ماه به پایان رسید به گونه‌ای که آقای مجیدی هم گاهی به من می‌گفت من باور نمی‌کنم کاری با این گستره تولید را در ۵۲ جلسه جمع کنید.

تصویری جدید از شمر در «شور عاشقی»

یاری افزود: پیام احمدی‌نیا در این فیلم تصویر جدید و متفاوتی از شمر را ارائه کرده است. خاطرم هست در جریان فیلمبرداری در یکی از از روستا‌های کویری، یکی از این خانم‌های روستایی با دیدن هیبت آقای احمدنیا با هیجان گفت: شمر شرور و پرهیبت یعنی همین! این باورپذیری و همراهی مخاطب با یک شخصیت کاملاً منفی برای من واقعاً ارزشمند بود.

وی به خاطره دیگری از زمان فیلمبرداری «شور عاشقی» هم این‌گونه اشاره کرد: بخش عمده‌ای از زمان فیلمبرداری کار با ایام محرم و صفر همزمان شده بود، گاهی پس از پایان فیلمبرداری می‌دیدیم که برخی خانم‌های روستایی می‌آمدند و با هماهنگی ما، بازیگران کودکی که به عنوان کودکان کاروان اسرا گریم شده بودند را با خودشان به محافل عزاداری، رُباب خوانی و زینب‌خوانی می‌بردند؛ محافل عزاداری زنانه‌ای که به ساده‌ترین شکل درحیاط خانه‌ها برگزار می‌شد و البته سرشار از معنویت و انرژی مثبت بود.

عشق؛ تنها دلیل تولید «شور عاشقی» بود/ چراغداری مجید مجیدی در مسیر تولید یک اثر عاشورایی +فیلم

 

یاری گفت: از مخاطبان واقعی سینما و ارادتمندان به اهل بیت (ع) می‌خواهم که در این ایام عزاداری، به دیدن این فیلم که یک روضه مصور و همراه با شور و شعور است بنشینند و مطمئن هستم که دست خالی از سالن‌های سینما بیرون نمی‌روند. پشت این کار اخلاص و تلاش بی چشم‌داشت، یک گروه بزرگ وجود دارد که تنها توقعشان گوشه‌چشمی از سوی حضرت سیدالشهدا (ع) است و گرنه می‌شد همچون برخی کار‌ها به عنوان یک قلک و یک پروژه درآمدزا به آن نگاه کرد درحالی که این‌گونه نبود.

وی افزود: اولویت اول برای من این بود که از دریچه هنر، سهم کوچکی در برپا ماندن بیرق عزای حسینی داشته باشم برقرار بماند و در این مسیر سال‌ها است که در فضای قصه‌های عاشورایی کار می‌کندم بیش از بیست سال پیش فیلم «دخیل» را ساختم و در ادادمه این مسیر با مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» در ادامه این مسیر از گذشته مصمم شدم. دوست دارم همه بدانند که نقطه تمرکز داریوش یاری عاشورا است و تلاش می‌کند که زلفش را به زلف شهدای عاشورا گره بزند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته